Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Administratie en fiscale aspecten

[Gesteld op: 26-09-2013]

Toelichting:
hallo adviseur

graag wil ik met u het volgende bespreken.
Sinds 2009 ben ik zzp'er. Per maand stuur ik een factuur naar een opdrachtgever van zo'n 5000 euro exclusief de BTW.
Als aftrekposten heb ik alleen mijn telefoonrekeningen, internet en wat lunchkosten.
De telefoonrekeningen en de internetfacturen deel ik door 2. Dat is de verhouding prive en zakelijk gebruik.
De lunchkosten neem ik 73,5% van.
Gaat dit zover goed?

Ik heb geen zakelijke rekening. Daarom boek ik altijd de omzet tegen op prive en de kosten boek ik ook altijd tegen op prive.
De BTW betalingen ook.
U begrijpt dat ik dus geen privevermogen opbouw.
In mijn programma is het privevermogen hetzelfde als het ondernemingsvermogen.
Klopt dit?
Kloppen mijn boekingen ook en het verhaal dat ik zo geen vermogen opbouw ook?

In het begin had ik een adviseur die mij hielp. Deze gaf aan dat ik alle kosten zoals boodschappen bij de supermarkt, kruidvat ect mag aftrekken.
Ik vertrouwde dit niet en ben daar maar gestopt.
Klopt het dat dit niet mag?

Ik heb de aangiftes dus altijd zelf gedaan. Maar nu ben ik erachter gekomen dat ik altijd de FOR heb gemist. Dit komt o.a. doordat de FOR nooit hoger mag zijn dan het vermogen.
Klopt dit, en ben ik dom geweest?
Iemand zei me dat ik een lijfrente moet gaan openen en dat ik dan de niet benutte jaarruimte vanaf 2009 in bijvoorbeeld 2013 mag benutten in de aangifte van 2013.
Klopt dit?

Daarnaast ben ik een in 2012 een maatschap begonnen met iemand anders. Iemand vroeg me waarom een maatschap en geen VOF. Ik kon daar geen antwoord op geven. Weet u het verschil?

In 2012 heb ik alleen in die Maatschap gewerkt, en is dus de hele winst voor mijn rekening. Nu wil ik de aangifte 2012 gaan indienen maar weet ik niet hoe dit moet omdat ik dus een eenmanszaak en een maatschap heb. Kan ik 2 ondernemingen in de aangifte zetten of moet alles bij elkaar opgeteld worden?

Het zijn veel vragen en ik denk er ook om een accountant te gaan raadplegen. De reden dat ik dit niet heb gedaan is dat ik zelf wel kan boekhouden. Alleen ben ik nu onzeker betreft de aftrekposten voor de FOR en het indienen van de aangifte 2012.

In afwachting op uw reactie.

Groet H. de Rooij
Antwoord:

Dat zijn veel vragen, ik zal mijn best doen om deze duidelijk te beantwoorden.

Uw eerste vraag is eigenlijk: welke kosten zijn aftrekbaar van de winst? Dat is bij u niet eenvoudig te zeggen, omdat u niet aangeeft wat voor soort werk u doet. In het algemeen zal u geen problemen hebben met de directe ondernemingskosten. Bij een zzp-er zijn de gemengde kosten wel ene probleem, dus kosten die zowel een zakelijk als een prive-karakter hebben.
Om die reden is bijvoorbeeld gesteld dat representatiekosten en kantinekosten voor 73,5 % aftrekbaar zijn. Dat doet u dus goed.
En bij telefoon- en internetkosten kunt u alleen het zakelijk deel aftrekken. Als u dus inschat dat u dit voor 50 % zakelijk gebruikt, dan mag u inderdaad de helft van de kosten aftrekken. Maar het kan dus ook een andere verhouding zijn.
U noemt geen autokosten; als u met een prive-auto rijdt, kunt u 19 cent per zakelijke km van de winst aftrekken. Als u met een zakelijke auto rijdt, moet u rekening houden met een bijtelling voor prive-gebruik.

Boodschappen bij de supermarkt etc. kunnen aftrekbaar zijn, als u daar zaken koopt die u voor de onderneming gebruikt. Maar dan is het wel verstandig om te pinnen, zodat u een bewijs heeft dat u heeft betaald (en dat het geen gevonden kassabon is).

Het feit dat u geen aparte bankrekening hefet voor uw onderneming is geen groot probleem. Het maakt uw boekhouding wat ingewikkelder omdat prive- en zakelijke uitgaven door elkaar lopen, maar dat is uw eigen keuze.
Uw conclusie dat u geen prive-vermogen (ook wel genoemd ondernemingsvermogen) opbouwt klopt voor een deel. Doordat alle zakelijke mutaties via de prive-rekening lopen komt het er op neer dat alle gemaakt winst direct door u als prive-geld wordt genoemd. Aan het eind van het jaar wordt de winst bij het ondernemingsvermogen opgeboekt, maar deze heeft u al als prive-opnames weer er uit gehaald, dus gebeurt er per saldo niets in het ondernemingsvermogen. Maar uw prive-bankrekening neemt dus wel toe.
Toch zal het zelden voorkomen dat het ondernemingsvermogen nihil is. U moet aan het eind van het jaar een balans opstellen, met alle bezittingen en schulden. Bezittingen zijn o.a. de investeringen, voorraden en de vorderingen op klanten. En schulden zijn in ieder geval de nog openstaande facturen van leveranciers. Het saldo van bezittingen en schulden is het ondernemingsvermogen.

