Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Uitgeverijen & Drukkerijen
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Uitgeverijen & Drukkerijen en krijg online een antwoord van de specialist in Uitgeverijen & Drukkerijen

Zelf een vraag over Uitgeverijen & Drukkerijen? Klik hier.
Meer vragen over Uitgeverijen & Drukkerijen.
De huidige beheerder van de rubriek Uitgeverijen & Drukkerijen:
Naam: Iwan Gerbes
Bedrijf: Gr drukkerij
Reactiesnelheid: 12 uur
Waardering: 7.5 (van max. 10)
Meer informatie over Iwan Gerbes vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Uitgeverijen & DrukkerijenVragen over Uitgeverijen & Drukkerijen via RSS. Klik hier.
RSS over Uitgeverijen & Drukkerijen op jouw website?Vragen over Uitgeverijen & Drukkerijen op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Uitgeverijen & DrukkerijenVragen over Uitgeverijen & Drukkerijen via E-mail. Klik hier.

Drukker is overeenkomst niet nagekomen

[Gesteld op: 03-02-2011]

Toelichting:
Met zowel de drukker, als onze klant als onze adverteerders is een overeenkomst afgesloten (ieder apart). Kwestie:
- De drukker heeft een adv. niet geplaatst van een adverteerder op verzoek van mijn klant zonder onze medeweten. Ook zijn de mags. niet op de afgesproken oplev. datum geleverd, op eigen initiatief. En de drukker heeft geen colofon geplaatst. Ik wil weten of ik de drukker hiervoor aansprakelijk kan stellen en of ik kan eisen dat ze de mags. opnieuw drukken en pas de factuur betaal als dit is geschied. Volgens mij had mijn klant een geschil met hun lev. (onze adverteerder) waarvan de adv. niet is geplaatst. De klant had de aanbetaling van deze adverteerder voorgeschoten en de adverteerder moest ook nog de restbetaling voldoen, maar nu is hun adv. niet geplaatst, ze hebben ook niets opgezegd bij ons (wat eigenlijk niet kan). De klant wil dit wel overmaken, kan ik hem dan een factuur hiervoor sturen en ook de drukker de mags. opnieuw laten drukken? Wat zijn mijn rechten?
Antwoord:

Beste,

Het is voornamelijk afhankelijk van een paar zaken:

- Wie is verantwoordelijk voor het design?

- Wie is de opdrachtgever aan de drukkerij?

Als de drukkerij verantwoordelijk zijn voor het design, dienen zij aan de opdrachtgever eventuele designs/proefdrukken te overleggen met de opdrachtgever ter controlle/goedkeuring.

Wanneer dit is gebeurt, en hier stond geen colofon in en de opdrachtgever heeft akkoord gegeven, is de drukkerij niet verantwoordelijk voor het niet plaatsen van de colofon.

Als u de opdrachtgever bent, dan mag de drukker geen advertentie verwijderen op verzoek van 1 van uw klanten. Dit dient in overleg te gaan met de opdrachtgever, die dient hier zijn akkoord voor te geven, zij betalen immers de rekening van de drukkerij.

U kunt de drukkerij op de volgende punten aanspreken en verzoeken om herdruk:

- verwijderen van advertentie waar u als opdrachtgever geen akkoord voor heeft gegeven

- het niet overleggen met u van drukproeven/voorbeelden van de magazines, waardoor u niet heeft kunnen constateren of alles wel goed aanwezig was in de designs.

 

Uiteraard is alles afhankelijk van het contract/overeenkomst die u met de drukkerij heeft gesloten en hoe het een en ander is afgesproken kwa design en goedkeuring van proefdrukken.

 
Reactie vraagsteller:
De drukker is inderdaad verantwoordelijk voor het design (in overeenkomst vastgelegd).
Maakt de reden van niet plaatsing door de drukker nog uit? I.v.m. geschil tussen mijn klant en zijn leverancier (=onze adverteerder), waarvan ik pas na het drukken van de magazines hoorde.
Is het ook niet wettelijk vastgelegd dat als de drukker overeenkomst niet nakomt/niet alles heeft gedrukt wat conform overeenkomst is vastgelegd, dat de drukker dan verplicht is om te herdrukken?
Ik heb 1 proef ontvangen waar adv. Wel in stond, maar niet is geplaatst. Meer is niet ontvangen.
Tevens heb ik meteen bij oplevering van de magazines een klacht bij de drukker ingediend met betwisting van de factuur (die ik toen nog niet had ontvangen), maar ze hebben het niet serieus genomen en hebben toch een factuur gestuurd waar ook nog het verkeerde bedrag en betalingstermijn op staat. En hoe zit het met het niet op tijd opleveren van de magazines door toedoen van de drukker? Kan ik de drukker hiervoor ook aansprakelijk stellen?
Welke stappen moet ik nu nemen? Moet ik bijv. een brief schrijven aan de drukker en de klacht nogmaals per post indienen met dringend verzoek om herdruk en melden dat de factuur niet juist is (bedrag en betalingstermijn moet conform overeenkomst)? En kan ik dit gewoon zelf doen? Want ik wil niet veel geld uitgeven aan een advocaat, want ik heb al veel geld verloren door wanprestatie van deze drukker, waardoor ik hier geen budget voor heb. Wat is een verschil tussen een klacht indienen en een protest?
De adverteerder, waarvan de advertentie niet is geplaatst, zou nog het restbedrag voor de advertentie moeten betalen, wat weer mijn inkomsten is. Maar omdat de advertentie niet is geplaatst kan ik natuurlijk geen factuur sturen naar deze adverteerder en ik mis nu hierdoor inkomsten. Mijn klant heeft aangeboden het restbedrag te betalen en dat ik de factuur naar hem kan sturen (hij had vorig jaar ook de aanbetaling voorgeschoten van deze adverteerder). Kan ik dit gewoon doen, los van mijn klacht tegen de drukker? Of staat dit het proces van mijn klacht tegen de drukker in de weg? Ik heb deze advertentie inkomsten wel heel hard nodig. En ik verwacht niet dat de drukker dit spoedig zal overmaken, als die dit zou moeten doen. Hieronder voorw. v. overeenkomst.

