Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Advocaten » Advocaten-Noord Holland
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Advocaten-Noord Holland en krijg online een antwoord van de specialist in Advocaten-Noord Holland

Zelf een vraag over Advocaten-Noord Holland? Klik hier.
Meer vragen over Advocaten-Noord Holland.

Beheerder worden?

De rubriek Advocaten-Noord Holland heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Advocaten-Noord Holland Klik hier.

RSS over Advocaten-Noord HollandVragen over Advocaten-Noord Holland via RSS. Klik hier.
RSS over Advocaten-Noord Holland op jouw website?Vragen over Advocaten-Noord Holland op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Advocaten-Noord HollandVragen over Advocaten-Noord Holland via E-mail. Klik hier.

Huurcontract opzeggen

[Gesteld op: 08-05-2011]

Toelichting:
Beste Heer/ Mevrouw,

Wij zijn een stichting en hebben 7 jaar geleden een appartement verhuurd aan een andere stichting "tevens concurrent". We hebben geen getekend contract gekregen in die tijd. Nu willen wij de huur opzeggen omdat we de bedrijfsruimte zelf nodig hebben voor een nieuwe assistent beheerder. Dit is noodzaak voor ons omdat mijn ouders ziek zijn geworden en niet meer kunnen werken in het bedrijf en ik er dus een nieuwe 2e beheerder bij moet hebben om het werk gedaan te krijgen. Voorheen werkten hier 3 mensen en nou moet ik het alleen doen en dit is niet haalbaar voor mij. We hebben netjes de huur opgezegd per aangetekende brief en de reden vermeld waarom we de huur willen opzeggen met een opzeggingstermijn van 6 maanden en dat we binnen 6 weken hierover uitsluitsel willen hebben.
Nu hebben wij een brief terug gehad waaruit blijkt dat de stichting die het momenteel huurt het er niet mee eens is en zij willen nieuwe beheerders in het appartement zetten van hun stichting omdat de oude beheerders ermee stoppen. Ze geven aan dat ze ergens in mei een vergadering hebben en tijdens die vergadering zal het besluit door hun genomen worden. Wij zijn bang dat dit de 6 weken overschrijd en ook dat ze er niet uit willen.
De stichting die het appartement huurt heeft zelf mogelijkheden genoeg een eigen appartement op hun bedrijfsruimte neer te zetten en sterker nog die is er al. Zij krijgen ook nog subsidie van de gemeente voor hun stichting waardoor ze veel meer financiele mogelijkheden hebben dan wij omdat wij alles doen zonder subsidie. Als wij dat appartement niet terug krijgen voor een assistent beheerder dan kunnen wij onze eigen stichting niet voortzetten.
Kunt u ons advies geven of wij een sterke zaak hebben en wat we moeten doen als de 6 weken zijn verstreken zonder besluit in onze handen van de stichting die het appartement momenteel huurt?
Wij willen liever geen verdere juridische stappen ondernemen maar als we dit wel moeten doen wat zijn dan de kosten ?

Vriendelijke Groeten,

Sandra
Antwoord:
Bij de verhuur van een bedrijfsruimte is het uitgangspunt dat de huurovereenkomst vijf jaar geldt. Vervolgens wordt na het verstrijken van de vijf jaar de huurovereenkomst automatisch verlengd met vijf jaar. In uw toelichting geeft u aan geen contract te hebben ondertekend. Als er ook geen verdere huurtermijnen zijn afgesproken, dan gelden bovengenoemde termijnen.

In beginsel kan een dergelijke huurovereenkomst niet tussentijds worden opgezegd. Deze regel bestaat om de huurder te beschermen. Er zijn hierop wel enkele uitzonderingen. EÚn daarvan is dat de rechter op verlangen van een van de partijen de huurovereenkomst kan opzeggen op grond van onvoorziene omstandigheden. Het moet hier om omstandigheden gaan die dusdanig van aard zijn dat voortzetting van de huurovereenkomst naar redelijkheid niet meer kan. Een huurovereenkomst wordt dus niet zomaar via deze 'route' opgezegd.

