Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Tandheelkunde
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Tandheelkunde en krijg online een antwoord van de specialist in Tandheelkunde

Zelf een vraag over Tandheelkunde? Klik hier.
Meer vragen over Tandheelkunde.
De huidige beheerder van de rubriek Tandheelkunde:
Naam: Toors
Bedrijf: Toors dental expertise (tde)
Reactiesnelheid: 48 uur
Waardering: 8.9 (van max. 10)
Meer informatie over Toors vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over TandheelkundeVragen over Tandheelkunde via RSS. Klik hier.
RSS over Tandheelkunde op jouw website?Vragen over Tandheelkunde op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over TandheelkundeVragen over Tandheelkunde via E-mail. Klik hier.

Beroepsaansprakelijksheidsverzekering!

[Gesteld op: 18-01-2013]

Toelichting:
Geachte, 2 jaar geleden laten behandelen aan totale renovatie gebit, kronen laten plaatsen. Heb een overbijt, ontstekingen, pijn in kaken, kan niet kauwen en de tandarts geeft NIET zijn beroepsaanspakelijksheidsverze-
kering door. Tanf=darts staat wel BIG geregisteerd. Letselschade experts, aangetekende brieven en de tandarts geeft geen gehoor. Hoe kan ik er achter komen welke verzekering die tandarts heeft. Hopelijk kunt u mij een richtlijn geven, waar te zoeken of wat te doen.
Deze tragedie moet stoppen en ik sta met de rug tegen de muur en het gaat mij om de rechtvaardigheid!
Antwoord:

Achter uw korte bericht schuilt veel narigheid ! De hele geschiedenis is waarschijnlijk langer dan in dit korte bestek valt uit te leggen (en kan worden beantwoord)

Voordat u de geëigende wegen voor klachtbehandeling inslaat doet u er goed aan zoveel mogelijk informatie over uw behandelingen te verzamelen. Daar hoort een uitdraai van uw behandelhistorie (patiëntenkaart) bij en ook alle aantekeningen en Röntgenfoto's bij die er in de loop van uw behandeling zijn gemaakt. Daar heeft elke patiënt - wettelijk !- recht op. Meestal wordt dit soort infomatie opgevraagd door de opvolgende tandarts. Uw vorige tandarts mag dit niet weigeren !

De beroepsorganisaties van tandartsen kennen voor hun leden een officiële klachtenprocedure. De meeste tandartsen zijn aangesloten bij de NMT, de Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde, of bij de ANT, de Associatie van Nederlandse Tandartsen. De klachtenprocedures staan op de websites beschreven; respectievelijk : 

http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patienten.ht ml                      en

 http://www.ant-online.nl/ANTOnline/Patienten/Klachtoveruwtandarts/ Stappenplan.aspx

Dan is er nog de website allesoverhetgebit.nl daarin is ook informatie te lezen over klachtenprocedures :

http://www.allesoverhetgebit.nl/tandartspraktijk/klachtenregeling-tandarts

U doet er verstandig aan de klachten met betrekking tot uw gebit door onafhankelijk onderzoek te laten vastleggen. Daar horen Röntgenfoto's bij en een schriftelijk verslag. HEEL BELANGRIJK : deze tweede mening tandarts mag u niet verder behandelen ! Dus als u al bent overgestapt naar een andere tandarts om u te laten behandelen kan hij GEEN 2e mening geven. Tandheelkundige centra van de universiteit ( de opleidingen tot tandarts in Amsterdam, Nijmegen, of Groningen kunnen u ook aan een tweede mening helpen. 

Het gedrag van de aangeklaagde tandarts verbaast, aangezien hij open zou moeten staan voor uw klachten en behulpzaam zou moeten zijn bij het zoeken naar oplossingen.

Ziektekostenverzekeraars helpen hun verzekerden als behandelingen achteraf problemen opleveren. Ze kunnen u verwijzen naar een adviserend tandarts, of geven steun in de vorm van rechtsbijstand ( Achmea kent dit soort hulp voor zijn verzekerden zeker) als u een aparte tandartsenpolis hebt. Bel de informatielijn van uw ziektekostenverzekeraar.

U kunt ook zelf een letselschadeadvocaat inschakelen.

Succes !

 

 
Reactie vraagsteller:
Dank voor uw antwoord, Ik heb al twee jaar een letselschadeadvocaat maar het duurt te lang alleen maar omdat de tandarts die mij heeft behandeld NIET en WEIGERT om zijn beroepsaansprakelijkheids- verzekeraar door te geven. Foto-s gebit, second opinion is allemaal gedaan. Er gebeurt verders niets.
Maar nogmaals dank voor uw antwoord en voor uw tijd.
 
