Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Kinderen & Tieners » School » Geschiedenis
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Geschiedenis en krijg online een antwoord van de specialist in Geschiedenis

Zelf een vraag over Geschiedenis? Klik hier.
Meer vragen over Geschiedenis.
De huidige beheerder van de rubriek Geschiedenis:
Naam: Henry van der Burgt
Bedrijf: Niet van toepassing
Reactiesnelheid: 19 uur
Waardering: 5.8 (van max. 10)
Meer informatie over Henry van der Burgt vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over GeschiedenisVragen over Geschiedenis via RSS. Klik hier.
RSS over Geschiedenis op jouw website?Vragen over Geschiedenis op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over GeschiedenisVragen over Geschiedenis via E-mail. Klik hier.

In de Gouden Eeuw één staatskerk,ookvoor synagoge?

[Gesteld op: 08-06-2013]

Toelichting:
Hallo,

Bij een fragment over tolerantie in de Gouden Eeuw, heb ik gezien dat de Unie van Utrecht 2 eeuwen het beleid vormde. Waarin stond dat je mocht geloven wat je wil, zonder er gestraft voor te worden.. Er mocht één staatskerk zijn zodat er geen eventuele meningsverschillen ontstaan geldt dit ook voor synagoges? Ik doe namelijk onderzoek n.a.v. van een schilderij dat de Gouden Eeuw afbeeld, in een synagoge. De dingen die ik beweer komen trouwens van het fragment 'Veel geloven op een kussen'

Mvg,Marloes
Antwoord:
Beste Marloes,

er was op gronde van Artikel 13 van de Unie van Utrecht inderdaad sprake van godsdienstvrijheid. Je hebt gelijk dat er ook werd besloten dat er per gewest slechts ruimte kon zijn voor één geloofsbelijdenis, om interne conflicten te beperken. Dit was echter alleen bedoeld voor calvinisten en katholieken, omdat met name katholieken moeilijk te onderscheiden waren van Spaansgezinden, de vijand in de strijd met Spanje.

De joodse bevolking van de gewesten genoot wel degelijk de godsdienstvrijheid van de Unie van Utrecht, maar had verder niets van doen met deze specifieke beperking. Zij zijn echter nog wel gediscrimineerd na de ondertekening van de Unie van Utrecht, zo konden zij geen lid worden van gildes en lange tijd moesten zij hun geloof uitoefenen in verborgen huissynagogen. In de loop van de 17e eeuw gingen zij hun geloof voor het eerst in het openbaar uitoefenen, met de bouw van een eerste synagoge aan het hedendaagse Waterlooplein in 1639.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord, mocht je nog meer willen weten of andere vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,
Henry van der Burgt
 
Reactie vraagsteller:
Allereerst hartelijk dank voor uw reactie!

Hoe werd er gereageerd op die bouw, met name de reacties van de 'regering'(Unie van Utrecht) ?

Mvg,Marloes
 
Antwoord Beheerder:
Beste Marloes,

in een tijdperk voor het verschijnen van reguliere kranten is het natuurlijk altijd lastig om een letterlijke reactie van de 'regering' te peilen. De Unie van Utrecht als zodanig zal er in ieder geval geen minuut van wakker gelegen hebben, dit soort zaken speelden zich enkel af op het niveau van de stad, in dit geval de stad Amsterdam. Hiervan is bekend dat deze op zich positief tegenover de bouw van synagoges stond. Van de bouw van de Grote Synagoge in Amsterdam (voltooid in 1671) is bijvoorbeeld bekend dat de stad Amsterdam een grote lening heeft verschaft om de bouw mogelijk te maken. Voor de Portugese synagoge (voltooid in 1675) gaf de stad Amsterdam ook expliciet toestemming dat deze "opvallend" mocht zijn, dus verborgenheid was niet langer noodzakelijk. Dit is vooral relevant omdat dit in deze tijd voor katholieke kerken nog helemaal niet gold, zij moesten zich nog steeds uit het zicht vestigen.

Nu deed de stad Amsterdam dit natuurlijk niet alleen uit mededogen en respect voor het jodendom. De synagoges zouden ook een belangrijke rol gaan vervullen in de opvang en basisbehoeftes van de relatief grote groep arme joden die in Amsterdam gevestigd waren, en op die manier zouden de kosten van de stedelijke armenzorg door de bouw van de synagogesdeels kunnen verminderen. Veel joden waren immers uit andere Europese landen gevlucht, en kwamen zonder geld of goed in Amsterdam aan. De stad weigerde hen hulp te verlenen, waardoor het aan de synagoges en de rijke joodse handelaren was om hen armenzorg te bieden. Overigens is armenzorg binnen het jodendom ook een belangrijke religieuze plicht, welke ter voorspraak van zielenrust functioneert. Een echte win-win situatie dus!

Met vriendelijke groet,
Henry van der Burgt
Beantwoord door:
Henry van der Burgt
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Geschiedenis:
16e Eeuw
18e Eeuw
20e Eeuw
Middeleeuwen
Oudheid


Gerelateerde vragen aan In de Gouden Eeuw één staatskerk,ookvoor synagoge?:

Vormde de Republiek op zee een echte grootmacht?
      [Gesteld in 18e Eeuw]
2009-01-30 08:52:38
Wat was het beeld van Nederland begin 17e eeuw?
      [Gesteld in 18e Eeuw]
2009-10-16 17:39:22
hoe vernieuwend is de republiek tijdens 17de eeuw
      [Gesteld in 18e Eeuw]
2011-10-21 21:27:54
Hoe kon Nederland zo welvarend zijn na opstand?
      [Gesteld in Geschiedenis]
2013-06-02 10:12:48
Wat is het verschil in kleding van joden?
      [Gesteld in Geschiedenis]
2013-06-08 23:54:20

Gemiddelde score Geschiedenis: 7.6 (27x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257130
    Beheerders:  1022

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+