Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Oprichting BV structuur in contanten & inbreng vof

[Gesteld op: 27-12-2012]

Toelichting:
Wij hebben onlangs de wens geuit bij onze adviseur om onze VOF om te zetten naar een BV - Holding structuur. Wegens tegenvallende resultaten van het afgelopen jaar is er door hem aangegeven dat er niet in natura kan worden op gericht omdat de waarde van de onderneming te laag zou zijn.

Er is geadviseerd om in contanten op te richten en vervolgens de BV's in te brengen.

Echter zie ik hier nu helemaal niets van terug op schrift en/of in de oprichtingsakte. De BV's zijn netjes opgericht en hebben een nieuw KVK nummer gekregen. Echter bestaat de VOF nog steeds.

De accountant zegt nu dat dit gewoon goed is zo. Je hoeft namelijk niets op schrift te stellen of over te dragen. Een mondelinge overeenkomst (tussen bestuurders en BV) is genoeg. Vanuit de handelingen die we voeren (we handelen nu uit naam van de BV, factureren op naam BV, etc) is dat genoeg bewijs om aan te geven dat de VOF wel degelijk is in gebracht in de BV's. Hiervoor hoeft verder niets op papier te staan.

Is dit wel zo? Wij hebben nu nog een VOF met zaken die daar op doorlopen en een BV formeel weet natuurlijk niemand dat de VOF in de BV zit. Zou dan de BV ook niet iets moeten betalen aan de VOF (om de naam, voorraad e.d. over te nemen?

Of omdat er sprake is van een negatief EV in de VOF heeft de VOF (wij dus) een schuld aan de BV?
Antwoord:

Na de oprichting van de BV kan deze inderdaad handelen namens de onderneming, dus in- en verkopen doen. Zolang de eigenaren van de VOF daar geen bezwaar maken kan dit zonder schriftelijke overeenkomst. De BV kan echter geen zaken verkopen die nog van de VOF zijn, en dus moet de VOF wel nog een factuur opmaken voor verkoop van de voorraden, investeringen etc. En bovendien moet de BV aan de VOF betalen voor overname van de naam, klantenbestand etc (goodwill). 

Maar de schulden van de VOF kunnen niet aan de BV worden overgedragen, daar blijven de vennoten hoofdelijks aansprakelijk voor in prive. Evenmin kan het eigen vermogen van de VOF aan de BV worden overgedragen. Dus als de VOF alle bezittingen aan de BV heeft verkocht, dan kunnen daarmee de schulden van de VOF worden afgelost, en kan daarna het eigen vermogen van de VOF met de vennoten worden afgerekend.

De volgende stap is het opheffen van de VOF. Aangezien de VOF toch niet meer handelt kan dit per direct plaatsvinden. Dat doet u door de VOF bij de KvK uit te laten schrijven.

Het is raadzaam uw klanten wel te informeren over de wijziging, al is het maar omdat zij de betalingen op een nieuwe bankrekening moeten doen Tenzij het u lukt om de bestaande rekening van de VOF op naam van de BV te laten zetten).

Tot slot moet u aandacht besteden aan afgesloten contracten; deze zijn door de vennoten getekend namens de VOF, en de vennoten zijn daar hoofdelijk voor aansprakelijk. Als nu door de BV wordt gehandeld moeten deze contracten opnieuw worden afgelosten op naam van de BV. Zolang dat niet is gedaan blijven de vennoten in prive aansprakelijk.

 

 
Reactie vraagsteller:
Dank u voor het antwoord. Zeer duidelijk uiteen gezet.

Dus er hoeft niets op papier te staan over de inbreng van de VOF in de BV. Echter moet er wel een factuur opgesteld/betaald worden om alles over te dragen. Dat heeft dus niet plaats gevonden. De BV heeft echter wel gewoon de naam, voorraad klantenbestand webshop etc gebruikt om hier handel mee te drijven.

Dat is dus niet correct uitgevoerd?

Reden waarom ik dit vraag, is omdat de BV's nu namelijk failliet zijn en de VOF nog bestaat. Excuus voor de misleiding, maar ik wilde een antwoord die inzicht gaf op het juiste proces en die heb ik nu. Onze accountant blijkt aangeven dat alles gewoon goed is ingebracht dit is mondeling gebeurt. Er zijn geen facturen en er is geen goodwill betaald.
 
Antwoord Beheerder:

Uw vraag is mij nu duidelijk, nu kan ik gericht antwoorden;
Het lijkt er op dat de zaken niet goed bij u zijn geregeld, maar die conclusie kan feitelijk pas worden getrokken als alle stukken zijn bestudeerd.
Uw BV had wel aan de VOF moeten betalen, en nu dat niets is gebeurd, heeft de VOF een vordering op de BV die door het faillissement niets meer waard is. Mogelijkerwijs kan dat nog in de VOF als verlies worden afgetrokken, maar dat is niet zeker.

Verder plaats ik vraagtekens bij het feit dat de BV's al failliet zijn terwijl de VOF nog bestaat. Is gewoon vergeten de VOF op te heffen, of zijn de BV's zo snel failliet gegaan? Dat laatste is onwaarschijnlijk, want je richt in de regel alleen een BV op als er veel winst wordt gemaakt. Dus dan is de VOF vergeten? In elk geval raad ik u aan deze z.s.m. bij de KvK uit te schrijven om verdere problemen te voorkomen.

In uw geval kan het wel verstandig zijn om een second opinion te vragen aan een andere accountant in uw omgeving. Als u in de regio Flevoland woont kan ons kantoor daarbij helpen. Dat kost u weliswaar wat advieskosten, maar daarmee krijgt u inzicht in uw financiele positie, de risico's en de mogelijke oplossingen. 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Oprichting BV structuur in contanten & inbreng vof:

Waarom hebben kinderen met autisme structuur nodig
      [Gesteld in Autisme]
2008-10-22 10:39:33
hoe kun je structuur bieden?
      [Gesteld in Autisme]
2008-11-10 19:45:43
vergoeding om mijn dochter tezien
      [Gesteld in Advocaten-Zuid Holland]
2011-04-15 08:41:36
Welke interventies zijn van toepassing ?
      [Gesteld in Service Management]
2011-11-21 15:25:53
Inbreng VOF in BV
      [Gesteld in Accountancy]
2012-12-24 14:57:04

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (900x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+