Dael bevest. proeven
De opdrachtgever (klant Dael) moet schriftelijk het akkoord voor de proeven bevestigen per email of fax. De proeven moeten geaccodeerd worden met een paraaf op ieder drukvel en een handtekening van de opdrachtgever op het laatste drukvel.
Proeven zijn bedoeld voor uw beoordeling over teksten, ontwerp, foto’s en illustraties. OG is gehouden de proeven binnen 5 werkdagen na ontvangst voor akkoord getekend aan FM/drukker terug te zenden.

Drukker bevest. Proeven+wijziging opleverdatum
Er word niet eerder gedrukt door de drukker voordat zowel FM als de opdrachtgever van FM akkoord hebben gegeven per email of fax. (FM had dus geen akkoord gegeven).
Voor een nieuwe opleverdatum (i.v.m. wijziging) moeten de drukker en FM tekenen. (dit is nimmer gebeurd)
Wanneer de magazines niet conform afspraak word geleverd, zijn de gevolgen voor risico en rekening van partij 1.
Opdrachtgever van FM (klant FM) is gehouden de proeven binnen 3-4 werkdagen na ontvangst van de proeven voor akkoord aan FM/drukker terug te zenden per email of fax. Indien dit niet gebeurd, gaat FM er automatisch van uit dat de proeven goedgekeurd zijn door de opdrachtgever van FM. Graag uw advies.
 
Antwoord Beheerder:

Beste,

U kunt een klacht bij de drukker indienen voor het volgende:

- Niet naleven van de levertermijn

- Niet nakomen van gemaakte afspraken inzake het goedkeuren van de proefdruk en daar aan vast nieuwe levertijd

- Niet drukken van de goedgekeurde proefdruk.

Indien u een proefdruk, waar de advertentie wel instond, heeft goedgekeurd, en u 100% opdrachtgever bent en de drukkerij u niet op de hoogte heeft gesteld van een wijziging in hetgeen wat u onder ogen heeft gehad, dan kunt u per direct om een herdruk vragen ivm. niet nakomen van de afspraak.

De drukkerij dient te drukken waar u akkoord voor heeft gegeven als opdrachtgever. Tevens kunt u zich beroepen op uw overeenkomst/contract waarin betalingstermijn en overeengekomen bedrag in staan. U kunt de drukkerij hier schriftelijk voor verzoek met terugzending van verkeerde factuur.

Meld duidelijk waarom u het niet eens bent met de factuur(voeg desnoods een copy van de overeenkomst toe waarin de prijs staat) en meld expleciet duidelijk dat u een herdruk eist daar er niet gedrukt is waar u akkoord voor heeft gegeven.

Advocaat is in dit stadium niet nodig. U kunt zich beroepen op de overeenkomst waar de voorwaarden duidelijk in stonden en het proces wat heeft plaats gevonden. U kunt het makkelijkst per fax(werkt het snelst) reageren en eventueel telefonissch daar achter aan bellen met verzoek om herdruk van de magazines volgens de proefdruk waar u akkoord voor heeft gegeven.

Beantwoord door:
Iwan Gerbes
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Uitgeverijen & Drukkerijen:
Drukkerijen
Grafische Ontwerpers
Reprocentra
Software
Uitgeverijen


Gerelateerde vragen aan Drukker is overeenkomst niet nagekomen:

waar moet ik op letten bij een arbeidsovereenkomst
      [Gesteld in Personeelsmanagement]
2007-03-13 09:35:40
Na 1 september 2003 een huis kopen
      [Gesteld in Advocaten-Zuid Holland]
2007-08-12 21:41:08
wanneer loon na ontslag?
      [Gesteld in Advocaten-Friesland]
2008-07-18 11:00:06
Bedrijf verkopen,maar verhuurder wil niet meewerke
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2012-03-27 21:45:55
hulpverlener haakt af
      [Gesteld in schuldadvies & schuldbegeleiding]
2012-08-30 11:14:07

Gemiddelde score Uitgeverijen & Drukkerijen: 7.5 (2x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+