Antwoord Beheerder:

Ik vrees dat uw advocaat het er een beetje bij laat zitten. Uw tandarts heeft de wettelijke verplichting alle behandelgegevens zoals eerder door mij gemeld aan u beschikbaar te stellen, of aan iedereen die door u is gemachtigd (zoals uw advocaat). De Beroeps Aansprakelijkheidsverzekering Verzekering (BAV) is voor u, of uw advocaat niet van belang. Als u voldoende gronden - en bewijzen ! ! - hebt verzameld dan stelt uw advocaat de betreffende tandarts aansprakelijik. Hij ( en niet u, of uw advocaat)  zal dan zijn BAV inlichten. Daarna gaat de correspondentie verder tussen uw advocaat en zijn BAV.

Weigert uw tandarts de behandelgegevens te verzenden dan zal hij daar een geldige reden voor moeten geven. Door te weigeren of niet reageren stelt hij zich bloot aan gerechtelijke stappen om deze informatie af te dwingen.

Helemaal geen reactie ? Dan zoekt u eerst uit of de betreffende tandarts lid is van de NMT, of van de ANT, (of nergens van). U belt daarvoor het TIP  (Tandheelkundig InformatiePunt) : 0900 2025012.

Is hij NMT-, of ANT lid dan kunt u veervolgens bij de betreffende organisatie eenvolledige  klacht indienen.  Onderdeel van deze klacht is dan het niet inzage willen geven in uw patiëntendossier.

Ik copieer hier van de website www.tandarts.nl hetvolgende ( aandacht voor onderstreepte deel) :

Bespreek het probleem, uw teleurstelling met uw tandarts, blijf er niet mee lopen.

  • Als uw tandarts niet adekwaat reageert, een klacht of opmerking niet als gratis advies accepteert, maak dan beleefd en vasthoudend duidelijk dat het U ernst is.
  • Helpt dat niet, schrijf Uw probleem kort en duidelijk op, stuur het naar de tandarts en geef hem een redelijke termijn om te reageren
  • Als hij niet binnen de termijn reageert, dan kunt U met uw voeten stemmen en uw heil anders zoeken (afhankelijk van de kwestie) .Vraag dan of hij U een kopie van het dossier aan U stuurt en meld de reden van uw vertrek. Dat lucht U op, en hij leert ervan.Ontneem hem dat leermoment niet.
  • Zit de kwestie zo hoog dat stemmen met de voeten niet het middel is vraag hem dan schriftelijk bij welke klachtencommissie hij is aangesloten en naar het adres.Er zijn 2 beroepsorganisaties de NMT of de ANT. Informeer bij die adressen over de procedure aldaar. Zet Uw klacht zo duidelijk en zakelijk mogelijk op papier en zorg dat U documentatie,correspondentie in kopie bij de hand heeft.
  • U stelt het behoud van de meestentijds uitstekende relatie met Uw tandarts op prijs, maar wilt U een oplossing voor het Probleem dan is er de mogelijkheid van Mediation. Beide partijen moeten voor deze wijze van bemiddeling wel voelen en er vrijwillig aan meewerken.Onder begeleiding van een mediator lossen beide partijen als het waar hun probleem zelf op. Voordeel: geen schade aan de relatie.
  • Beantwoord door:
    Toors
    profielpagina

    Subrubrieken binnen de rubriek Tandheelkunde:
    KaakchirurgieMondhygieneTandarts


    Gerelateerde vragen aan Beroepsaansprakelijksheidsverzekering!:

    Online verzekering afsluiten
          [Gesteld in Verzekeringen]
    2006-09-01 13:23:46
    Ondermaats presterende werknemer
          [Gesteld in Personeelsmanagement]
    2006-09-07 20:33:31
    Eerder stoppen met werken
          [Gesteld in Personeelsmanagement]
    2006-09-07 20:20:27
    Adverteren in Yahoo!?
          [Gesteld in Search Engine Advertising]
    2007-03-12 23:23:03
    Laptop geeft donker scherm.
          [Gesteld in Laptops]
    2006-09-18 16:39:14

    Gemiddelde score Tandheelkunde: 8.9 (362x gestemd)

    Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

     
    10

     
    Versturen via e-mail aan vrienden?
     
    Uw Naam:
    Uw Email:
    Naam bekende:
    Email bekende:
    + meer vrienden invoeren
     
    Message:
    Check:
     



    Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

    Top 3 adviseurs

    Uw banner hier?

    Concept & Realisatie Webshop+