Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Management » Interim Management » Wet Werk En Bijstand
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Wet Werk en Bijstand en krijg online een antwoord van de specialist in Wet Werk en Bijstand

Zelf een vraag over Wet Werk en Bijstand? Klik hier.
Meer vragen over Wet Werk en Bijstand.
De huidige beheerder van de rubriek Wet Werk en Bijstand:
Naam: Legal2People
Bedrijf: Legal2people
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 8.7 (van max. 10)
Meer informatie over Legal2People vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Wet Werk en BijstandVragen over Wet Werk en Bijstand via RSS. Klik hier.
RSS over Wet Werk en Bijstand op jouw website?Vragen over Wet Werk en Bijstand op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Wet Werk en BijstandVragen over Wet Werk en Bijstand via E-mail. Klik hier.

verplicht werken met behoud van uitkering

[Gesteld op: 18-01-2011]

Toelichting:
Ik help op dit moment iemand die serieuze problemen heeft met het uwv. De consulent heeft diegene verplicht te werken met uitkering, maar dan wel zonder een overeenkomst.

Bij navraag zegt de consulent dat het besluit is gemaakt naar aanleiding van de medische indicatie (dat diegene verplicht is mee te werken als er reintegratievoorzieningen worden aangeboden) die misschien wel 3 jaar geleden is gemaakt. Dit betreft volgens mij echter alleen de arbeidsverplichtingen en dat er dus bijv geen vrijstellingen zijn hierop. Dus voor de huidige verplichting om te werken met behoud van uitkering is nooit een besluit gemaakt en wordt de kans toch ontnomen om een bezwaar te maken?

Erger nog, diegene is nu in dienst bij een reintegratiebureau (zonder enkele vorm van overeenkomst, en onder dwang) de consulent zegt dat er helemaal geen overeenkomst nodig is, alleen lijkt mij dit erg sterk. Ik ben op dit moment een brief aan het schrijven naar het college van burgemeesters en wethouders.

De consulent weigert ook een klacht die persoonlijk is ingediend schriftelijk te beantwoorden en zegt doodleuk dat hij hier niet toe verplicht is.

De vraag is dus kort gezegd: Kan een consulent iemand verplichten te werken bij een reintegratiebureau, op grond van alleen de plicht om mee te werken aan reintegratie. Dus zonder enkele vorm van overeenkomst dat diegene bij het reintegratiebedrijf gaat werken?

Bovendien heeft de "werkcoach" tegen de betreffende persoon gezegd dat zij geen werk kunnen regelen voor diegene, en niks meer kunnen doen. Wat al meteen raar is aangezien de verplichting om te werken met uitkering alleen opgelegd mag worden als het de kansen op de arbeidsmarkt vergroot?
Antwoord:

Beste vraagsteller,

In principe geldt de verplichting om werk te aanvaarden in de WWB, maar uiteraard moet men rekening houden met de beperkingen van iemand. Werken met behoud van uitkering is een andere constructie inderdaad die tegenwoordig door veel gemeentes wordt toegepast.

Werken met behoud van uitkering is een voorziening die de gemeente kan inzetten als moeilijk een baan kan vinden. Dat kan zijn als er bepaalde beperkingen aanwezig zijn. De gemeente biedt dan aan een baan waar u kunt werken met behoud van uitkering. Dit noemt men participatieplaatsen. Er is geen arbeidsovereenkomst en u ontvangt uitkering in plaats van loon. U kunt in principe maximaal twee jaar werken met behoud van uitkering. De gemeente kan uw participatieplaats twee keer met een jaar verlengen men van mening is  dat voortzetting van uw participatieplaats uw kansen op werk sterk verbetert.  Ook kunt u in uw baan extra begeleiding of scholing krijgen. 

Gelukkig mogen gemeenten boven op de uitkering een premie verstrekken van maximaal € 2.160 per jaarVoorwaarde is wel dat u voldoende heeft meegewerkt aan het vergroten van uw kansen op de arbeidsmarkt.

