Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

BTW startende ondernemer

[Gesteld op: 08-10-2013]

Toelichting:
Goedemorgen,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit deze site heb gevonden via de zoekmachine.
Als startende ondernemer 01-10-2013 doe ik zelf mijn boekhouding.
Door veel te lezen en informatie in te winnen heb ik vragen over de BTW.

Op dit moment werk ik voor een aannemer en particulieren.

De aannemer geeft aan dat ik op mijn facturen mag kiezen tussen btw verlegd en het btw percentage.
Eerst dacht ik dat de btw verlegd regeling voor mij het aantrekkelijkste is omdat ik dan geen btw hoef af te dragen.
Nu las ik dat wanneer je beneden het bedrag van 1345 zit aan af te dragen btw op jaarbasis je geen btw hoeft af te dragen.
Stel ik factureer van 01-10-2013 t/m 31-12-2013 voor 1000 euro excl. btw aan mijn aannemer. Dan moet ik als btw bedrag 210 euro ontvangen. Maar omdat het onder de 1345 zit hoef ik dit niet te betalen maar mag ik het houden.
Wanneer ik met btw verlegd factureer krijg ik maar 1000 euro gestort.
Is het nu voor mij niet veel interessanter om met btw te factureren, dit levert me 210 euro op.
Klopt dit of reken ik me raak met niks?

Nu is ook nog de vraag met welk btw percentage ik mijn aannemer moet facturen. Is dat met 6% of 21%. Tot nu toe heb ik alleen gewerkt in huizen ouder dan 2 jaar en factureer ik hem mijn uren en geen materiaal. Maar omdat het een bedrijf is denk ik dat ik met 21% moet factureren.
Is dat goed? Zo nee dan verdien ik dus geen 210 euro aan btw maar 60 wanneer ik de btw mag houden.

Voor particulieren factureer ik wel met 6%. De materialen die ik gebruik zijn gips en verf. Moet ik dit apart op de factuur vermelden of valt dit in het 6% tarief. De factuur die ik krijg bij de inkoop staat namelijk wel 21% op.

Groeten Ron
Antwoord:

U heeft gelijk dat u een voordeel kunt hebben als u met BTW factureert, als de Kleine-Ondernemers-Regeling (KOR) kan worden toegepast. Uw rekenvoorbeeld is echter te simpel. De KOR kan alleen op jaarbasis worden toegepast. U moet dan de BTW op alle verkoopfacturen optellen, en de door u betaalde BTW op kosten moet u aftrekken. Als het saldo dan lager is dan € 1.345, dan hoeft u geen BTW af te dragen, en is dat uw voordeel.
U kan dat een beetje aansturen door wel of niet BTW verlegd toe te passen. Als u aan particulieren al facturen heeft gestuurd met € 1.345 aan BTW, dan kunt u beter aan de aannemer geen BTW in rekening brengen. Maar als u weinig aan particulieren in rekening heeft gebracht, dan kunt u beter wel BTW aan de aannemer factureren. Maar nogmaals, het gaat om op jaarbasis, dus eigenlijk kunt u pas in december definitief berekenen hoe dit uitpakt.

Wat uw tweede vraag betreft: dit jaar is een tijdelijke regeling ingevoerd voor verlaagd Btw-tarief op arbeid bij werkzaamheden aan woningen ouder dan 2 jaar. U mag dit ook toepassen als u aan de aannemer factureert, maar u bent daar niet toe verplicht. Bij materialen moet u echter altijd het hoge Btw-tarief berekenen, de regeling mag alleen bij arbeid worden gebruikt.

 
Reactie vraagsteller:
Hallo,

Op deze link staat dat ik de materialen wel mag factureren voor 6%
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/werkzaamheden_aan_woningen/stukadoren

De belastingdienst geeft aan dat ik verplicht de btw moet verleggen als onderaannemer in de bouw.
Bent u daar bekend mee?

Stel ik moet het verleggen, en ik heb op jaarbasis maar 1000 euro gefactureerd.
De aangifte is dan
1e 1000
5 b 0

De aangifte is dan 0.

Ik wordt toch benadeeld nu ik de btw verleg.
Als ik het niet verleg krijg ik 1210 op mijn rekening.
Staat er bij 1 a 1000 en te betalen 210
Bij 5d zet ik 210 neer.

Snapt u?
 
Antwoord Beheerder:

De tekst op de website van de Belastingdienst kan verkeerd worden uitgelegd, en daarom ligt ik het hierbij toe: als er een produkt wordt geleverd waarbij arbeid kan worden gescheiden van materialen, dan moet de arbeid tegen het lage BTW-tarief worden gefactureerd, en de materialen tegen het hoge tarief.
Als u echter een dienst verricht, waarbij materialen worden verbruikt, dan kan voor deze materialen het lage BTW-tarief worden gehanteerd. In de praktijk wordt echter op de factuur vaak een totaalbedrag vermeld voor de verrichte dienst, zonder dit uit te splitsen. Dat hoeft ook niet, want het is ondoenlijk om al het verbruikte materiaal, ieder schroefje, apart te factureren. Maar in dit geval gaat het dus om klein materiaal, dat een bijzaak is op het geheel.

Wat uw rekenvoorbeeld betreft: ik heb in mijn vorige reactie aangegeven dat deze te simpel is, maar kennelijk heeft u mijn reactie niet goed begrepen. Ik zal dus ook een rekenvoorbeeld geven.

Als u in een jaar in totaal € 12.100 heeft gefactureerd tegen het hoge BTW-tarief, dan moet u over het jaar € 2.100 aan BTW afdragen. Stel dat u in totaal € 800 aan BTW op kosten heeft, dan hoeft u per saldo maar € 1.300 te betalen. Dan mag u de KOR toepassen, en mag u deze € 1.300 houden.
Als u net op de laatste dag van het jaar alsnog een factuur van € 1.000 stuurt, verhoogt met € 210 BTW, dan moet u over het jaar € 1.510 afdragen. Dit is hoger dan het grensbedrag van € 1.345, en daarom kan u de KOR maar voor een deel toepassen (ca € 930). Het in rekening brengen van BTW kost u dan 1.300 minus 930 = € 370.

De conclusie is in uw geval dat het in rekening brengen van BTW voor u voordelig is zolang u in totaal op jaarbasis blijft onder het grensbedrag van € 1.345. Als u daar overheen gaat, dan is het voor u nadelig om BTW in rekening te brengen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan BTW startende ondernemer:

betalen prostituees belasting?
      [Gesteld in Prostitutie]
2007-03-13 15:53:53
naheffing btw damesdeel
      [Gesteld in Prostitutie]
2008-04-30 15:06:06
ik wil graag thuis kappen maar hoeveel mag ik bijv
      [Gesteld in Thuiswerk]
2010-01-06 20:42:39
wat doet overheid aan illegale prostitutie
      [Gesteld in Prostitutie]
2010-02-28 14:47:29
Ondernemer of niet?
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-21 17:40:02

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (554x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Ad Appel
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  258146
    Beheerders:  1029

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  172 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+