Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Zorg
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zorg en krijg online een antwoord van de specialist in Zorg

Zelf een vraag over Zorg? Klik hier.
Meer vragen over Zorg.

Beheerder worden?

De rubriek Zorg heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Zorg Klik hier.

RSS over ZorgVragen over Zorg via RSS. Klik hier.
RSS over Zorg op jouw website?Vragen over Zorg op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over ZorgVragen over Zorg via E-mail. Klik hier.

Mijn oma is overleden.

[Gesteld op: 31-01-2011]

Toelichting:
Ik heb even een vraag mijn oma van 90 is gevallen en heeft haar linkerschouder blad gebroken en 3 ribben gebroken, ze had zuurstof te kort in bloed. Ze was kort ademig. Haar longen waren zwak en haar hart ook maar ja 90 jaar, s`avonds was ze onrustig (ze was in ziekenhuis) Daar hebben ze haar een heel klein beetje Haldol gegeven. vervolgens is ze wartaal gaan praten maar dat is een bijwerking. De dag erna is ze niet meer wakker geworden ze leefde wel nog. Ze hebben haar een middel gegeven om te kijken of er te veel haldol gebruikt was. Als dat zo was moest ze wakker worden, ze werd niet wakker uiteindelijk is ze overleden. Is dat ze Haldol schuld?
Antwoord:

Ten eerste, gecondoleerd met dit verlies. Jong of oud, het is altijd verschrikkelijk om een dierbare te moeten missen.

Als een gezond, danwel jong iemand valt, knapt deze er relatief snel weer van op. Zo'n val als die van uw oma heeft een enorme impact op een lichaam, als iemand ouder is. Men heeft meer tijd nodig om beter te worden.

U geeft aan dat haar longen en hart zwak waren de laatste tijd. Zuurstof is natuurlijk een belangrijk iets voor het menselijk lichaam. Hierdoor kan zij onwel geworden zijn.

Haldol wordt gegeven om verwardheid ietwat te sussen. Een volwassen persoon mag doorgaans wel zo'n 100 druppels Haldol per dag gebruiken, kinderen en ouderen krijgen een lagere dosering. Als in het ziekenhuis slechts een beetje Haldol gegeven is, denk ik niet dat zij teveel Haldol binnen gekregen heeft.

Zoals ik de situatie in kan/mag schatten, denk ik dat uw oma in een slaap verkeerde, welke vaker gezien wordt voor een overlijden. Ik weet vrijwel zeker dat hier geen sprake is van een overdosering Haldol. In deze slaap reageerde zij niet tot nauwelijks maar kon zij u wel horen. Deze slaap wordt ook wel een comateuze slaap genoemd voor het sterfproces. Zij voelde geen pijn, was niet verward. Zij is rustig ingeslapen vanuit een diepe slaap, een natuurlijke dood.

Wellicht is het een goed idee om een afspraak te maken met haar behandelend huisarts. Deze kan u ten alle tijde adviseren en te woord staan hierover.

Ik begrijp dat ik de pijn van dit verlies niet weg kan nemen, maar hoop dat ik het een en ander goed uit heb kunnen leggen. Heel veel sterkte in deze tijd. Hoop dat u het snel een plekje kunt geven.

Irene

 
Reactie vraagsteller:
Ze heeft het medicijn haldol ik mee s`middags of s`avonds gekregen voor slapen gaan . Ze was toen nog wakker. Ik heb haar s`middags nog gezien. Toen was ze nog niet onrustig en had ze het medicijn nog niet gekregen. Niks leek erop dat ze ging sterven. De arts vond haar sterk, hij vreesde alleen voor haar longen hier zat veel slijm in. Na haldol is het zo veranderd. Ik heb vrijdag nog gewoon met haar gepraat, ok ze was kort ademig maar de kreeg zuurstof. Het was gewoon de oma die ik kon. Maar u denkt dus dat het gewoon toch haar tijd was zeg maar, ondanks er niks op wees die middag
 
Antwoord Beheerder:

Ik denk dat de artsen haar Haldol hebben gegeven om bij voorbaat ervoor te zorgen dat ze niet verward zou raken. Het is al zwaar genoeg geweest, die val. De artsen zullen haar beslist hebben willen ondersteunen door bij voorbaat niet verward te zijn.

Ik ben echt vrijwel zeker van het feit dat uw oma rustig is gegaan, dat haar tijd gekomen was. Ondanks de vervelende val en het kortademig zijn, is zij rustig, kalm en pijnloos gegaan. Het zou verschrikkelijk geweest zijn, als zij pijn had of bang/verward zou zijn op dat moment.

Ouderen raken sneller in een delier (verwardheid) na een ongeval, operatie of zelfs door bijvoorbeeld een blaasontsteking. De artsen hebben dit willen onderdrukken.

Kijk eens bij

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBP7a.htm

Bij de een gaat het sterfproces sneller dan bij de ander. Maar onthoud dat ze geen pijn voelde. Dat neemt niet weg dat het moelijk is als u nog met haar had willen vertellen en zij misschien sneller is gegaan dan u verwachtte.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Zorg:
Jeugd & Gezin
Jeugdzorg
Mantelzorg
Persoonsgebonden Budget (PGB)



Gerelateerde vragen aan Mijn oma is overleden.:

Wat is een verstandige keuze?
      [Gesteld in Advocaten-Noord Brabant]
2008-03-25 20:30:22
Hallo, Boedelvraag
      [Gesteld in Suriname]
2009-12-08 19:44:07
Onzorgvuldigheid of verkeerde testament?
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2010-08-24 16:37:11
Wie erft de goederen en het geld van mijn Oma?
      [Gesteld in Notaris-Friesland]
2010-09-01 12:43:38
wie zie ik allemaal terug als ik dood ga?
      [Gesteld in Leven na de dood]
2011-07-08 15:23:37

Gemiddelde score Zorg: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+