Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Voeding » Sportvoeding
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Sportvoeding en krijg online een antwoord van de specialist in Sportvoeding

Zelf een vraag over Sportvoeding? Klik hier.
Meer vragen over Sportvoeding.

Beheerder worden?

De rubriek Sportvoeding heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Sportvoeding Klik hier.

RSS over SportvoedingVragen over Sportvoeding via RSS. Klik hier.
RSS over Sportvoeding op jouw website?Vragen over Sportvoeding op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over SportvoedingVragen over Sportvoeding via E-mail. Klik hier.

snelle en langzame koolhydraten

[Gesteld op: 07-08-2011]

Toelichting:
Hoelang duurt het voordat genuttigte koolhydraten daadwerkelijk door je spieren gebruikt kunnen worden als brandstof
Antwoord:
De spier gebruikt bij inspanning de glycogeenvoorraad in het spierweefsel. Normaal gesproken krijgen spieren energie uit de glycogeenvoorraad en het lichaamsvet. Bij hoge arbeidsintensiteit krijgen koolhydraten de voorkeur. Het spierglycogeen is de limiterende factor bij arbeid. Als die voorraad op is, is de spier over het algemeen niet meer in staat om met een hoge arbeidsintensiviteit te werken.

Met andere woorden, om je spieren optimaal te benutten is het belangrijk te zorgen voor een zo groot mogelijike glycogeenvoorraad. Deze is gemiddeld 400-500 gram, oftewel 1600-2000 kcal. Door een koolhydraatrijike voeding te gebruiken en door training kun je deze voorraad verhogen tot 700-800 gram.

Daarnaast kun je je glycogeenvoorraad tijdens de inspanning voorkomen door het gebruik van een koolhydraatrijke voeding en eventueel aanvulloen van koolhydraten tijdens de inspanning, zodat de voorraad steeds wordt aangevuld.
In die zin kun je dus direct de koolhydraten gebruiken die je nuttigt.

Geeft dit voldoende antwoord op je vraag?
 
Reactie vraagsteller:
helaas niet geheel, beter gevraagd nu . Hoelang duurt het ongeveer om gegeten koolhydraten om te vormen (door de spijsvertering) zodat ze aan de spierglycogeenvooraad toegevoegd kunnen worden en door de spieren gebruikt kunnen worden
 
Antwoord Beheerder:
Allereerst mijn excuses voor dit late antwoord. Wegens extreme drukte is het erbij in geschoten om nog terug te komen op je vraag.

Ik kan je geen exact antwoord geven op je vraag. Je hebt ongeveer 2 dagen nodig om je spierglycogeenvoorraad weer volledig aan te vullen. Na de training wordt in de eerste 2 uur het snelst de voorraad weer aangevuld. Na 10 uur zou je ongeveer 60% van je totale voorraad weer aangevuld hebben.

Al met al kun je wel zeggen, dat zodra je de voorraad (gedeeltelijk) uitgeput hebt, je lichaam meteen aan de slag gaat om het weer aan te vullen. Het aanvullen gaat echter niet zo snel dat je er ook direct weer optimaal gebruik van kunt maken.
Is je voorraad echter nog niet verbruikt, dan is het niet zo dat je lichaam je voorraad onbeperkt verder aanvult. Hoe snel en hoeveel koolhydraten er dus omgezet worden houdt in van de voorraadstand van je spierglycogeen en of je net lichamelijke inspanning geleverd hebt of niet.

Mogelijk nog altijd geen concreet antwoord op je vraag, maar het is dan ook erg moeilijk om exacte getallen te geven in dit geval.
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan snelle en langzame koolhydraten:

Dr Frank dieet
      [Gesteld in Atkinsdieet lowcarb]
2011-01-13 14:14:42
wat is het beste ontbijt voor jonge sporters
      [Gesteld in Voeding]
2012-03-09 10:57:40
Hoe kan ik snel weer op krachten komen?
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2009-04-30 10:09:19
dikker worden
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2009-05-15 20:36:19
Hallo, ik ben bezig met een koolhydraatarm dieet.
      [Gesteld in Voeding]
2009-02-02 21:02:37

Gemiddelde score Sportvoeding: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+