Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Aandoeningen & Ziekten » Geestelijke Stoornissen » Stress & Burnout
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Stress & Burnout en krijg online een antwoord van de specialist in Stress & Burnout

Zelf een vraag over Stress & Burnout? Klik hier.
Meer vragen over Stress & Burnout.
De huidige beheerder van de rubriek Stress & Burnout:
Naam: Jack van Dijk
Bedrijf: Méderi
Reactiesnelheid: 114 uur
Waardering: 8.3 (van max. 10)
Meer informatie over Jack van Dijk vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Stress & BurnoutVragen over Stress & Burnout via RSS. Klik hier.
RSS over Stress & Burnout op jouw website?Vragen over Stress & Burnout op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Stress & BurnoutVragen over Stress & Burnout via E-mail. Klik hier.

hoe kan ik mijn sportstress verminderen ?

[Gesteld op: 01-09-2011]

Toelichting:
Hallo ik ben een jongen van 16. ik speel basketbal en men heeft toch wel hoge verwachtingen van mij. nu komt het dat ik bv. in een match inval en ik echt zeer veel zenuwen heb en onzeker ben , ook al weet ik dat ik het wel kan. die zenuwen leiden tot het niet meer 100procent kunnen controleren van mij spierkracht bij bv als ik een pass geef of shot. het resulteert ook dat ik te overgevoeligheid, handen trillen, of ik voel me zwak en sterk voel tegelijk bij bv bal ontvangst en dat de bal gewoon door mijn handen glipt. ik speel al lang basket dus ik kan het wel maar die stress gooit me toch wel roet in het eten. wat kan ik dus doen om meer controle te hebben over mijn spierkracht en lichaam?
Antwoord:
Hallo, bedankt voor het stellen van je vraag.
Hoewel ik niet gespecialiseerd ben in stress op het gebied van sport, zal ik proberen je vraag te beantwoorden.
Ik begrijp dat je tijdens het spelen van een match behoorlijk veel stress ervaart. Anderen hebben hoge verwachtingen van je en jij wilt natuurlijk ook graag aan die verwachtingen voldoen. Hierdoor leg je jezelf veel druk op. Je bent bang om het verkeerd te doen of om fouten te maken en je voelt je daardoor onzeker en gespannen. Het vervelende is dat je juist daardoor weer meer kans hebt om fouten te maken. Niet omdat je het niet zou kunnen, maar alleen omdat je zenuwachtig bent.
Jouw lichaam reageert op die stress met gespannen spieren. Hierdoor voel je te weinig controle over je lichaam en juist bij sport is dat erg belangrijk.

Naar mijn idee draait het bij jou om de volgende dingen:
- zelfvertrouwen
- kunnen ontspannen
- kunnen focussen

Als het gaat om zelfvertrouwen, zou ik je de volgende vraag willen stellen: Hoe kan jij ervoor zorgen dat je meer in jezelf gaat geloven? Je schrijft dat je al veel ervaring hebt met basketbal en dat je het ook kunt. Maar tegelijk ben je bang dat je het niet goed zult doen. Zou het je helpen als je van anderen de bevestiging krijgt dat het goed gaat? Zijn de verwachtingen van anderen ook echt zo hoog als je denkt? Heb je er al eens met je coach of trainer over gepraat?

Ten tweede denk ik dat het belangrijk voor je is om je te kunnen ontspannen. Let daarbij vooral op je ademhaling. Probeer je adem zo laag mogelijk in je buik te voelen en adem langzaam in en uit. Let op je spieren. Span ze even aan en laat dan los en voel de ontspanning. Als je dit regelmatig oefent, kun je je ook makkelijker voor een match ontspannen en zullen je spieren minder gauw trillen.

Tenslotte kun je je oefenen in het focussen op waar je mee bezig bent. Waarschijnlijk heb je allerlei gedachten in je hoofd, zoals: "als het maar goed gaat" of "als ik die bal maar niet laat vallen" of "wat zullen anderen van me denken". Juist door dat soort gedachten maak je jezelf zenuwachtig en kun je slechter gaan presteren. Wat je zou kunnen doen is telkens als je zo'n gedachte hebt, even diep inademen, stevig uitademen en bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen: "Wat ik nu denk is onzin. Ik kan het en ik ga het doen!" (kan natuurlijk ook iets anders zijn) Concentreer je vervolgens volledig op de match en laat die onzekere gedachten niet meer toe.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel succes!

Susan Kalb
stresscounselor
Vistapoint-coaching


Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Stress & Burnout:
Stresstherapie


Gerelateerde vragen aan hoe kan ik mijn sportstress verminderen ?:

Elke vrouw haat het: Striemen en cellulitis!
      [Gesteld in Afvallen]
2007-08-11 20:05:50
waarom doet mijn hond zijn behoeft binnen?
      [Gesteld in Honden]
2008-09-25 19:28:08
Mijn pup plast als hij even alleen is op de bank?
      [Gesteld in Honden]
2008-09-30 22:43:19
mijn hond plast in huis
      [Gesteld in Honden]
2008-10-30 17:23:37
Moet mijn ex meer gaan werken?
      [Gesteld in Alimentatie mediation]
2009-02-15 11:45:33

Gemiddelde score Stress & Burnout: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+