Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Klant negeert betalingstermijn

[Gesteld op: 28-08-2012]

Toelichting:
Via deze weg wil ik informatie inwinnen over het volgende.
Wij hebben arbeid verricht voor een klant van ons die opdracht heeft verstrekt voor een investeringsvoorstel inclusief leveringvoorwaarden waarin een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum staat omschreven. Inmiddels is onze vermelde betalingstermijn overschreden met 20 dagen.
We hebben tot twee keer toe een herinnering gestuurd via mail inclusief factuur en leesbevestiging. Bij de eerste herinnering en het doorop volgende telefoongesprek heeft onze contactpersoon laten doorschemeren dat hun normaal een betalingstermijn hanteren van 60 dagen.
Wat kunnen we doen zodat het contact zien verziekt wordt ? En welke wettelijke rente mag er gerekend worden bij een aanmaning bij leveringen aan bedrijven en overheid voor handelstransacties

Met vriendelijke groet
Antwoord:

De Wet is hierover heel duidelijk; als men het eens is geworden over de leverings- en betalingsvoorwaarden voordat de opdracht is verstrekt, dan zijn deze voorwaarden van toepassing op de opdracht. Daarbij is het wel vereist dat de tegenpartij vooraf heeft kennis genomen van de voorwaarden, en er voor heeft getekend hiermee in te stemmen. In de regel wordt dit laatste samen met de opdracht gedaan.
Er zijn echter grote partijen in Nederland die bij het verstrekken van een opdracht hun eigen voorwaarden hanteren. Dan wordt bij het verstrekken van de opdracht aangegeven dat niet wordt ingestemd met de voorwaaren van de leverancier, maar dat hun eigen voorwaarden gelden. Als de leverancier hier geen bezwaar tegen maakt, en de opdracht zo uitvoert, dan zijn de voorwaarden van de opdrachtgever dus geldig. Daarin kan bijvoorbeeld een langere betalingstermijn zijn vermeld.

De vraag is dus bij u: welke voorwaarden zijn geldig? U zal daarvoor de getekende stukken er op moeten nalezen. Als u tot de conclusie komt dat uw betalingstermijn van 2 weken van toepassing is, dan heeft u het recht om na het verstrijken van deze termijn wettelijke rente voor handelstransacties in rekening te brengen. Deze bedraagt sinds 1-1-2012 8 %. Een rekenmodule kunt u vinden op http://www.wettelijkerente.net/wettelijkerente1.aspx

U hoeft hiervoor geen herinnering te sturen, alleen het feit dat men te laat is met betalen is al voldoende. In de praktijk wordt de rente vaak achterwege gelaten, omdat blijkt dat het berekende rentebedrag niet hoog is. Het kost moeite om deze rente van de klant te incasseren, kan ook een discussie opleveren, en zal er vaak voor zorgen dat de onderlinge relatie minder positief wordt, met het gevolg dat toekomstige opdrachten wellicht niet worden verstrekt.

U zit nu ook met dit laatste probleem; wat gaat u doen?  Gaat u nog 26 dagen wachten totdat er wordt betaald, of stuurt u een incassobureau er op af? Vaak maak je daar geen vrienden mee, maar soms wordt een dergelijke actie juist gezien als een bewijs dat u hier strikt mee om gaat, waardoor u meer respect krijgt. U zal hier zelf een besluit in moeten nemen.

Wel kan ik u een tip voor de toekomst geven: het gebeurt vaker dat grote opdrachtgevers zelf een betalingstermijn van 60 dagen opleggen. De leverancier moet hier mee instemmen, anders krijgt hij de opdracht niet. In de praktijk houd de leverancier hier vaak in de offerte al rekening mee, en verhoogt hij de prijs vanwege het renteverlies, zodat hij geen schade heeft. Uiteraard moet de concurrentiepositie dat wel mogelijk maken.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Klant negeert betalingstermijn:

wat kan ik na twee weken storing,van Tele 2 eisen?
      [Gesteld in Rechtshulp]
2007-02-02 13:05:41
rente betaling
      [Gesteld in Debiteurenbeheer]
2010-01-04 13:47:57
Verleggen van factuur naar andere opdrachtgever.
      [Gesteld in Incasso]
2010-08-21 16:27:37
refirente
      [Gesteld in Incasso]
2012-07-17 15:06:32
Een kolom in ander tabblad bij status OPDRACHT
      [Gesteld in Microsoft excel]
2015-07-28 16:22:49

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257261
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+