Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Reclame & Marketing » Marktonderzoek
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Marktonderzoek en krijg online een antwoord van de specialist in Marktonderzoek

Zelf een vraag over Marktonderzoek? Klik hier.
Meer vragen over Marktonderzoek.

Beheerder worden?

De rubriek Marktonderzoek heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Marktonderzoek Klik hier.

RSS over MarktonderzoekVragen over Marktonderzoek via RSS. Klik hier.
RSS over Marktonderzoek op jouw website?Vragen over Marktonderzoek op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over MarktonderzoekVragen over Marktonderzoek via E-mail. Klik hier.

Hoe zet ik een klein marktonderzoek op?

[Gesteld op: 09-03-2008]

Toelichting:
Het betreft een fotowinkel in een buurt met veel vaste klanten. Wil graag weten wat ze van de winkel, producten en service vinden.
Antwoord:
Om een marktonderzoek op te zetten moet je de volgende stappen zetten.

Formuleren van de probleemstelling
Bij het formuleren van een probleemstelling voor een onderzoek is het van belang dat bekend is wie de betrokkenen zijn bij het probleem en wat de vraagpunten zijn. Wanneer deze punten zijn vastgesteld, kan er een conceptstelling geformuleerd worden. Vervolgens zal dit concept getest moeten worden bij de betrokkenen. Bij eventuele bijsturing zullen de wijzigingen doorgevoerd worden totdat de juiste, en tevens definitieve, probleemstelling wordt vastgelegd. In een probleemstelling moeten de volgende punten beschreven staan:

Waarom dient er een onderzoek uitgevoerd te worden?
Voor welke problematiek dient een oplossing gevonden te worden?
Welke beslissingen hebben behoefte aan ondersteunende informatie voortkomende uit onderzoek?
Wie zijn de belanghebbenden van de uitkomsten van het onderzoek?
Vaststellen van benodigde informatie/bronnen
Na het formuleren van de probleemstelling is het van belang om vast te stellen welke informatie benodigd is voor de oplossing van het probleem. Belangrijk daarbij is de vermelding van de bronnen waar men denkt informatie te vergaren. Op deze manier blijft het zoekproces naar informatie overzichtelijk.

Verzamelen van gegevens middels deskresearch
Wanneer voorgaande stappen duidelijk zijn geformuleerd, kan men overgaan tot het verzamelen van gegevens uit bestaande bronnen, ook wel desk research genoemd. Bij desk research is het belangrijk dat er wordt gekeken naar de relevantie van de gegevens, omdat de gegevens door anderen met een andere bedoeling zijn verzameld. Deze gegevens worden ook wel secundaire gegevens genoemd. Secundaire gegevens kunnen intern verkregen worden van andere afdelingen binnen het bedrijf, maar ook extern. Voorbeelden hiervan zijn: CBS, Eurostat en CPB.

Zijn de verzamelde gegevens voldoende toereikend of is er field research nodig
In vele gevallen leveren de secundaire gegevens niet voldoende informatie op om het probleem op te lossen. In dat geval zal men overgaan tot het verkrijgen van extra gegevens middels field research (veldwerk). Deze gegevens worden specifiek verzameld ten behoeve van de probleemstelling en worden primaire gegevens genoemd. Primaire gegevens worden vaak verkregen uit een marktonderzoek. Een marktonderzoek is, in tegenstelling tot het verzamelen van secundaire gegevens, meestal niet gratis of tegen een kleine vergoeding verkrijgbaar. Er zal een afweging gemaakt moeten worden tussen de kosten van een marktonderzoek en het belang van de gegevens.

bron: www.allesovermarktonderzoek.nl
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Hoe zet ik een klein marktonderzoek op?:

Is er marktonderzoek natuurgeneeskunde?
      [Gesteld in Natuurgeneeskunde]
2006-12-29 20:41:21
Vergoeding bij marktonderzoek
      [Gesteld in Belastingen-Noord Holland]
2009-08-13 16:39:27
Is er een goede markt voor een prive wellness?
      [Gesteld in Wellness]
2009-09-11 07:13:21
Waar --> juiste cijfers voor exploitatiebegroting?
      [Gesteld in Belastingen-Zuid Holland]
2011-06-24 14:26:01
geen ondernemer voor de belasting. In beroep gaan?
      [Gesteld in Belastingrecht]
2012-11-13 21:49:18

Gemiddelde score Marktonderzoek: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+