Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Aandoeningen & Ziekten » Geestelijke Stoornissen » Stress & Burnout
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Stress & Burnout en krijg online een antwoord van de specialist in Stress & Burnout

Zelf een vraag over Stress & Burnout? Klik hier.
Meer vragen over Stress & Burnout.
De huidige beheerder van de rubriek Stress & Burnout:
Naam: Jack van Dijk
Bedrijf: Méderi
Reactiesnelheid: 114 uur
Waardering: 8.3 (van max. 10)
Meer informatie over Jack van Dijk vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Stress & BurnoutVragen over Stress & Burnout via RSS. Klik hier.
RSS over Stress & Burnout op jouw website?Vragen over Stress & Burnout op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Stress & BurnoutVragen over Stress & Burnout via E-mail. Klik hier.

Hoe kom ik van die spanning af?

[Gesteld op: 21-10-2011]

Toelichting:
Hoi,

Ik heb soms dat ik me enorm gestresst en gespannen voel. Zo erg dat ik er enorm misselijk van word en last van mijn maag en darmen krijg. Ik lig dan vervolgens de hele nacht wakker van de misselijkheid en de pijn. De volgende dag is de misselijkheid weg, maar de pijn is er nog, ik kan dan nauwelijks rechtop staan. Wat kan ik doen aan deze spanning, want de nasleep is echt ondraaglijk? Een dagje thuis blijven is niet echt een optie.

Grtjs
Antwoord:
Hallo,
Wat vervelend dat je zulke heftige lichamelijke reacties hebt bij stress. Ik neem aan dat je zeker weet dat de oorzaak van je misselijkheid en pijn stress is? Anders zou het geen kwaad kunnen om hiermee voor de zekerheid naar je huisarts te gaan om eventuele andere oorzaken uit te sluiten.
Je vraagt wat je aan je klachten kunt doen. Het eerste antwoord dat bij me opkomt is heel voor de hand liggend, namelijk: zorgen dat je niet zo ontzettend gestresst en gespannen raakt. Want ook hier geldt: beter voorkomen dan genezen.
Op het moment dat je eenmaal zo enorm gestresst bent, is het moeilijk om een weg terug te vinden.
Wat wel heel belangrijk kan zijn op zo'n moment, is letten op je ademhaling. Als je ligt, leg dan je handen op je buik. Voel waar je adem naartoe gaat en probeer via je buik te ademen. Ga daarbij met je aandacht naar je voeten en je handen, en probeer de spieren in je handen en voeten los te laten. Waarschijnlijk wordt dan ook je ademhaling rustiger. Wist je dat je van een verkeerde ademhaling (hyperventilatie) ook last kunt krijgen van misselijkheid en darmklachten? Misschien kun je daar eens op googelen en kijken of je wat herkent van de symptomen en verhalen van andere mensen.
Uiteraard is het vooral belangrijk om uit te zoeken wat de oorzaak is van je spanningsklachten en daar een oplossing voor vinden.
Hopelijk ben je hier voor nu mee geholpen, mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze altijd stellen.

Veel sterkte en succes!

Hartelijke groet,

Susan Kalb
Vistapoint-coaching
 
Reactie vraagsteller:
Hoi,

Bedankt voor je reactie. :)
Ja, ik weet zeker dat die misselijkheid en pijn voortkomen uit stress (eerder spanning eigenlijk). Misschien ook in combinatie met iets anders. Maar die spanning heeft er echt wel mee te maken.
Ik kan niet voorkomen dat ik zo gespannen raak. Dan zou ik situaties uit de weg moeten gaan, en dat is vrijwel onmogelijk.
Ik ben niet aan het hyperventileren op zo'n moment, met mijn ademhaling is dan niks mis. Als ik erop ga letten (bij bijv ontspanningsoefeningem) krijg ik het benauwd.
Is er echt niet nog iets anders wat ik eraan kan doen?

Grtjs
 
Antwoord Beheerder:
Het is moeilijk om je te adviseren zonder dat ik weet wat de oorzaak van je spanningsklachten is, maar om het even heel eenvoudig te bekijken: er is een oorzaak waardoor je gespannen raakt, en er is een gevolg. Je geeft aan dat je niets aan de oorzaak kunt doen en dat het onmogelijk is om situaties te vermijden.
Je wilt dus de gevolgen van je spanningsklachten verminderen. Ik kan je daarvoor nog een paar tips geven, maar er is ook een derde optie: op een andere manier met de situaties leren omgaan die stress veroorzaken. Hierdoor zullen je klachten ook verminderen. Misschien kun je daar toch nog eens over nadenken en eventueel is het zinvol om begeleiding te zoeken van een goede coach of stresscounselor. Maar zoals gezegd: ik ken je situatie niet.

Een aantal tips om spanning in het algemeen te verminderen:
- drink weinig of liefst geen alcohol, koffie of andere drankjes met cafeine
- beperk het gebruik van suiker zoveel mogelijk en eet gezond: veel groenten en fruit. Voeding kan veel invloed hebben op fysieke spanning
- zorg voor een uitlaatklep: ga bewegen (squashen helpt als je spanning voortkomt uit frustratie of kwaadheid), koop een dartboard, zing zo hard en vals mogelijk in de auto, ga schilderen of bedenk iets anders waar jij energie van krijgt.
- probeer zo regelmatig mogelijk te leven en voldoende te slapen
- probeer gebeurtenissen in proportie te zien en laat je er niet door beheersen
- zorg dat je voldoende kan praten met mensen in je omgeving over wat je bezighoudt en dat je voldoende steun krijgt
- stel grenzen, denk voldoende aan jezelf, luister naar je gevoel, leer loslaten en relativeren
- geniet zoveel mogelijk van de leuke dingen in het leven, probeer te relativeren en zoveel mogelijk de humor van situaties in te zien

In jouw geval lijkt het me belangrijk om vooral te letten op wat je eet/drinkt en hoe je eet, omdat je problemen zich uiten in je spijsverteringsstelsel. Te veel en te snel eten of veel kauwgom eten (lucht inslikken) kan zorgen voor klachten. Suiker, alcohol en cafeiine kunnen je klachten verergeren. Blijf ook rekening houden met de mogelijkheid van (chronische) hyperventilatie. Structureel verkeerd ademen geeft ook klachten. Bij jou heeft het geen zin om je heel bewust op je ademhaling te concentreren maar het kan ook goed werken om je handen en voeten te ontspannen. Je ademhaling wordt dan vanzelf rustiger.

Veel succes en sterkte!

Hartelijke groet,

Susan Kalb
Stresscounselor
www.vistapoint-coaching.nl
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Stress & Burnout:
Stresstherapie


Gerelateerde vragen aan Hoe kom ik van die spanning af?:

Kan ik toestellen aansluiten op NT1?
      [Gesteld in Apparatuur]
2007-04-24 10:59:41
25 kilo afgevallen maar nog steeds niet gelukkig
      [Gesteld in Eetverslaving]
2008-02-11 17:14:21
Verschil tussen elektromagneet en inductiestroom
      [Gesteld in Natuurkunde]
2010-03-27 15:05:31
wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?
      [Gesteld in Aandoeningen Bewegingsapparaat]
2010-07-05 04:33:52
Hoe kan ik de onderspanning goed instellen?
      [Gesteld in Naaimachine reparatie]
2011-09-03 15:55:39

Gemiddelde score Stress & Burnout: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+