Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Accountancy
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Accountancy en krijg online een antwoord van de specialist in Accountancy

Zelf een vraag over Accountancy? Klik hier.
Meer vragen over Accountancy.
De huidige beheerder van de rubriek Accountancy:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AccountancyVragen over Accountancy via RSS. Klik hier.
RSS over Accountancy op jouw website?Vragen over Accountancy op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AccountancyVragen over Accountancy via E-mail. Klik hier.

eenmanszaak zakelijk rekening en prive rekening a?

[Gesteld op: 05-09-2011]

Toelichting:
ik ben net met een eenmanszaak begonnen om een webwinkel te maken. Ik heb startkapitaal nodig om te starten. Aangezien ik niet te hoog bedrag nodig heeft wil niet te veel bezig houden met ondernemersplan enz. Daarom ben ik een hele kleine bedrag van me privé gekoppelde rekening geleend.
1- Mag ik zo maar naar mijn zakelijke rekening van me prive rekening geld storen? Moet ik starks uitleggen aan belasting diens waar en hoe deze geld komt.
2- Mag ik de rente van de lening aftrekken?
3- ik heb een eenmanszaak wat is de grens tussen prive rekening en zakelijk rekening?
4- als ik iets koopt voor mijn zaak moet dat altijd van zakelijke rekening betaald worden of mag ik gewoon via prive rekening betalen maar wel factuur naar de zakelijk...
Antwoord:

Vraag 1, 3 en 4 kunnen eenvoudig worden beantwoord. Het is namelijk helemaal niet nodig dat er een aparte zakelijke bankrekening wordt geopend, en er zijn dan ook veel kleinere ondernemers die dat niet hebben, en de zakelijke inkomsten en uitgaven via de prive-rekening laten lopen. Voor de belastingdienst is het namelijk niet interessant op welke rekening uw geld staat (u bent toch eigenaar van beide rekeningen), de belastingdienst wil alleen weten hoeveel geld u heeft verdient, dus het saldo van uw inkomsten en uitgaven. Als u daar een net overzicht van wilt maken is het WEL heel praktisch dat u een aparte zakelijke rekening heeft, omdat u dan de zakelijke kosten en de prive-kosten uit elkaar houdt, waarmee e.e.a. overzichtelijk blijft en de kans op fouten kleiner is. In antwoord op uw vraag 4: u mag dus zelf weten vanaf welke rekening u betaalt, maar als u het zo door elkaar laat lopen heeft het aanhouden van een aparte bankrekening weinig nut. Bij voorkeur dus zakelijke uitgaven via de zakelijke rekening laten lopen. En als er teveel geld op de zakelijke rekening heeft staan, mag u zonder problemen geld overboeken naar de prive-rekening, dat is voor de belastingheffing niet van belang.

In antwoord op uw vraag 2: als u een lening afsluit voor uw onderneming is de rente op deze lening inderdaad aftrekbaar van de winst. het maakt daarbij niets uit dat u deze lening vanuit prive heeft afgesloten, als u het geld maar voor de zaak heeft gebruikt.

 
Reactie vraagsteller:
hartelijk dank voor u snelle en duidelijke reactie.
Ik nog volgende vragen.
-Kunt u mij paar tips geven als een startende ondernemer wat en waar moet ik opletten op het gebied van belasting.
-Ik heb idee dat ik zelf gaat accountant doet en kwartaal omzet belasting invult.
-Ik hoort altijd dat te ingewikkeld is maar omzet is uiteindelijk alle facturen dat ik in een kwartaal gemaakt en bij elkaar tellen en door geven aan belastingdienst meer is het niet?
-Maar wat ik niet begrijpt wanneer moet ik aftrek posten gebruiken/invullen eind kwartaal of ieder kwartaal?
-Hoe zit met de regelingen bjv. starter aftrek enz.?
-Welke aftrek posten kan ik gebruiken? Zover ik zocht ik mag Energie kosten, internet kosten, Krediet rente kosten, Eigen auto zakelijk gebruik kosten 0,19€ p\km (eventuele orders zelf bezorgen) , web hosting enz kosten, Starter regeling.. ----is er nog meer mogelijkheden?

 
Antwoord Beheerder:

Ik begrijp uw vragen, maar de belastingwetgeving is enorm ingewikkeld, en u zou heel wat boeken moeten lezen om er enig inzicht in te krijgen. Het is dus niet mogelijk om hier in een paar regels te noemen welke aftrekposten u mag opgeven. Ik raad u zeker aan vooral in de begintijd te steunen op de kennis van een ander, zoals accountant of belastingadviseur, maar als dat u te veel geld kost kunt u ook een boekhouder raadplegen. Er kunnen veel meer aftrekposten zijn dan die u daar noemt, maar ik ken uw situatie en onderneming niet, en kan dus nooit een volledige opsomming geven.

Ook de wetgeving rond omzetbelasting is ingewikkeld, en daarom kan het veel werk zijn om de kwartaal-aangifte in te dienen. Als u echter niet handelt met het buitenland, en ook geen gebruik maakt van de BTW-verlegdregeling, dan kan de aangifte eenvoudig zijn; u telt inderdaad de verkoopfacturen op die u in een kwartaal heeft verzonden, en geeft dit op als omzet, gesplitst in BTW-tarief 19 %, 6 % en 0 %. De aldus berekende BTW verhoogt u met een correctie voor prive-gebruik van bijvoorbeeld auto. Vervolgens kan u alle op inkopen betaalde BTW weer aftrekken als voorbelasting, en het saldo wat onder de streep staat moet u betalen aan de Belastingdienst. 

Tot slot nog wat informatie over de ondernemersfaciliteiten: als u in een jaar meer dan 1225 uren aan uw onderneming besteed (directe en indirecte uren) dan kan u een bedrag voor zelfstandigenaftrek op uw winst in mindering brengen. De eerste 3 jaren kan u ook startersaftrek in mindering brengen, mits u in die 3 jaren steeds meer dan 1225 uren aan de onderneming heeft gewerkt. Als u de onderneming start in september, dan zal u nooit meer 1225 uren kunnen maken, en heeft u deze aftrekposten dus niet in het startersjaar.
Daarnaast zijn er nog andere aftrekposten, zoals investeringsaftrek, meewerkaftrek, MKB-winstvrijstelling etc., maar het gaat te ver om dat allemaal hier te beschrijven. U zal dus meer moeten lezen of een deskundige daarvoor moeten inhuren.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Accountancy:
Code TabaksblatRA-Accountancy


Gerelateerde vragen aan eenmanszaak zakelijk rekening en prive rekening a?:

Administratie en fiscale aspecten
      [Gesteld in Administratie]
2013-09-26 11:59:52
Youngtimer op de zaak
      [Gesteld in Administratie]
2014-01-17 23:02:07
Activeren FOR
      [Gesteld in Administratie]
2014-01-26 20:37:22
Aangifte inkomstenbelasting 2014
      [Gesteld in Administratie]
2015-08-26 09:41:31
1,2% vermogensrendementsheffing bij een ZZP’er?
      [Gesteld in Accountancy]
2016-07-29 17:07:09

Gemiddelde score Accountancy: 7.0 (945x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+