Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Onderwijs » Basisonderwijs
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Basisonderwijs en krijg online een antwoord van de specialist in Basisonderwijs

Zelf een vraag over Basisonderwijs? Klik hier.
Meer vragen over Basisonderwijs.

Beheerder worden?

De rubriek Basisonderwijs heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Basisonderwijs Klik hier.

RSS over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via RSS. Klik hier.
RSS over Basisonderwijs op jouw website?Vragen over Basisonderwijs op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via E-mail. Klik hier.

het niet overgaan van groep 4 naar groep 5

[Gesteld op: 27-06-2012]

Toelichting:
hallo
we voelen onrechtvaardig behandeld op de school van onze zoon kjell kjell is 8 en heeft leerproblemen volgens de school er is zelfs een psychologe aan te pas gekomen en die kwam tot de conclusie dat kjell adhd en desilectie had dit was in januari dus wij naar de kinderarts en na een paar keer de kinderarts bezocht te hebben kreeg kjell pilletjes op school hielden z ons dan voor dat kjell zijn desilektie niet in de weg kwam om naar groep vijf te gaan ook in het verslag van de psychologe staat dit dat kjell desilektie heeft en adhd de pilletjes deden hun werk kjell had wel een leerachterstand maar alles zou goedkomen tot veertien terug ineens kjell op school niets meer bleek te kunnen daar waar wij er thuis regelmatig mee oefeningen deden en de school besliste dat kjell niet over kon gaan dat hij de capaciteit maar bezat van begin groep drie wat school niet wist is dat wij juist dan een afspraak hadden met de kinderarts daar kwamen we aan en hoorden we de arts tegen een kollega vertellen kijk het volgende jongentje is typisch een jongentje die verplicht word van school om relatine te nemen wij schrokken daar enorm van .
ook op school hebben we vragen gesteld zoals hoe het komt dat kjell niet over mag als het soms komt door zijn desilektie maar daarop kregen we een antwoord van wie zegt dat kjelldesilektie heeft wat wel vastgesteld werd door hun psychologe.
een vriendje uit dezelfde klas kreeg een maand geleden te horen dat ie niet overmocht zijn vader ging naar school met de medeling dat zijn zoon naar een andere school zal gaan en dan mocht ie ineens wel overgaan.
het is zelfs zover dat we plannen om kjell in belgie te laten testen en daar naar school te laten gaan omdat we hier geen uitweg meer vinden tussen ons en de school.wat moeten we doen we weten het niet meer kunnen jullie ons helpen?we hebben wel de schoolinspectie hiervan op de hoogte gebracht.
Antwoord:
Ik ben even sprakeloos van uw verhaal. Een school hoort niet op zo'n manier met ouders en kinderen om te gaan....
In de regel is het zo dat de school uiterlijk februari/maart met u in gesprek gaat als er een mogelijkheid is dat uw kind niet naar de volgende groep kan. Vlak voor de zomervakantie is veel te laat. De school van Kjell is daar dus niet zorgvuldig mee omgegaan. Helaas kunt u daar juridisch niets mee...
Ten aanzien van ADHD. Was uw kinderarts het eens met de diagnose van de psychologe of had hij daar zijn bedenkingen bij? U bent niet verplicht Kjell medicijnen te laten slikken, tenzij u natuurlijk vindt dat er een verbetering in gedrag te merken is. Het is tegenwoordig helaas een hype onder scholen om kinderen een etiketje te laten geven (ADHD, autisme). Maar vroeger waren sommige kinderen ook drukker en die hadden echt niet allemaal ADHD. Het probleem ligt veel vaker in de pedagogische kwaliteiten van de leerkracht, de grootte van de groepen en de eisen die tegenwoordig door de overheid aan de scholen en dus ook kinderen gesteld worden. Daarnaast kan er ook een probleem in de opvoeding zijn. Sommige kinderen hebben nou eenmaal een gebruiksaanwijzing die niet zo makkelijk te lezen is!
Het zou kunnen dat Kjell dyslexie heeft. De diagnose wordt gesteld als een kind meer dan een jaar een grote achterstand heeft op het gebied van lezen en spelling. Extra hulp helpt weinig tot niets. Is dit bij Kjell het geval, dan heeft hij recht op een dyslextieverklaring van de persoon (in uw geval de psychologe) die de diagnose heeft gesteld. Dyslexie is geen reden om te blijven zitten. Een kind met dyslexie zal altijd meer moeite hebben met lezen en spellen en zal daarom in elke klas aanpassingen moeten krijgen. Bijvoorbeeld meer tijd om schriftelijke opdrachten te maken.

Als ik uw verhaal zo lees, krijg ik de indruk dat de school er een rommeltje van heeft gemaakt. Allereerst al met de diagnose dyslexie. Als Kjell dat werkelijk heeft (zoals de psychologe zegt), zou hij een dyslexieverklaring hebben moeten krijgen.
Verder vind ik het (gezien de reactie van de kinderarts) de vraag of hij werkelijk ADHD heeft. Heeft u een verslag gehad van de bevindingen van de psychologe? Waaruit maakt zij op dat Kjell ADHD heeft?
En als laatste het veel te laat aangeven dat Kjell niet naar de volgende groep zou kunnen. Heeft de school een extra programma gehad (bijvoorbeeld RT in of buiten de klas) om Kjell te helpen bij zijn leerproblemen? Wat zijn de toetsscores die Kjell haalt? Zijn die allemaal D en E of haalt hij ook C, B of A?

Ik vraag me af of deze school wel juist is voor Kjell. Uit uw verhaal maak ik op dat hij inderdaad wel extra hulp kan gebruiken, maar dit lijken ze op deze school totaal niet te doen (of in elk geval niet op de juiste manier). Ik zou eens kijken naar andere scholen bij u in de buurt. Kjell kan daar helemaal opnieuw beginnen zonder dat er al allerlei diagnoses gesteld zijn. Let bij het kiezen op dat de school duidelijk kan laten zien wat ze doen aan extra hulp. Dit moet echt elke week een aantal keer zijn, waarbij een hulpplan gemaakt wordt. Dit plan moet om de acht weken geëvalueerd en eventueel bijgestuurd worden. Het zou ook handig zijn als de school kleine klassen heeft (hoewel dit helaas niet altijd mogelijk is).
Ik zou nog even wachten met het testen van Kjell. Een andere school ziet misschien helemaal geen aanleiding en dat scheelt een hoop stress voor Kjell.

Ik hoop dat ik u zo een beetje heb kunnen helpen en wens u veel succes in deze moeilijke situatie. Hebt u nog meer vragen, dan kunt u uiteraard altijd weer contact opnemen.

Met vriendelijke groeten,
Tirza van der Meyden
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Basisonderwijs:
Lesmateriaal


Gerelateerde vragen aan het niet overgaan van groep 4 naar groep 5 :

wat hebben subculturen in de maatschappij gebracht
      [Gesteld in Subculturen]
2007-04-07 21:23:48
geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
groep 0 halve dagen
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-08-26 10:34:48
Een heel schooljaar halve dagen, mag dat?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-10-07 21:10:37

Gemiddelde score Basisonderwijs: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+