Uw gemeente kan zelf hebben bepaald of ze werken met behoud van uitkering aanbiedt en onder welke voorwaarden: Zie artikel 10 a van de Wet Werk en Bijstand:

1.Het college kan ter uitvoering van artikel 7, eerste lid, onderdeel a, degene die algemene bijstand ontvangt en voor wie de kans op inschakeling in het arbeidsproces gering is en die daardoor vooralsnog niet bemiddelbaar is op de arbeidsmarkt, onbeloonde additionele werkzaamheden laten verrichten gedurende maximaal twee jaar.
2.Onder additionele werkzaamheden als bedoeld in het eerste lid worden primair op de arbeidsinschakeling gerichte werkzaamheden verstaan die onder verantwoordelijkheid van het college in het kader van deze wet worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid, en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
3.Voor de termijn van twee jaar, bedoeld in het eerste lid, worden werkzaamheden, verricht in het kader van een andere voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, voor maximaal zes maanden buiten beschouwing gelaten indien er naar het oordeel van het college een reëel uitzicht is op een dienstbetrekking bij degene bij wie de werkzaamheden worden verricht van dezelfde of grotere omvang die
aanvangt tijdens of aansluitend op die zes maanden.
4.Voor de termijn van twee jaar, bedoeld in het eerste lid, worden werkzaamheden verricht voor 1 januari 2007, buiten beschouwing gelaten.
5.Het college biedt aan degene die op grond van dit artikel additionele werkzaamheden verricht en die niet beschikt over een startkwalificatie na een periode van zes maanden na aanvang van die werkzaamheden een voorziening gericht op arbeidsinschakeling aan in de vorm van scholing of opleiding die de toegang tot de arbeidsmarkt bevordert, tenzij naar het oordeel van het college een dergelijke scholing of opleiding de krachten of bekwaamheden van de belanghebbende te boven gaat. Geen scholing of opleiding wordt aangeboden indien scholing of opleiding naar het oordeel van het college niet bijdraagt aan vergroting van de kans op inschakeling in het arbeidsproces van belanghebbende.
6.Het college verstrekt aan belanghebbende, telkens nadat hij gedurende zes maanden op grond van dit artikel additionele werkzaamheden heeft verricht, een premie als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel j, indien hij naar het oordeel van het college in die zes maanden voldoende heeft meegewerkt aan het vergroten van zijn kans op inschakeling in het arbeidsproces.
7.Indien het college en het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen zijn overeengekomen dat artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van toepassing is op een persoon aan wie het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen een uitkering verstrekt, dient bij de toepassing van het eerste lid voor "algemene bijstand" te worden gelezen: uitkering van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
8.Met betrekking tot degene die op grond van het eerste lid additionele werkzaamheden verricht, beoordeelt het college na een periode van negen maanden na de aanvang van die werkzaamheden of de toepassing van dit artikel zijn kans op inschakeling in het arbeidsproces heeft vergroot. Indien dat niet het geval is wordt het verrichten van de additionele werkzaamheden twaalf maanden na aanvang van die werkzaamheden beëindigd.
9.Met betrekking tot degene die op grond van het eerste lid additionele werkzaamheden verricht, beoordeelt het college voor afloop van de termijn van twee jaar, bedoeld in het eerste lid, of de voortzetting daarvan met het oog op in de persoon gelegen factoren zijn kans op inschakeling in het arbeidsproces aanmerkelijk verbetert. Indien dat het geval is, kan het college de termijn van twee jaar verlengen met een jaar, onder de voorwaarde dat de belanghebbende in het derde jaar in een andere omgeving andere additionele werkzaamheden verricht dan die hij in de eerste twee jaar heeft verricht.
10.Indien de termijn van twee jaar is verlengd op grond van het negende lid, beoordeelt het college voor afloop van het derde jaar of de voortzetting daarvan met het oog op in de persoon gelegen factoren zijn kans op inschakeling in het arbeidsproces aanmerkelijk verbetert. Indien dat het geval is, kan het college de termijn nogmaals verlengen met een jaar.

Met vriendelijke groeten,

Legal2People

website: www.legal2people.nl

Alle adviezen zijn vrijblijvend en enkel gebaseerd op de (vaak summiere) casusposities die in de vraag worden weergegeven. Deze adviezen zijn dan ook enkel als richtinggevend bedoeld en kunnen geen volwaardig juridisch advies vervangen. Als juridisch adviesbureau zijn wij niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van het handelen naar aanleiding van dit advies

Beantwoord door:
Legal2People
profielpagina


Gerelateerde vragen aan verplicht werken met behoud van uitkering:

rechten en verplichtingen bij wwb uitkering
      [Gesteld in Wet Werk en Bijstand]
2009-09-22 13:28:33
Mag een foto ongevraagd gepubliceerd worden?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-10 16:44:04
portretrecht ja of nee?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-19 16:48:08
Werken na vroegpensioen nieuwe werkgever.
      [Gesteld in Belastingen-Zeeland]
2011-01-14 19:13:33
Bedrijf verkopen,maar verhuurder wil niet meewerke
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2012-03-27 21:45:55

Gemiddelde score Wet Werk en Bijstand: 8.7 (4701x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+