Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Huis & Tuin » Huisdieren » Boerderijdieren
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Boerderijdieren en krijg online een antwoord van de specialist in Boerderijdieren

Zelf een vraag over Boerderijdieren? Klik hier.
Meer vragen over Boerderijdieren.
De huidige beheerder van de rubriek Boerderijdieren:
Naam: Elizabeth Koper van Elten
Bedrijf: Hondentrimsalon
Reactiesnelheid: 10 uur
Waardering: 7.7 (van max. 10)
Meer informatie over Elizabeth Koper van Elten vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BoerderijdierenVragen over Boerderijdieren via RSS. Klik hier.
RSS over Boerderijdieren op jouw website?Vragen over Boerderijdieren op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BoerderijdierenVragen over Boerderijdieren via E-mail. Klik hier.

Paard gekocht wat zijn rechten?

[Gesteld op: 03-07-2011]

Toelichting:
Ik heb onlangs een paard gekocht, ik heb een groot gedeelte al betaald. Nu is het paard niet helemaal zuiver in de stap, maakt met 1 achterbeen de pas niet helemaal af.Is ook afgekeurd door de dierenarts van de verzekering op dat been (wat na de aankoop heeft plaatsgevonden) Heb diverse malen contact gehad met de verkopende partij (handelaar) via mail en telefoon. Hij heeft diverse malen aangegeven dat het paard 100% goed is en dat hij weet waar het paard vandaan komt en dat hij er voor in staat. Nu heb ik al diverse extra kosten gemaakt voor het paard omdat er zaken aan mankeerden (gebit verwaarloosd/fysiotherapie voor de rug) Nu heb ik weer meerdere malen gebeld en hij wil dat ik eerst alles betaal en wil dan kijken of hij wat wil vergoeden. Wil niks op de mail zetten want hij werkt niet via de mail maar in hun voorwaarden staat dat je bij klachten digitaal moet reageren krijg alleen nooit antwoord. Heb nu nog niet betaald (moest voor begin van deze maand) en wil gewoon wachten totdat hij mij een keer belt of mailt om dingen af te spreken. Sta ik hierbij in mijn recht?
Antwoord:
Een ander geval; u koopt een auto,niet bij een goede garage maar bij martin beunhaas,na koop laat u de auto keuren en wat blijkt er zit geen band om achter,de auto moet gewassen worden en nagekeken,wat denkt u ,bent u verplicht de auto te betalen,ik vind van wel ....want u wilt deze auto wel houden, en u heeft ook plichten namelijk bij aankoop EERST aan te keuren voor de deal wordt gesloten,het oordeel van een dierenarts is beslist noodzakelijk,laat een paard altijd grondig onderzoeken voor u het koopt.Dat is niet goedkoop,maar wel het geld meer dan waard.pas als het paard goedgekeurd wordt is het gebruikelijk om een proefperiode af te spreken,Het beste kunt u een proefperiode van twee weken afspreken. Alles wat u nu erin heeft gestoken,tandarts en Fysio is op eigen risico gedaan,op "vrijwillige basis"zeg maar,nu het paard in uw bezit is gekomen ,valt het ook onder uw verantwoordelijkheid,en dat betekent dat het gebit nagekeken wordt,hoeven gekapt,inge-ent enz. Dat hij niet reageert is al een teken aan de wand dat het geen zuivere koffie is,en zou het mij zeer verbazen als hij over de brug komt met een tegemoetkoming.Troost u met de gedachte dat u niet alleen staat hierin,dit  gebeurt namelijk te vaak.
 
Reactie vraagsteller:
Het paard is bij aankoop klinisch gekeurd, waarbij de dierenarts een bemerking had omdat het paard verkouden was. Verkoudheid was over toen ik de koop sloot. Verder was het paard bij het voelen van de achterknie wat gevoelig maar op de buigproef 100% goed. Daarom ook overgegaan tot koop. nu 3 weken later is het paard door een andere dierenarts gekeurd voor de verzekering. Paard was nu niet gevoelig op diezelfde knie maar liep volgens die dierenarts niet helemaal goed, hij gaf wel aan heel erg te twijfelen. Hij vind het een goed paard maar met een bemerking op het been. Nu was ik vanaf het begin af aan al in contact met de verkoper en heb ik van beide keuringen verslag uitgebracht en de verkoper zou hierop ook bellen met de 2e dierenarts. Heeft dit niet gedaan en wil nu helemaal niks meer, is lastig te bereiken en wil alleen aan het einde van de betalingsperiodes bekijken of hij wat aan de prijs wilt doen.
 
Antwoord Beheerder:

Als het paard bij een handelaar is gekocht is er sprake van een consumenten koop,dan gaat er een termijn van zes maanden garantie in,u heeft heel goed eraan gedaan om de verkopende in te lichten van de bevindingen,maar ook schriftelijk!. Bij een particuliere verkoper gekocht dan is snel handelen helemaal nodig. Voor de meeste gebreken is de antedateringstermijn( de termijn waarbinnen een gebrek zich ontwikkelt en dus aangetoond kan worden dat deze al voor de verkoop aanwezig was) maximaal zes  ,6 weken.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper, Dit geld echter niet voor verborgen gebreken!

Wel  is het lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist uitvoerig veterinair onderzoek,de vraag dient dan nog beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de verkoop bestond.

Indien een verborgen gebrek aanwezig is,kan de koper op grond van artikel 7:17 BW de verkoper aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen.Verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vast staat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper niet heeft ingelicht,,bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het  verborgen gebrek een normaal gebruik in de weg staat,Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. immers,indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken voor de aankoop,is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

Als de tegenpartij op geen enkele wijze meewerkt dan kan je alleen je recht halen door er een rechtzaak van te maken,en dat kost nogal wat tijd en geld.En uiteindelijk vaak meer dan de  waarde van het paard en de tegenpartij hoeft bij verlies maar een deel van de kosten te vergoeden.Voor de verkoper geldt een meldingsplicht,in een geval van dwaling weegt de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder dan de onderzoekplicht van de koperDe wetgever gaat er van uit dat de verkoper in deze zaak de deskundige is en moet weten welke waar hij verkoopt.Laat het paard ook rontgenologisch keuren,een veearts kan ook een bloedtest doen om te kijken of het paard pijnstillers heeft gehad,indien dat het geval is zal het paard namelijk geen pijn tonen bij de keuring.

Tot nog toe heeft u correct gehandelt,en dat zou ik zo blijven doen,de handelaar schriftelijk op de hoogte stellen ,van uw bevindingen en wensen,aangetekend zodat hij weet dat het u menens is,met de verklaringen erbij van de dierenartsen.ik vind trouwens wel dat u had kunnen onderhandelen over het gebit schoonmaken,een paard hoort netjes afgeleverd te worden met knappe voeten etc.

 

Beantwoord door:
Elizabeth Koper van Elten
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Boerderijdieren:
AlpacaPluimvee


Gerelateerde vragen aan Paard gekocht wat zijn rechten?:

terugbetaling registratierechten
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-06-27 10:36:19
Fotograferen in openbare ruimtes
      [Gesteld in Fotografie]
2008-11-14 11:24:14
Ivm meeneembaarheid - registratierechten ed.
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-12-20 12:24:07
Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
Woonland Belgie ww uitkering Nederland.
      [Gesteld in Europees recht]
2011-01-27 12:25:31

Gemiddelde score Boerderijdieren: 8.5 (24x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257313
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+