Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Grootboek

[Gesteld op: 19-07-2013]

Toelichting:
Hallo
Graag wil ik een vraag stellen over het omschrijven van een grootboek en het opstellen van een factuur.

Ik heb nu een boekhouder die mijn factuur inboekt maar geen omschrijving in het grootboek aangeeft omdat dat volgens hem niet hoeft. Hij geeft bijvoorbeeld alleen aan wanneer het om een verkoop factuur gaat ( omschrijving; uren/ materiaal) en bij een inkoop factuur geeft ie aan dat het om een inkoop gaat of bijv reclame.

Is dit wel een goede manier?? Ook moet ik van hem zelf een voorraad bij houden.

Voor een opdrachtgever hoef ik geen factuur te maken. Hij verkoopt mij namelijk ook goederen.
Aan de eind van de maand krijg ik van hem een creditfactuur. Moet ik hier zelf nog een factuur van maken zodat de facturen doornummeren of maakt dit niet uit. Mijn boekhouder geeft aan dat het voor een eenmanszaak niks uitmaakt.

Ik wacht op een reactie van u voordat ik een andere boekhouder zoek.

mvg Jan
Antwoord:

Er is geen wettelijke verplichting om de administratie in een grootboek te verwerken. Er is dus ook geen wettelijke verplichting om een omschrijving in het grootboek te vermelden. Maar is dit handig? Niet echt. het enige wat je hiermee bereikt is dat bij het invoeren van de facturen een sortering wordt gemaakt naar kostenrubriek. Maar achteraf is dit slecht controleerbaar, op de grootboekkaart zie je alleen de bedragen, en weet je niet wat het is. Het vermelden van een omschrijving is een kleine moeite, en is zeker aan te raden.

Ik begrijp uw vraag over de verkoopfacturen. In principe heeft u gelijk, en moeten alle verkoopfacturen doorlopend zijn genummerd. U heeft echter met de opdrachtgever afgesproken dat hij een creditfactuur opstelt. Dat lijkt mij niet handig, maar is wel toegestaan door de Belastingdienst. Deze creditfactuur komt dan in de plaats van uw verkoopfactuur. Wat u dan zeker NIET moet doen, is zelf ook nog een factuur opstellen. In dat geval zijn er namelijk juridisch 2 facturen opgesteld voor 1 levering, heeft u het bedrag 2 x te ontvangen, maar moet u ook de BTW 2 x afdragen. Uw opdrachtgever zal er bovendien niet gelukkig mee zijn als hij deze factuur van u ontvangt.
U moet dus duidelijk afspreken wie de factuur opstelt, en die afspraak moet worden gevolgd. Ik raad u echter aan zelf facturen op te stellen, omdat dat handiger is.

De reactie van uw boekhouder dat het voor een eenmanszaak niets uitmaakt is gedeeltelijk juist. Het maakt inderdaad niets uit, maar dat is geen uitzondering voor een eenmanszaak, ook bij grote bedrijven kan dit voorkomen.

Maar u heeft kennelijk al het besluit genomen om een andere boekhouder te zoeken. dat is terecht, want als u deze vragen stelt twijfelt u aan de deskundigheid van de boekhouder. En die twijfels wilt u niet hebben, u verwacht dat de boekhouding juist wordt gevoerd, en dat u later geen problemen met de Belastingdienst hierover krijgt.
Bedenk daarbij wel: goedkoop kan duurkoop zijn, als u iemand met kwaliteit zoekt zal dat meer geld kosten. Maar kan u ook meer opleveren door zijn kennis van fiscale regelingen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Grootboek :

Wat gebeurt er bij General ledger als het po geslo
      [Gesteld in Financieel]
2009-01-07 16:51:54
Welke grootboekrekening gebruiken?
      [Gesteld in Accountancy]
2018-03-27 15:43:39
artikel 41,lid 6 Modelreglement 1992
      [Gesteld in Vereniging van Eigenaren]
2013-08-04 10:38:27
Accountants vragen
      [Gesteld in Administratie]
2015-07-15 00:16:38
Opslaan gegevens van mijn boekhoudprogramma
      [Gesteld in Administratie]
2016-06-01 00:17:12

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+