Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Verzekeringen » Autoverzekering
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Autoverzekering en krijg online een antwoord van de specialist in Autoverzekering

Zelf een vraag over Autoverzekering? Klik hier.
Meer vragen over Autoverzekering.
De huidige beheerder van de rubriek Autoverzekering:
Naam: M.C. Diks
Bedrijf: Diks verzekeringen
Reactiesnelheid: 19 uur
Waardering: 8.3 (van max. 10)
Meer informatie over M.C. Diks vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AutoverzekeringVragen over Autoverzekering via RSS. Klik hier.
RSS over Autoverzekering op jouw website?Vragen over Autoverzekering op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AutoverzekeringVragen over Autoverzekering via E-mail. Klik hier.

Ongeluk met de fiets

[Gesteld op: 16-12-2011]

Toelichting:
Hallo,mijn zoon fietste tegen de richting op de fietspad,de auto slaat rechtsaf,die had mijn zoon niet gezien en toen gebeurt het en toevalig op het zeebrapad,ik hoor achteraf dat mijn zoon zonder licht reedt.ik wil graag wie fout is.bedankt
Antwoord:

Bij fietsers is artikel 185 van het Wegenverkeerswet

van toepassing.


Kinderen tot 14 jaar


Als de voetganger of fietser ten tijde van het ongeval niet ouder is dan 13 jaar, is de automobilist altijd aansprakelijk, ook al heeft deze geen enkele schuld en is het ongeval volledig te wijten aan de voetganger of fietser (HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720, Ingrid Kolkman; en HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721, Marbeth van Uitregt). Het is een vorm van risicoaansprakelijkheid. De regel is ingegeven door de gedachte, dat kinderen van deze leeftijd door hun impulsiviteit en onberekenbaarheid meer gevaar lopen in het gemotoriseerde verkeer dan anderen. Voor deze regel, vaak aangeduid met de 14-min-regel of de 100%-regel, geldt ook de uitzondering, dat deze buiten toepassing blijft als het verkeersgedrag van de jeugdige verkeersdeelnemer als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden gekwalificeerd. Dit wordt evenwel in de rechtspraak niet snel aangenomen.

[bewerken]Bewuste roekeloosheid


De genoemde 50%-regel en de regel voor verkeersdeelnemers tot 14 jaar blijven buiten toepassing, als het verkeersgedrag van de benadeelde als "opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid" is te beschouwen. Een voorbeeld daarvan is de voetganger, die in donkere kleding bij duisternis buiten de bebouwde kom schuin een rijbaan oversteekt en wordt aangereden door een auto. Voorwaarde is wel, dat de voetganger zich bewust is geweest van het gevaar. Het bewijs van die bewustheid mag uit de feiten en omstandigheden worden afgeleid. Het is dus niet nodig, dat de voetganger gezegd of verklaard heeft, dat hij zich van de risico's bewust is geweest.

[bewerken]Bewijslast


De bewijslast rust bij de eigenaar van het motorrijtuig. Deze moet aantonen dat er sprake is van overmacht of eigen schuld. De grond voor deze omgekeerde bewijslast is het gevaar, dat het gebruik van een motorrijtuig op de weg voor andere verkeersdeelnemers meebrengt, het zogenoemde 'Betriebsgefahr'. (HR 10-11-2000, NJ 2000, 718; Levob/Van den Bos).

[bewerken]Reflexwerking


Wanneer een sterke verkeersdeelnemer schade lijdt door toedoen van een zwakke verkeersdeelnemer, bijvoorbeeld doordat een motorvoertuig schade oploopt door een botsing met een fiets, wordt het overmachtscriterium van art. 185 WVW toegepast. Men spreekt dan van de reflexwerking van artikel 185 WVW. Op grond van het reeds genoemde 'Betriebsgefahr' komt de eigen schade ten gevolge van het rijden met een gemotoriseerd voertuig voor rekening van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij deze kan bewijzen dat hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14). Uitsluitend als de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aannemelijk maakt, dat het ongeval aan zijn zijde aan overmacht te wijten is, krijgt hij de schade aan het motorrrijtuig volledig vergoed.

In het geval van de reflexwerking zijn noch de 50%-, noch de 100%-regel van toepassing. De billijkheidscorrectie kan wel worden toegepast (arrest Chan-a-Hung/Maalsté).


Meer info  http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet

Beantwoord door:
M.C. Diks
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Ongeluk met de fiets:

wettelijke eisen beschikking fiets verwijdering
      [Gesteld in Recht-Zuid Holland]
2014-08-25 15:38:30
Voorrang op V.O.P.
      [Gesteld in Verkeer]
2011-02-11 19:59:25
Fiets uitgeleend en niet terug
      [Gesteld in Recht-Overijssel]
2011-02-14 16:36:38
Eigenaar Reindivicatiemogelijkheden?
      [Gesteld in Advocaten-Zuid Holland]
2011-02-21 14:44:51
Aansprakelijkheid gestolen geleende fiets?
      [Gesteld in Aansprakelijkheidsrecht]
2012-08-15 23:24:49

Gemiddelde score Autoverzekering: 8.3 (523x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256939
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+