Opzegging met wederzijds goedvinden kan natuurlijk ook. Als de andere stichting op de vergadering beslist akkoord te gaan met de tussentijdse opzegging, kan de huurovereenkomst opgezegd worden. Houd er wel rekening mee dat volgens de wet de opzeggingstermijn in dergelijke gevallen ÚÚn jaar is en niet zes maanden.

Ik adviseer u daarom toch de vergadering af te wachten. U kunt ondertussen beraden of het feit dat uw ouders ziek zijn geworden een onvoorziene omstandigheid is die een tussentijdse opzegging van de huurovereenkomst kan rechtvaardigden. U zult dit, zoals aangegeven, via de rechter moeten doen. Het is daarom raadzaam een advocaat in te schakelen. Deze kan u tevens alles vertellen over de kosten van een dergelijke zaak.
 
Reactie vraagsteller:
Bedankt voor de snelle respons !
U geeft aan dat de huurovereenkomst voor vijf jaar geld en verlengd word met vijf jaar als het om een bedrijfsruimte gaat. Volgens ons valt dit appartement onder de reguliere verhuur omdat er toch onderscheid wordt gemaakt tussen "publiekelijke toegang en geen publiekelijke toegang"? Dit appartement heeft geen publiekelijke toegang, valt het dan toch niet onder de reguliere verhuur?
Wij zelf hebben trouwens het contract wel ondertekend maar de huurders niet.
Zou u als dit vermoeden juist is en dit wel onder de reguliere regeling valt ons advies en antwoord kunnen geven op dezelfde vragen?
Hoe sterk staan wij?

Bij voorbaat dank,

Sandra
 
Antwoord Beheerder:
U heeft helemaal gelijk. Excuses voor het vorige antwoord.

In dit geval geldt art. 7:288 van het Burgerlijk Wetboek. Volgens het eerste lid eindigt de huur die voor bepaalde tijd is aangegaan wanneer die tijd is verstreken. Als er dus een termijn is afgesproken eindigt, in beginsel, de huur na het verstrijken van die termijn. Er hoeft niet te worden opgezegd.

Als de huur voor onbepaalde tijd is aangegaan (er zijn is dus geen termijn afgesproken), eindigt de huur door opzegging. Er dient een opzegtermijn van ten minste één maand in acht te worden genomen.

Naast de opzegging, geldt er bij deze huurovereenkomsten ook een ontruimingsbescherming. U dient aan te kondigen dat het gehuurde ontruimd moet worden. Vanaf de datum van aankondiging gaat er een schorsingstermijn van twee maanden lopen. De huurder kan ook nog aan de rechter verzoeken deze schorsingstermijn te verlengen (tot maximaal één jaar).

Ik adviseer u de huurder op de hoogte te brengen van de situatie. Als de huur is aangegaan voor onbepaalde tijd, kunt u direct opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn en ontruimingsbescherming. Als de huurder het contract nooit ondertekend heeft, dan heeft de huurder deze ook niet geaccepteerd. De hierin opgenomen bedingen gelden dan niet. Houd er wel rekening mee dat de huurder mogelijk een (ondertekende) kopie heeft.

Als de huurder niet wenst mee te werken, kunt u advocaat inschakelen die u verder kan helpen.

Als u nog meer vragen heeft, kunt u altijd contact opnemen met GratisAdvies.vanTiesdeVries@gmail.com.
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Huurcontract opzeggen:

Mag een contract stilzwijgend verlengt worden
      [Gesteld in Fitness]
2010-08-04 18:50:40
Mag opzeggen volgens Wet van Dam op alle manieren?
      [Gesteld in Algemeen overheidsrecht]
2012-11-29 14:23:04
steeds opnieuw tijdelijk huurcontract
      [Gesteld in Huurrecht]
2014-09-21 00:04:09
Kan ik onder mijn opzegtermijn uit?
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Noord Holland]
2007-11-12 14:50:18
Hoe is mijn huurcontract verlengd?
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2010-09-16 11:22:39

Gemiddelde score Advocaten-Noord Holland: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+