Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Ontreveden klant die niet wil betalen

[Gesteld op: 23-08-2012]

Toelichting:
Mijn man is ZZP'er en heeft in juli een aantal werkzaamheden bij klant uitgevoerd. De laatste dag controleerde de klant alles en was ze tevreden. Het restbedrag die wij nog tegoed van haar hebben is € 2640,- zou ze z.s.m. betalen. Wij hebben een week gewacht maar geen geld ontvangen. Wij hebben een aantal keer gebeld maar ze nam niet op. Uiteindelijk heeft ze toch opgenomen en vertelt dat ze geen geld heeft en dat ze op geld wacht van de bouwdepo. Na 4 dagen stuurt ze per e-mail dat ze eigenlijk met een aantal dingen niet tevreden is. Zeer vreemd, want de klant was erg tevreden en ik heb de werkzaamheden ook gezien. Ik heb haar een mail teruggestuurd waarin schrijf dat dit niet de gang van zaken is en dat ze hier eerder mee moest komen en niet 3 weken later. Omdat ze niet reageerd op onze telefoontjes om tot een oplossing te komen heb ik in de mail mijn nummer vermeld en aangegeven dat ik telefoontje van haar verwacht. Ze heeft mij niet gebeld en heeft een soort tussenpersoon een kennis van haar ingeschakeld om de contact tussen ons aan elkaar over te brengen. Heel erg stom.
Ze stelt ons niet in de gelegenheid om de ontevredenheid te herstellen en om het te bekijken. Onder andere is niet te tevreden met de geplaatste keuken. Ze wilt iemand anders de keuken laten demonteren en weer naar haar wens laten monteren en die kosten wilt ze op ons verhalen. Ook al zou er iets niet goed zijn, dan nog moet je als bedrijf toch de kans krijgen dingen te herstellen? Ook de verhouding tussen het bedrag € 2640,- en de ontevredenheid van de keuken klopt niet. Wat moeten wij doen?? Dit kan toch niet zomaar. Ook heeft ze ons laten weten via de tussenpersoon dat ze juridische stappen gaat ondernemen. Wij hebben trouwens een factuur opgesteld, maar geen handtekeningen geplaatst. Ik wil u alvast bedankt voor uw reactie.
Antwoord:

Prima dat de klant alles op de laatste dag heeft gecontroleerd, en het was mooi geweest als u haar toen voor akkoord had laten tekenen, want dan had zij geen poot om op te staan. U heeft echter geen handtekening, en kan dus niet bewijzen dat de klant heeft ingestemd met de oplevering. Het zou nog mooier zijn als de klant direct had betaald. Wellicht is het raadzaam volgende keren om contante betaling bij oplevering te vragen.

Dan is het nog de vraag: werkt uw man met leveringsvoorwaarden, en zijn deze vooraf aan de klant ter beschikking gesteld? In deze voorwaarden zal een termijn worden genoemd waarbinnen kan worden gereclameerd, en daar is de klant uiteraard aan gebonden als hier vooraf overeenstemming over was.

Nu wordt u na 3 weken gemeld dat ze niet tevreden is. Als ik uw verhaal lees komt het op mij over als dat zij niet kan betalen, en zo een reden zoekt om niet te hoeven te betalen. Maar u kan dat niet bewijzen.
De vraag is nu: gaat het om een gebrek, en is de kwaliteit van het werk niet goed? Dan moet zij de klacht duidelijk omschrijven, uw man de gelegenheid geven om dit te beoordelen, en te herstellen. Als dat niet mogelijk is, en direct een ander bedrijf hiervoor wordt ingeschakeld, dan wordt dat volgens de rechtspraak onredelijk geacht, en komen die kosten voor haar rekening.

Maar gaat het niet om een gebrek, maar heeft zij achteraf bedacht dat de keuken beter anders kon worden geinstalleerd? Dat geeft uiteraard extra werk, en dat komt voor rekening van de klant.