Uw veronderstelling dat u de FOR heeft gemist en wellicht dom bent geweest is niet gehele juist. Veel ondernemers kiezen er bewust voor geen gebruik te maken van de FOR. U mag namelijk weliswaar een bedrag van de winst aftrekken, waardoor u minder belasting betaalt, maar in de toekomst moet er alsnog belasting over worden betaald. Als het belastingtarief in de toekomst hoger ligt, is het nadelig om er gebruik van te maken. Bovendien is het niet leuk om later nog een belastingclaim te krijgen. Maar u bent wel gebonden aan de hoogte van het ondernemingsvemrogen. Als er geen vermogen is, dan mag u ook niet gebruik maken van de FOR.

U kan overwegen om een lijfrentepolis af te sluiten, omdat u daarmee spaart voor later. En de premie is nu aftrekbaar binnen bepaalde grenzen. Inderdaad kan daarvoor ook ruimte worden gebruikt van voorgaande jaren. Maar bedenk wel dat het hier gaat om belastinguitstel; ook hier moet u later alsnog belastingbetalen over de uitkering. Bovendien betaalt u ook een premie aan de verzekering voor hun kosten, en het kan wellicht goedkoper zijn om nu eenvoudig te sparen op uw eigen bankrekening. Maar het hangt mede af van de hoogte van uw inkomen, en het daarbij behorende belastingtarief. Een advies is dus in iedere situatie weer anders.

Wat de maatschap betreft: dat is een bijzondere vorm van een VOF. Een maatschap wordt gevorm door beroepsbeoefenaren, zoals tandarts, notaris, accountant etc. U kan dus geen maatschap met een produktieonderneming, het gaat altijd om dienstverleners. Verder is er weinig verschil tussen een VOF en een maatschap.

Bij uw belastingaangifte 2012 moet u inderdaad de 2 ondernemingen in uw aangifte zetten, en als u het goed doet worden uw winstaandelen bij elkaar opgeteld. Maar de kans op fouten is levensgroot als u niet precies weet wat u doet. En dat kan u geld kosten.
Terecht vraagt u zich af of u een accountant moet raadplegen. Ik zou dat zeker doen, omdat uw situatie complex is, en u duidelijk behoefte heeft aan een stukje advisering. Het feit dat u zelf kan boekhouden is daarbij niet relevant. Een accountant is geen boekhouder, maar een adviseur. Wellicht verwart u dit met een administratiekantoor, maar daar moet u niet zijn voor een goed advies.
Maar dat zeg ik als accountant, en wellicht preek ik dan voor eigen parochie.
In het algemeen raad ik altijd aan een accountant in uw directe omgeving te raadplegen. Als dat in Flevoland is, kunt u bij mij daarvoor terecht. 

m.vr.gr.
A.P. de Ruyter RA

 
Reactie vraagsteller:
Bedankt.
Zoals ik lees heb ik het toch goed gedaan?
Waarin zou u mij een advies kunnen geven?
Autokosten heb ik niet gemaakt. Wel heb ik veel gefietst voor de onderneming.
Dit heb ik ook x 0.19 cent ingeboekt.
Op de balans heb ik geen bank staan. De debiteuren boek ik direct af op prive en de crediteuren ook. Mag dat?

Het aandeel van de maatschap is niet zo moeilijk. Ik heb alles gedaan, dus de winst is voor mijn rekening. Mijn collega heeft alleen een investering gedaan.
Dit staat ook op haar balans. Dit is haar vermogen op de balans.
Klopt dit?

Wat is uw site?

 
Antwoord Beheerder:

Het lijkt er inderdaad op dat u de kosten juist heeft verwerkt, maar daar doelde ik niet op bij advisering. Advisering heeft meer te maken met kennis van regelgeving, en gebruik maken van de mogelijkheden die daardoor worden geboden. Meedenken bij investeringen, bij het verkrijgen van subsidies etc., meedenken over mogelijke belastingbesparingen, over financiering, over juridische zaken, over automatisering. Een accountant is van alle markten thuis, en het onderdeel "juist boeken" is slechts een klein deel van zijn vakgebied.

Wat de balans betreft: u geeft aan dat u debiteuren en crediteuren af boekt op prive. Ik neem aan dat u hiermee bedoelt dat de ontvangsten en uitgaven via uw prive-rekening lopen. Dat is toegestaan. Na afloop van het jaar moet u een balans opstellen, en op die balans per 31 december moet u de debiteuren en crediteuren en het ondernemingsvermogen apart vermelden. Deze mag u dus niet salderen.

Wat de maatschap betreft: de winstverdeling ziet u helemaal verkeerd. Het kan niet zo zijn dat alle winst naar u gaat, omdat de andere maten ook wat moeten verdienen. U heeft een maatschapsovereenkomst ondertekend, en moet zich houden aan de winstverdeling die daarin is afgesproken. Uw collega heeft kennelijk vermogen ingebracht, en u arbeid. Dan moet u worden betaald voor uw arbeid, en uw collega moet worden betaald voor het vermogen, en zo moet de winst worden verdeeld. Haar ondernemingsvermogen neemt dus jaarlijks toe met haar aandeel in de winst, en neemt af met eventuele prive-opnamen.

Tot slot: mijn website kunt u vinden via www.aa2.nl

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Administratie en fiscale aspecten:

Inkomstenbelasting 2007 & fiscaal partnerschap
      [Gesteld in Belastingen-Overijssel]
2010-07-23 23:05:06
Werken na vroegpensioen nieuwe werkgever.
      [Gesteld in Belastingen-Zeeland]
2011-01-14 19:13:33
ontslagvergoeding banksparen opgave fisc.aangifte
      [Gesteld in Ontslagvergoeding]
2011-03-16 14:17:19
Afrekening bij uittreding vennoot 20% uit V.O.F.
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2013-02-19 11:58:17
for
      [Gesteld in Administratie]
2013-11-01 13:15:48

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (551x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • lorentini
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256245
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  166 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+