Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Afvallen » Atkinsdieet Lowcarb
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Atkinsdieet lowcarb en krijg online een antwoord van de specialist in Atkinsdieet lowcarb

Zelf een vraag over Atkinsdieet lowcarb? Klik hier.
Meer vragen over Atkinsdieet lowcarb.
De huidige beheerder van de rubriek Atkinsdieet lowcarb:
Naam: Sandra Gouweleeuw
Bedrijf: Low carb club
Reactiesnelheid: uur
Waardering: 0.0 (van max. 10)
Meer informatie over Sandra Gouweleeuw vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Atkinsdieet lowcarbVragen over Atkinsdieet lowcarb via RSS. Klik hier.
RSS over Atkinsdieet lowcarb op jouw website?Vragen over Atkinsdieet lowcarb op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Atkinsdieet lowcarbVragen over Atkinsdieet lowcarb via E-mail. Klik hier.

Dr Frank dieet

[Gesteld op: 13-01-2011]

Toelichting:
Is het Dr. Frank dieet hetzelfde als het Atkins dieet
Antwoord:

Het Dr. Frank dieet is niet exact hetzelfde als het Dr. Atkins dieet. Maar wel beide gebaseerd op beperking van koolhydraten en toevoegen van eiwitten.

De kracht van zo'n dieet is dat je redelijk snel succes hebt en je na de eerste paar dagen ook goed fit blijft voelen. Je mag heel veel en juist de dingen die het eten ook aangenamer maken.

Op onze site www.lowcarbclub.nl vind je heel veel uitleg over het Atkins Low Carb Dieet.

Voor de 1e fase van het dieet is dit de lijst van wat je allemaal WEL mag hebben:

Geschikte levensmiddelen

Dit zijn de producten waarvan u tijdens de Inductie royaal mag eten.

Alle vis,
inclusief ...

Alle gevogelte,
inclusief ...

Alle schaaldieren,
inclusief ...

Alle vlees,
inclusief ...

Alle eieren,
inclusief ...

tonijn

kip

oesters*

rundvlees

roerei

zalm

kalkoen

mosselen*

varkensvlees

gebakken

tong

eend

kreeft

lam

gepocheerd

forel

gans

sint-jakobsschelpen*

(ontbijt)spek**

zachtgekookt

tong

braadkuiken

inktvis

kalfsvlees

hardgekookt

sardientjes

kwartel

garnalen

ham**

gevulde eieren

haring

fazant

krab

wild

omelet


*st. jacobsschelpen, oesters en mosselen bevatten meer koolhydraten dan andere schaaldieren, dus beperk deze tot 100 gram per dag.
**Aan voorbewerkt vlees, zoals ham, ontbijtspek, pepperoni, salami, hotdogs en andere vleeswaren en sommige visproducten kan suiker toegevoegd zijn, waardoor het meer koolhydraten bevat. Probeer vlees en visproducten die met nitraat bereid zijn te vermijden omdat dit een bekende kankerverwekkende stof is. Blijf ook uit de buurt van producten die niet uitsluitend uit vlees, vis of gevogelte bestaan, zoals imitatie-vis, gehakt en gepaneerde producten. Eet tenslotte niet meer dan 100 gram orgaanvlees per dag.

ANDERE LEVENSMIDDELEN DIE U TIJDENS DE INDUCTIE KUNT ETEN

Kaas

U mag elke dag 75 tot 200 gram van de volgende volvette, harde, zachte en halfzachte kaas* eten:

  • cheddar , koeien-, schapen- en geitenkaas, roomkaas, Goudse kaas, mozzarella
  • Roquefort en andere blauwe kaas, Zwitserse kaas

*Alle kaassoorten bevatten enige koolhydraten. De hoeveelheid die u eet moet u daardoor laten bepalen. Reken gewoon 1 gram koolhydraten voor elke 25 gram kaas. Denk eraan dat hüttenkäse, kwark en andere verse kaassoorten tijdens de Inductie niet zijn toegestaan. "Dieet"-kaas, smeerkaas of weikaas zijn niet toegestaan. Personen die weten dat zij overgevoelig zijn voor gist, of allergisch zijn voor zuivel of kaas, moeten geen kaas eten. Imitatiekaasproducten zijn niet toegestaan, behalve soja- of rijstkaas, maar controleer altijd de hoeveelheid koolhydraten.

