Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening » Kinderopvang » Gastouderopvang
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Gastouderopvang en krijg online een antwoord van de specialist in Gastouderopvang

Zelf een vraag over Gastouderopvang? Klik hier.
Meer vragen over Gastouderopvang.

Beheerder worden?

De rubriek Gastouderopvang heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Gastouderopvang Klik hier.

RSS over GastouderopvangVragen over Gastouderopvang via RSS. Klik hier.
RSS over Gastouderopvang op jouw website?Vragen over Gastouderopvang op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over GastouderopvangVragen over Gastouderopvang via E-mail. Klik hier.

opzegtermijn gastouder

[Gesteld op: 19-03-2013]

Toelichting:
welke uitzonderingen kunnen gemaakt worden om onder de gestelde opzegtermijn van 2 maanden uit te komen? Gastouder heeft plots opgezegd omdat ze een ander kindje wil opvangen waar ze langer aan kan verdienen. Bovendien weet ze dit al 5 maanden! Nu sta ik met mijn rug tegen de muur zeker omdat ik ernstig ziek ben en zij juist een rustpunt was voor mijn kind. (ben ook nog alleenstaand). Naast dat het onbeschoft en onethisch is, komt daar ook nog bij dat ze mij voor onnodige kosten heeft laten betalen aangezien ik thuiszorg moet betalen die haar naar de opvang brengen (6 uur per week!). Zelfs na bemiddeling van het gastouderburo, dat vierkant achter mij staat, wil de gastouder niet afwijken van de 2 maanden. Ik vind dit dus een ongepaste reden om een contract te beindigen. Ik wil dus geen opzegtermijn meer aangezien ik mijn kind daar niet meer wil brengen aangezien ze mij, in mijn ogen, 5 maanden lang misleid heeft. Welk recht heb ik?
Antwoord:
Geachte mevrouw,

De uitzonderingen om onder de gestelde opzegtermijn van 2 maanden uit te komen staan in de overeenkomst tussen u en de gastouder. Dit zijn meestal zwaarwegende redenen.

Als de enige reden om per direct op te zeggen is, dat de gastouder een ander kindje kan opvangen waar zij langer aan kan verdienen, dan lijkt mij dat geen geldige reden. 

Ik deel met u, dat deze manier van handelen door haar niet door de beugel kan. 
U zou haar aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schade, zoals de thuiszorg en extra kosten voor het inhuren van een andere gastouder. Zij pleegt immers contractbreuk en dat kan niet zonder gevolgen blijven.
Omdat er sprake is van een vertrouwens-/contractbreuk, lijkt het mij, dat er van uw kant geen opzegtermijn meer hoeft te zijn.

Als een gastouder in eerste instantie voor het geld kinderen opvangt en niet het welzijn van de kinderen op de eerste plaats zet, heb ik mijn bedenkingen over of zij überhaupt wel nog geschikt is voor dit vak.

M.b.t. uw rechten, kunt u het beste juridisch advies inwinnen bij een juridisch adviseur. Een reactie naar uw gastouder zou ik dan via deze adviseur laten lopen.

Wie weet kunt u ook een klacht indienen bij de Inspectie Kinderopvang van de GGD.

Met vriendelijke groet en veel succes,


K. Sandburg
GOB MijnGastouderopvang
 
Reactie vraagsteller:
hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie. Ik ga officieel een klacht indienen aangezien mijn gastouder alsnog op de tweemaandelijkse termijn staat. Helaas heeft zij vandaag ook nog eens haar beklag gedaan via mijn thuiszorgmedewerkster die mijn dochter op haalt. Zij zei het jammer te vinden dat dit allemaal over het hoofd van mijn dochter afspeelt en dat het zo helemaal niet hoort te gaan. Toen heeft zij mijn dochter bij de hand genomen en ze per kind afscheid laten nemen! Dat is toch helemaal de limit! Ik vind dat echt te ver gaan.
Ze vroeg me eerder vandaag of we niet konden bellen, dat ik 5 minuten even stoom kon afblazen en dat, in het belang van mijn dochter, er dan weer normaal gecommuniceerd kon worden. Ik heb aangegeven dat van mijn kant het vertrouwen in haar weg is en dat ik haar adviseer, in het belang van mijn dochter, haar te laten gaan zonder tweemaands opzegtermijn.
Ik begrijp echter niets van de procedure om een klacht in te kunnen dienen. Ook het gastouderbureau had hier geen ervaring in. Moet ik verplicht via de oudercommissie een klacht indienen? Of kan ik direct terecht bij een instantie. De inspectie kinderopvang heb ik gebeld maar dan kom ik weer terecht bij kinderopvang.nl en degeschillencommisie.nl Ik zie door de bomen het bos niet meer in ieder geval. Kunt u me helpen? Of moet dit officieel allemaal via een advocaat???
 
Antwoord Beheerder:
Geachte mevrouw,

De gastouder heeft zelf opgezegd zonder opzegtermijn en vervolgens aangegeven, dat zij toch de tweemaandelijkse opzegtermijn hanteert? Heeft zij dit beide keren schriftelijk gedaan? Dan staat u hier sterker in.
Wat heeft de thuiszorgmedewerkster te maken met een onenigheid tussen u en de gastouder? De manier van reageren van de gastouder komt op mij nogal impulsief en ondoordacht over.
In deze fase is bellen m.i. niet de juiste manier van communiceren, maar juist face to face. Het lijkt mij toe, dat de gastouder eerst haar excuses mag aanbieden voor de manier van communiceren en moet proberen tot een oplossing te komen voor de rest van de periode. Dat is toch wel het minste, wat u van haar kunt verwachten. Ik weet niet of u dan eventueel toch met haar door wilt gaan tot het einde van de opzegtermijn van 2 maanden, maar ik kan mij ook voorstellen, dat u verder geen oplossing met haar wilt, omdat zij zich zo raar heeft gedragen.
U kunt contact opnemen met de GGD om te bekijken of zij zich wel aan de regels houdt en aan het pedagogisch beleidsplan en u kunt natuurlijk een rechtszaak tegen haar aanspannen. Voor beide partijen zou het prettiger zijn, als het niet zover hoeft te komen. De oudercommissie van het gastouderbureau gaat over het gastouderbureau en niet over de gastouders. U kunt eens bellen met kinderopvang.nl of naar degeschillencommissie.nl en bij hen uw probleem met haar voorleggen.
Het kan via een advocaat, maar het kan ook onderling worden opgelost. Dan lopen de gemoederen niet nog hoger op en de kosten blijven dan ook redelijk.
Veel succes!

Met vriendelijke groet,


Kerst Sandburg
GOB MijnGastouderopvang
http://www.mijngastouderopvang.nl/
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan opzegtermijn gastouder:

kan ik achter af bewijs van goede gedrag aanvragen
      [Gesteld in Gastouderopvang]
2009-04-19 22:08:22
Kan een gastouder mij een factuur sturen ?
      [Gesteld in Belastingen-Flevoland]
2009-05-28 14:42:15
jaarcontract met een opzegtermijn van 2 maanden
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Limburg]
2009-10-02 15:06:27
Dubbele opzegtermijn werkgever 1 jaarcontract
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Zuid Holland]
2010-08-23 11:51:36
gastouderburo betaald niet of laat uit
      [Gesteld in Gastouderopvang]
2012-07-23 22:23:03

Gemiddelde score Gastouderopvang: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+