Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

overname vof, 2 eigenaren, 1 gaat verkopen

[Gesteld op: 12-09-2012]

Toelichting:
een personeelslid wil het deel van 1 van de eigenaren overnemen, maar brengt eigenlijk geen kapitaal in. de liquide middelen worden uitgekeerd, het onroerendgoed(nu eigendom) gaat gehuurd worden door de vof en de inventaris wordt tegen een rente van 5% geheel geleend van de uittredende vennoot door het intredende personeelslid. Loop ik als andere vennoot nu niet veel risico omdat de toetredende niets inbrengt en we als vof wel een verplichting aangaan met de uittredende?
prive is er bij mij ook veel meer onroerend goed.

is het misschien beter om het om te zetten in een bv, is misschien belasting technisch iets minder interessant, maar wel veiliger

hartelijk dank voor uw reactie
Antwoord:

Als ik het goed begrijp koopt u de huidige vennoot uit door hem het onroerend goed, de inventaris en de liquide middelen mee te geven. Vervolgens begint u met het personeelslid een nieuwe VOF. Hij hoeft daarvoor niets te betalen, en komt daarmee in een gespreid bedje.
Door de eerste transactie kleed u de onderneming helemaal uit, zijn er geen bezittingen meer, maar alleen schulden. Door de tweede transactie staat u er nog slechter voor omdat u een deel van een lopende onderneming weggeeft aan de nieuwe vennoot. Als er geen winst wordt gemaakt is dat nog begrijpelijk, maar anders moet hij toch zeker wel goodwill betalen voor de inkoop.

Maar waarom geeft u het onroerend goed en de inventaris mee met de huidige vennoot? Dat geeft toch problemen in de toekomst, als u wilt verhuizen, of als u inventaris wilt verkopen? Door het dan weer terug te huren gaat u alleen maar een vervelende verbintenis aan waar niemand gelukkig van wordt.
In plaats van deze constructie zou u kunnen overwegen om met de vertrekkende vennoot af te spreken welk bedrag u hem moet betalen voor de uitkoop, en hiervoor een betalingsregeling te treffen. Eventueel kan u het onroerend goed en de inventaris als onderpand geven, maar dat is niet noodzakelijk. Hierdoor houdt u de beschikking over alles, en krijgt hij rente en aflossing (in plaats van huur).

Uw alternatief om in een BV te gaan samenwerken zou ook mogelijk zijn. Daarmee beperkt u inderdaad uw aansprakelijkheid; bij een VOF zijn alle vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden, maar bij een BV kan u alleen maar uw ingelegd aandelenkapitaal kwijt raken. Hierdoor wordt er echter wel duizenden euro's meer belasting betaalt over de winst. En daar bovenop komen nog de extra kosten van de b.V., waaronder voor de oprichting, en voor het jaarlijks verplicht deponeren van een jaarrekening, en het indienen van een aangifte vennootschapsbelasting. Dit is een hele dure oplossing voor uw probleem, en bovendien geen echte oplossing, omdat de constructie beter kan worden aangepast.
Ik raad u dus aan om nog eens te gaan praten over de manier waarop u afscheid moet nemen van de huidige vennoot.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan overname vof, 2 eigenaren, 1 gaat verkopen:

oplevering huis is niet te vervroegen...
      [Gesteld in Vastgoed]
2009-10-27 13:18:08
Het gaat om de stalling van mijn plezierjacht
      [Gesteld in Notaris-Friesland]
2010-12-14 15:14:46
bevoegdheid executeur
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-23 14:46:39
onenigheid wel of niet verkoop goederen uit erfeni
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-25 12:39:15
aankoop bestaand bedrijf
      [Gesteld in Administratie]
2014-02-28 09:07:19

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257248
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+