Groente

U mag per dag twee- tot driehonderd gram:

  • Paddestoelen/champignons
  • andijvie
  • peterselie
  • Chinese kool
  • krulandijvie
  • spaanse peper
  • selderie
  • venkel
  • witlof
  • bieslook
  • ijsbergsla
  • krulsla
  • kropsla
  • komkommer
  • veldsla
  • veldzuring

De meeste van deze ingrediënten voor een groene salade bevatten veel fytonutriënten en vormen een goede bron voor vezel.

Andere groente
U kunt elke dag een bescheiden portie van deze groente nemen als u niet meer dan 265 gram sla hebt gegeten. De volgende groenten bevatten iets meer koolhydraten dan de groene salade:

  • artisjok
  • selderieknol
  • pompoen
  • artisjokharten
  • rabarber
  • asperges
  • snijbiet
  • zuurkool
  • bamboespruiten
  • lente-uitjes
  • peultjes
  • snijbonen
  • aubergine
  • snijbiet
  • spinazie
  • broccoli
  • palmharten
  • snijbonen
  • koolrabi
  • kool
  • pompoen
  • spruitjes
  • koolrabi
  • tomaat
  • taugé
  • prei
  • koolraap
  • kool
  • bloemkool
  • ui
  • courgette

Als een bepaalde groente, zoals spinazie of tomaten, erg slinkt, moet u het rauw wegen om te zorgen dat u niet teveel koolhydraten binnen krijgt.

saladegarnering

  • verkruimeld krokant gebakken ontbijtspek
  • geraspte kaas
  • fijngeprakt hardgekookt ei
  • gebakken champignons
  • zure room

Specerijen
Alle specerijen naar smaak, maar controleer eerst of er geen suiker in zit.

Kruiden

  • basilicum
  • knoflook
  • rozemarijn
  • cayennepeper
  • gember
  • salie
  • oregano
  • dragon
  • dille
  • peper
  • tijm

Gebruik olie en azijn als dressing (maar geen balsemico-azijn, want die bevat suiker) of citroensap met kruiden en specerijen. Kant-en-klare slasaus zonder toegevoegde suiker en niet meer dan twee gram koolhydraten per eetlepel is ook prima.

Geschikte vetten en olie
Veel soorten vet en vooral bepaalde soorten olie zijn essentieel voor een goede voeding. Olijfolie is vooral heel waardevol. Alle andere soorten plantaardige olie zijn toegestaan, en de beste zijn canola-, walnoten-, soja-, druivenpit-, sesam-, zonnebloem- en saffloerolie, vooral als er "koud geperst" of "geëxtraheerd" op het etiket staat. Verhit meervoudig onverzadigde olie, zoals maïs-, soja- en zonnebloemolie, niet bij hoge temperatuur en laat het niet bruin worden of gaan roken. Boter is toegestaan. Margarine moet u vermijden, niet vanwege de koolhydraten maar omdat het meestal van transvetten is gemaakt (gehydrogeniseerde olie), die een ernstig gezondheidsrisico betekenen. (In reformzaken kunt u wel margarine zonder gehydrogeniseerde olie krijgen.) U hoeft het vel en het vet niet van uw vlees of kip af te snijden. Zalm en andere koudwatervis zijn een uitstekende bron van omega-3 vetzuren. Bedenk dat een vetarme versie van de Low Carb methode zorgt dat uw vetverbranding niet goed op gang komt zodat u minder afvalt.

Kunstmatige zoetstof
U moet zelf vaststellen welke kunstmatige zoetstof u kunt verdragen, maar de volgende zijn toegestaan: sucralose (op de markt als Splenda®), saccharine, cyclamaat en acesulfaam-K. Natuurlijke zoetstoffen die op "ose" eindigen, zoals maltose, fructose, enz., dient u te vermijden. Bepaalde soorten suikeralcohol, zoals maltitol, beïnvloeden uw bloedsuiker niet en zijn geschikt voor uw dieet. Saccharine is uitgebreid onderzocht en er werden in laboratoria alleen schadelijke effecten geproduceerd als het in extreem hoge doses aan ratten werd gevoerd. De Food and Drug Administration (FDA) heeft saccharine van de lijst met kankerverwekkende stoffen afgehaald, gebaseerd op een grondige evaluatie van medische publicaties en de verklaring van de National Institute of Science dat er "geen duidelijk verband bestaat tussen saccharine en kanker bij de mens." Het kan veilig worden geconsumeerd in bescheiden mate, d.w.z. niet meer dan drie pakjes (zes zoetjes) per dag. Saccharine wordt verkocht als Sweet'n Low and zit ook in Natrena®. De FDA heeft het kruid stevia uitsluitend goedgekeurd voor gebruik als supplement, niet als kunstmatige zoetstof. Atkins geeft echter de voorkeur aan sucralose (Splenda®), de enige kunstmatige zoetstof die van suiker is gemaakt. Sucralose is veilig, bevat geen calorieën en brengt uw bloedsuiker niet omhoog. Het is in Canada al jaren in gebruik en de FDA heeft het onlangs goedgekeurd na evaluatie van meer dan 100 onderzoeken uit de afgelopen 20 jaar. Het is nog niet in Nederland te koop, maar u kunt het wel on line bestellen. Bedenk dat elk pakje suikervervanger ongeveer 1 gram koolhydraten bevat, dus vergeet dat niet bij uw dagelijkse totaal op te tellen.

