Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Wel of niet betalen boekhouder naar domme fouten.

[Gesteld op: 13-01-2012]

Toelichting:
goeden dag.

ik heb na enig na vragen bij de belastingdienst het besluit genomen om mijn boekhouding te laten controleren bij een andere boekhouder. dit kwam doordat ik het 3e verzoek binnen kreeg van de belasingdienst om mijn aangifte van 2010 te doen. Heb de 2 meldingen van de belasingdienst ervoor keurig bij de boekhouder gebracht. met de vraag waarom. antwoord komt goed. Toen heb ik de belastingdienst zelf gebeld. daar uit bleek dat 2009 te laat was ingeleverd 2 x €226,- moeten betalen en er is nooit uitstel aangevraagd terwijl dat wel de afspraak was.

dit zijn een aantal punten die werden opgemerktna de controle

Verkeerd opgeven van Btw 6% /19% /verlegd over 2009 en 2010
Specifieke zorgkosten 2009
lijfrente 2009 / 2010 niet meegenomen
aov 2010 niet meegenomen
zo zijn er nog een aantal kleine punten die niet mee zijn genomen of totaal nergens opslaan.

al met al levert deze controle me een € 3000,- op door fouten van mijn boekhouder.
Deze controle heeft me wel €750,- gekost.

nu heb ik nog een rekening van mijn boekhouder liggen en wil nu de deurwaarder inschakelen.

ik heb zoiets dat ik voor half werk niet ga betalen, want als ik zijn huis zou schilderen en ik vergeet een deur de dakgoot en 3 ramen dan zegt hij toch ook ja ho even ik betaal niet want het is nog niet klaar.

hoe sta ik in mijn recht en wat kan ik of moet ik doen.
Antwoord:

Om in de vergelijking met het schilderen te blijven: Als u een offerte bij een schildersbedrijf aanvraagt, en er komt iemand aan de deur die het voor de helft van het geld wil doen, dan komt u wellicht in de verleiding om voor hem te kiezen. Dat hij dan bijvoorbeeld maar 1 x schildert in plaats van 2 lagen, zoals het schildersbedrijf in de offerte heeft vermeld, dat neemt u dan maar op de koop toe. Het betekent dan wel dat de kwaliteit minder is, dus u krijgt waar u voor betaalt. Desalniettemin zal u dan wel moeten betalen.

Terug naar uw vraag: iedereen mag zich schilder noemen, en helaas mag ook iedereen zich boekhouder noemen, met of zonder opleiding of kennis van zaken. In de praktijk betekent dit dat er echte administratiekantoren zijn waar de mensen serieus met hun vak bezig zijn, maar er zijn ook mensen die het vanuit zolder doen, als bijverdienste naast hun baan.
Daarnaast kan u ook kiezen voor een accountant. Die titel is wel beschermd, en mag uitsluitend worden gebruikt door personen die de opleiding hebben gedaan, en blijvend voldoen aan vaktechnische eisen. Accountants zitten op een ander niveau, en zijn om die reden veel duurder dan boekhouders, maar leveren wel kwaliteit.

Voor een buitenstaander is de kwaliteit van het werk moeilijk te beoordelen, en daarom wordt vaak voor de goedkoopste gekozen. De goedkoopste doet vaak het werk waar hij voor opdracht krijgt, namelijk het indienen van de belastingaangifte. Hij kijkt daarbij niet naar mogelijkheden om belasting te besparen, en hij zal waarschijnlijk ook niet vragen of u nog meer aftrekposten heeft. Simpel, u levert het aan, hij verwerkt het tot een aangifte, en dat is het. Hierbij is goedkoop vaak duurkooop, en dat lijkt ook bij u van toepassing te zijn omdat u € 3.000 kan verdienen door extra aftrekposten op te geven. De controle kostte u € 750, maar als dat € 3.000 oplevert zou ik niet ontevreden zijn. U kan alsnog juiste aangiftes indienen, en dit geld alsnog krijgen. Uw schade blijft dus beperkt tot € 750 en de boetes van 2 x € 226.
Wat deze boetes betreft: uiteraard is uw boekhouder hiervoor verantwoordelijk, en u kan dit op hem verhalen. Ik zou ook verwachten dat hij dit uit zichzelf zou aanbieden.
De rekening van € 750 wordt moeilijker om te verhalen, omdat nu is gebleken dat de kwaliteit van zijn werk niet hoog was, en u daarvoor waarschijnlijk een lagere prijs betaalde. Het is zeker de moeite waard om met hem hierover van gedachten te wisselen, teneinde korting op de rekening te krijgen. Als hij echter niet met u wilt praten, en nu al heeft gekozen voor inschakeling van een deurwaarder, dan hoeft u niet veel te doen. De deurwaarder kan niets anders doen dan u om geld te vragen, waarna u weigert om te betalen. Daarna geeft hij zijn opdracht terug, en heeft uw boekhouder de keuze tussen: of een rechtszaak opstarten, of u het geld kwijtschelden. Een rechtszaak kost uiteraard geld, en succes is niet gegarandeerd omdat u kan aantonen dat hij fouten heeft gemaakt. Dat kan hem wellicht doen besluiten af te zien van een rechtszaak.
Overigens moet het openstaande bedrag wel in verhouding staan tot de door u geleden schade. Als het openstaande bedrag hoger is, raad ik u aan het verschil in ieder geval te betalen, zodat u bij een eventuele rechtszaak kan aantonen dat u redelijk bent.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Wel of niet betalen boekhouder naar domme fouten.:

hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
Verjaring 20 of 30 jaar ????
      [Gesteld in Tuin]
2008-12-01 20:19:05
Trainingsschema?
      [Gesteld in Fitness]
2009-01-08 15:17:05
hond plast & poept soms in de zetel
      [Gesteld in Hondengedrag]
2013-08-22 10:27:02

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257311
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+