Mijn advies aan u is: stuur een aangetekende brief waarin u noemt dat zij de rekening bijvoorbeeld binnen een week moet betalen. Zo niet, dan wordt een incassobureau ingeschakeld, en zijnd e kosten daarvan voor haar rekening. Als dit nog niet leidt tot betaling dan zal u een rechtzaak moeten beginnen om het geld te innen, maar zolang uw man niet de kans heeft gekregen om e.e.a. te bekijken en te herstellen staat u heel sterk.
In dezelfde aangetekende brief moet u wel vermelden dat u kennis heeft genomen van haar klachten, maar dat zij geen mogelijkheid geeft om dit te herstellen. Deze vastelegging heeft u ook nodig voor een rechtzaak. 
Overigens: als u een rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten, dan raad ik u zeker aan deze nu in te schakelen. 

 
Reactie vraagsteller:
Hallo,

Bedankt voor uw antwoord. Inmiddels zijn we nog steeds niet tot een oplossing gekomen. Zij heeft inderdaad aangegeven dat de kwaliteit van het werk niet goed is. Zij heeft bij keukenconcurrent gevraagd hoeveel het zou kosten om de keuken naar haar wens te laten maken. Daar kwam een bedrag van ongeveer 1000 -1200 euro uit en gaat het bedrag in mindering brengen op het bedrag € 2640,- die wij van haar tegoed hebben. Ik ga hier niet mee akkoord. Dit kan toch ook niet zomaar. Ik heb zelf een montagebedrijf gevraagd om een bezichtiging in te plannen bij haar om de keuken te bekijken en een offerte op te maken. Aangezien ze ons niet de gelegenheid geeft om haar huis te betreden kunnen wij op geen enkele wijze de gebrekken zien. De montagebedrijf heeft haar gebeld om een afspraak in te plannen en die heeft ze ook niet geaccepteerd. Wat moeten wij doen. Ik begin mij heel erg te irriteren aan deze zaak. Ik heb via de tussenpersoon gehoord dat ze ons een brief gaat opsturen, maar ik weet niet waar het over gaat.

Wat adviseerd u ons. Zal ik wachten totdat wij haar brief hebben ontvangen en daarna een aangetekende brief sturen waarin we vermelden dat ze de rekening moet betalen.

Ik weet echt geen raad meer. We hebben helaas geen rechtsbijstandsverzekering, maar die gaan we z.s.m. ook nu afsluiten.

Alvast bedankt voor uw reactie.
 
Antwoord Beheerder:

U heeft uw goede wil getoond door een montagebedrijf in te schakelen om de problemen op te lossen, maar deze krijgt net als u geen toegang. Dan houdt het op, en moet u hier zakelijk in optreden. De klant heeft haar rechten verspeeld, en heeft alleen nog de plicht om uw rekening volledig te betalen. Ik herhaal dus mijn advies om een aangetekende brief te sturen dat ze binnen 1 week moet betalen. Als dat niet werkt stuurt u een incassobureau. Als dat niet werkt schakelt u een advocaat in. Voor de duidelijkheid: als u gelijk krijgt van de rechter komen alle kosten voor rekening van de klant.
U maakt daar geen vrienden mee, maar deze klant biedt u geen andere keuze. Het sturen van een brief door deze klant is ook zinloos, want dat zal vast gaan over het minder willen betalen, en daar stemt u (terecht) niet mee in.
Dus niet afwachten, maar handelen !

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Ontreveden klant die niet wil betalen:

Rechten en plichten boekhouder
      [Gesteld in Administratie]
2014-05-01 15:57:06
Wat kan ik nog doen?
      [Gesteld in schuldadvies & schuldbegeleiding]
2012-08-16 23:14:05
Klant wil niet dat ik mij werk herstel
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2013-07-12 15:03:47
Hoe regel ik zoiets, wel .. hoe.. waar..wie..hoeve
      [Gesteld in Prostitutie]
2010-05-12 00:07:18
Client wil restbedrag van factuur niet betalen
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2009-03-13 22:59:49

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+