Geschikte drankjes
Zorg ervoor dat u minstens acht glazen van een kwart liter water drinkt, zoals:

  • gefilterd water
  • mineraalwater
  • bronwater
  • kraanwater

U kunt bovendien het volgende drinken:

  • Heldere bouillon (niet alle merken, lees het etiket)
  • koolzuurhoudend mineraalwater
  • Room, ongeklopte slagroom (beperk dit tot twee tot drie eetlepels per dag; houd rekening met de koolhydraten)
  • Cafeïnevrije koffie of thee*
  • Light frisdranken met sucralose (Splenda(TM); vergeet niet om de koolhydraten mee te tellen
  • water met een smaakje (er moet "nul calorieën" op het etiket staan en het mag geen aspartaam bevatten)
  • kruidenthee (zonder toegevoegde gerst- of fruitsuiker)
  • Citroensap of limoensap (bedenk dat deze allebei 2,8 gram koolhydraten per 25 gram bevatten); beperk het gebruik tot twee tot drie eetlepels

*Teveel cafeïne kan een instabiel bloedsuikerniveau veroorzaken en moet worden vermeden door mensen die vermoeden dat zij afhankelijk zijn van cafeïne. Graandrankjes (koffievervangers) zijn niet toegestaan. Alcoholische drankjes zijn tijdens de Inductie ook niet toegestaan; de drankjes met weinig koolhydraten zijn in latere fasen met mate toegestaan.

Speciale klasse levensmiddelen

Voor de afwisseling mag u elke dag 10 tot 20 olijven, een halve kleine avocado, 25 ml zure room of 75 ml ongezoete slagroom toevoegen, evenals twee tot drie eetlepels citroensap of limoensap. Bedenk wel dat deze levensmiddelen bij sommige mensen ervoor zorgen dat zij niet of langzamer afvallen en dan moeten ze de eerste twee weken worden vermeden. Als u maar langzaam afvalt, dient u de consumptie van deze levensmiddelen te verminderen.


Kant-en-klare levensmiddelen

Hoewel het belangrijk is dat u in de eerste plaats onbewerkte levensmiddelen eet, kunnen sommige koolhydraatbeperkte producten goed van pas komen als u het geschikte voedsel niet kunt vinden, geen tijd hebt om te eten of als u snel een snack nodig hebt. Steeds meer bedrijven leveren nu gezonde producten die u tijdens de inductiefase van het Low Carb dieet kunt gebruiken. Denk altijd aan deze twee dingen:

  1. Niet alle kant-en-klare levensmiddelen zijn hetzelfde, dus lees het etiket en controleer het aantal koolhydraten. (Zie onze webshop www.lowcarbclub.nl voor de koolhydraatarme en Atkins merkproducten.)  
  2. Hoewel deze toegestane levensmiddelen het stuk voor stuk gemakkelijker kunnen maken om een Low Carb of Atkins dieet  te doen, moet u het niet overdrijven. Vergeet niet dat u zich altijd aan de regels voor de Inductie moet houden.



 

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Dr Frank dieet:

Schilderij van R. Thibesart, waarde?
      [Gesteld in Schilderkunst]
2008-10-15 16:09:06
schildklier en doofheid
      [Gesteld in Natuurgeneeskunde]
2009-09-10 12:46:12
In welke dieeten past een koolhydraatarm brood?
      [Gesteld in Voeding]
2009-11-04 08:46:38
Belasting betalen in Nederland of Frankrijk?
      [Gesteld in Administratie]
2009-12-08 21:54:37
Hoe kan ik mijn stofwisseling weer herstellen?
      [Gesteld in Afvallen-Noord Holland]
2014-08-12 15:54:03

Gemiddelde score Atkinsdieet lowcarb: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+