Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Belastingen » Omzetbelasting
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Omzetbelasting en krijg online een antwoord van de specialist in Omzetbelasting

Zelf een vraag over Omzetbelasting? Klik hier.
Meer vragen over Omzetbelasting.
De huidige beheerder van de rubriek Omzetbelasting:
Naam: Mr A.L. J. Hasselman (Toon)
Bedrijf: Lenos c.s. vat & customs
Reactiesnelheid: 25 uur
Waardering: 8.1 (van max. 10)
Meer informatie over Mr A.L. J. Hasselman (Toon) vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over OmzetbelastingVragen over Omzetbelasting via RSS. Klik hier.
RSS over Omzetbelasting op jouw website?Vragen over Omzetbelasting op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over OmzetbelastingVragen over Omzetbelasting via E-mail. Klik hier.

Wonen in NZ webshop in NL. Hoe om te gaan met BTW

[Gesteld op: 10-12-2013]

Toelichting:
Ik heb een eenmanszaak die ik graag wil aanhouden tijdens mijn verblijf voor minimaal 2j in Nieuw Zeeland.

Mijn voorraad is onder gebracht bij een fulfilment bedrijf en komt van buiten de EU naar NL.

Ik lever aan zowel aan particulieren (voornamelijk EU) als collega webshops binnen Europa.

Voor zover ik het op dit moment begrijp moet ik in NZ loonbelasting betalen. Wat mij echter niet duidelijk is. Waar draag ik BTW af en tegen welk tarief.

Uw antwoord wordt zeer op prijs gesteld!
Antwoord:

Goededag,


Ik begrijp dat u een internet/eenmanszaak heeft die straks gevestigd is in NZ. Echter u levert uit vanuit NL. Dat betekent de facto dat u in Nederland BTW aangifte moet doen voor uw leveringen binnen de EU, waarbij u thans niet meer als binnenlander maar als buitenlander kwalificeert. U moet dan aangifte doen in Heerlen. Bij invoer van de goederen in uw naam zult u BTW moeten voldoen die u op aangifte terugkrijgt. Een art. 23 vergunning (verlegging bij invoer) krijgt u alleen als u regelmatig invoert en een algemeen fiscaal vertegenwoordiger aanstelt (kostbaar). Voor leveringen binnen NL aan ondernemer is o.a. de verleggingsregeling van toepassing (heffing verlegd naar uw afnemer, u moet dan het BTW identificatienummer op de factuur vermelden.


Alles bijelkaar kwalificeert u als afstandsverkoper die uitlevert vanuit Nederland en dat is een zeer gecompliceerde en dure aangelegenheid. Ik raad u aan om hierover contact op te nemen met een gespecialiseerd accountantskantoor en uw distributeur/douaneagent.


Ik verwacht u hiermee naar behoren te hebben geinformeerd.


Met vriendelijke groet,


Toon

 
Reactie vraagsteller:
Vriendelijk bedankt voor de reactie. Ik zal inderdaad contact op gaan nemen met een gespecialiseerd kantoor.

Ik heb echter nog wel 1 vraag: Wat bedoelt u met "Alles bijelkaar kwalificeert u als afstandsverkoper die uitlevert vanuit Nederland en dat is een zeer gecompliceerde en dure aangelegenheid. "

Wat is er precies een dure aangelegenheid?

vriendelijk bedankt nogmaals!
 
Antwoord Beheerder:

U krijgt te maken met allerhande factuurvereisten en loopt het risico dat als u succesvol bent met verkopen aan particulieren in andere EU lidstaten u zich ook in die lidstaten zult moeten registeren voor de BTW. Ook de faciliteit van het doen van electronische aangiften valt weg, u moet in Heerlen papieren aangiften gaan doen en aldaar aangifte doen onder bijvoeging van alle onderliggende documenten en/of overzichten daarvan. En ten slotte, als u kwalificeert als afstandverkoper dan dient u in Nederland een Algemeen Fiscaal Vertegenwoordiger aan te stellen en een borg te stellen die 6/21% bedraagt van uw kwartaalomzet. En een AFV zal al gauw ettelijke duizenden Euro's per jaar kosten.


Een goedkopere variant kan zijn om uw distributiemodel te wijzigen en de goederen DDU te leveren. De kosten van de BTW en eventuele douanerechten komen dan rechtstreeks voor rekening van uw afnemer. Enkele US based verkopers doen dit sinds jaar en dag. Helaas vragen consumenten vaker meer service waaronder niet valt het ophalen van pakketjes op het postkantoor en en betalen van BTW of douanerechten.


Groet


Toon


 


 

Beantwoord door:
Mr A.L. J. Hasselman (Toon)
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Wonen in NZ webshop in NL. Hoe om te gaan met BTW:

Waaraan voldoet goede webshop?
      [Gesteld in E-commerce]
2006-12-14 22:44:33
Ik heb niets getekend,mogen ze een rekening sturen
      [Gesteld in Woningen]
2010-10-27 16:09:49
Wanprestatie?
      [Gesteld in Recht-Gelderland]
2012-03-25 15:23:17
Hoe kan ik gebruik van onze database stoppen?
      [Gesteld in E-commerce & E-business]
2007-09-10 10:44:28
Gehele witte woonkamer, Kan dit?
      [Gesteld in Interieur-Noord Holland]
2009-11-03 11:41:15

Gemiddelde score Omzetbelasting: 8.1 (76x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Ad Appel
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  258148
    Beheerders:  1029

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  172 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+