Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Debiteurenbeheer
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Debiteurenbeheer en krijg online een antwoord van de specialist in Debiteurenbeheer

Zelf een vraag over Debiteurenbeheer? Klik hier.
Meer vragen over Debiteurenbeheer.
De huidige beheerder van de rubriek Debiteurenbeheer:
Naam: Geert leusman
Bedrijf: St.bureau voor schuldenpreventie
Reactiesnelheid: 116 uur
Waardering: 7.5 (van max. 10)
Meer informatie over Geert leusman vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over DebiteurenbeheerVragen over Debiteurenbeheer via RSS. Klik hier.
RSS over Debiteurenbeheer op jouw website?Vragen over Debiteurenbeheer op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over DebiteurenbeheerVragen over Debiteurenbeheer via E-mail. Klik hier.

Conflict betaling incassobureau

[Gesteld op: 26-01-2011]

Toelichting:
We hebben een probleem met een installatiebedrijf en nu ook incassobureau.
Op 13 jan 2010 ontdekken we een lekkage in onze vorige (dan leegstaande) bovenwoning. We zijn al in 2009 verhuist, maar de bovenwoning was nog niet verkocht. Op 16 januari 2010 komt de installateur langs om het probleem te bekijken en offerte uit te brengen. Het probleem lijkt volgens betreffende medewerker erg mee te vallen. Er hoeft ook niks open gebroken te worden om bij de lekkage te komen. Op 21 jan 2010 ontvangen wij, zoals afgesproken, op ons nieuwe woonadres een offerte van € 416,50. We schrikken enorm van dit bedrag aangezien het probleem mee leek te vallen. De offerte gaf volgens ons ook geen duidelijke uitsplitsing naar materiaalkosten/ loonkosten. We bellen voor nadere toelichting naar de installateur. Na enige heen en weer bellen horen we dat het een maximumbedrag is. Afijn, we hebben er zelf ook geen verstand van en hebben goede ervaringen met de installateur, dus verwachten dat de definitieve rekening naar redelijkheid en eerlijkheid opgemaakt zal worden. We sturen in goed vertrouwen de ondertekende offerte terug en maken een afspraak voor reparatie. Op 29 jan 2010 wordt in overleg met de onderburen de reparatie uitgevoerd. Zij moeten namelijk thuis zijn, omdat de reparateur vanuit hun tuin het gebrek aan ons balkon moet oplossen. De reparateur is volgens onze herinnering binnen een uur klaar. Wij zijn wat verbaasd over de korte reparatietijd en hebben later die middag direct contact opgenomen met de installateur (kantoor) en ons ongenoegen geuit. We gaven aan dat we in het begin al twijfels hadden over het bedrag, aangezien de reparateur direct al had aangegeven dat het een klusje van niets was. De medewerker zou ons hierover terug bellen. Dit is nooit gebeurt. Ook ontvangen we nooit een rekening op ons nieuwe adres. We horen er maanden niks van (achteraf blijkt alle correspondentie naar ons vorige woning gestuurd te zijn). In november worden we opeens gebeld door een incassobureau. Na telefonisch en schriftelijk het verhaal uit de doeken gedaan te hebben, horen we weer een tijdje niks. Tot we weer gebeld worden door het incassobureau waarom we niet betalen en dat we dat wel moeten doen anders worden we gedagvaard. Wat blijkt, heeft dus ook het incassobureau alle brieven weer naar ons oude adres gestuurd. Vandaag op ons verzoek een specificatie van de kosten op ons nieuwe adres ontvangen. Inclusief iets van 75 euro incassokosten en rente.
Wat zijn onze rechten?
Antwoord:

Geachte vraagsteller,

Dank u voor uw duidelijke uiteenzetting. Het probleem van het niet of wel betalen van de hoofdsom en de incassokosten is in deze een twistpunt.
Het bedrag van de offerte staat immers vast en daarvoor heeft u getekend.
De offerte is een inschatting gemaakt van de kosten en materiaal.
Zowel voor u als de aannemer is dit een risiko. Bij meerwerk kan hij u niet meer laten betalen dan in de offerte vermeld staat. Naar uw mening zijn de werkzaamheden die er voor zijn verricht niet de geldsom waart.  Echter u heeft getekend dus bent u in eerste instantie die kosten verschuldigd.
Het probleem ligt in deze hoofdzakelijk in de communicatie .De vraag is dan ook of u expliciet aan het instalatiebedrijf hebt meegedeeld dat de rekening naar uw nieuwe woonadres had moeten worden gestuurd.
Gewoonlijk worden de rekeningen naar het adres gestuurd waar de reparatie heeft plaatsgevonden. Indien dit expliciet is gezegd dan was dit probleem niet ontstaan. Het geschil over de hoogte van de offerte zou dan wel of niet zijn bijgelegd. Ook de correspondentie van het incassobureau loopt niet lekker. U schreef  "Na telefonisch en schriftelijk het verhaal uit de doeken gedaan te hebben, horen we weer een tijdje niks." Er van uitgaande dat u in uw correspondentie het nieuwe adres hebt vermeld. Dat het incassobureau onoplettend is geweest om de correspondentie aan uw oude adres te zenden kan u niet kwalijk worden genomen.
Mijn advies is om met het incassobureau contact op te nemen en het verzoek te doen om nog even met dagvaarden te wachten.

Jurisch gezien staat het installatiebureau in haar recht (Na reparatie stemt u met betaling in) Dat zij u steeds op het verkeerde adres hebben gemaand is wel kwalijk tenemen. Ook het incassobureau staat in haar recht. Zij manen u aan maar ook aan het verkeerde adres. Het zou te kort door de bocht zijn om u te dagvaarden.)

Mijn advies is om het installatie bureau te betalen maar onder vermelding van "Betaling onder protest met behoud van rechten!!!!"  Tevens ook het incassobureau te betalen ( zodat de druk van de ketel is) Daarna contact zoeken met het installatiebureau en de zaak wederom te bespreken. Er van uitgaande dat installatiebureau haar fouten toegeeft en wat water bij de wijn wil doen.

Vertrouwende uw vraga naar behoren te hebben beantwoord,

met vriendelijke groet

Kees van Belle
afa | incasso

 

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Debiteurenbeheer:
Creditmanagement


Gerelateerde vragen aan Conflict betaling incassobureau:

Incasso kosten betalen?
      [Gesteld in Rechtshulp-Gelderland]
2009-07-06 16:42:19
Mag een foto ongevraagd gepubliceerd worden?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-10 16:44:04
portretrecht ja of nee?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-19 16:48:08
Dien ik de extra kosten te betalen?
      [Gesteld in Debiteurenbeheer]
2010-12-05 14:14:07
hulpverlener haakt af
      [Gesteld in schuldadvies & schuldbegeleiding]
2012-08-30 11:14:07

Gemiddelde score Debiteurenbeheer: 7.5 (2x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+