Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Nieuws & Media » Verkeer
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Verkeer en krijg online een antwoord van de specialist in Verkeer

Zelf een vraag over Verkeer? Klik hier.
Meer vragen over Verkeer.

Beheerder worden?

De rubriek Verkeer heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Verkeer Klik hier.

RSS over VerkeerVragen over Verkeer via RSS. Klik hier.
RSS over Verkeer op jouw website?Vragen over Verkeer op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over VerkeerVragen over Verkeer via E-mail. Klik hier.

Wat is het goede fietsgedrag in volgende situatie?

[Gesteld op: 15-12-2010]

Toelichting:
Beste heer,mevrouw,

situatie Den Haag: komend vanaf Hobbemaplein,rijdend door Kempstraat en bij kruising linksaf Schalkburgerstraat.
Mijn vrouw werd laatst bekeurd omdat zij in linksaf wilde slaan en zich daarbij richtte op de voetgangerslichten die op groen stonden.(Zij was de Schalkburgerstraat overgestoken en wachtte op het groene licht om de Kempstraat over te steken) Volgens de politie had ze zich moeten richten op het verkeerslicht. In de praktijk is dat onzinnig omdat ze dan eerst naar rechts had moeten gaan, omdraaien en de weg oversteken of tegen de stroom in over het zebrapad rijden aangezien het verkeerslicht anders niet te zien was. In de praktijk richt elke fietser zich noodgedwongen op de voetgangerslichten omdat er vaak niet voorzien is in goede fietserslichten (zeker zoals in dit geval als je linksaf wil slaan).Een bezwaar wordt door jusitie weggevaagd met een standaardbrief die niet ingaat op onze argumentatie. Tot heden kan men ons niet duidelijk maken wat de goede manier van handelen zou zijn. Een boete moet een preventieve bedoeling hebben maar zonder leermoment schiet dat niet op.
Vragen die door dit voorval naar boven komen:
hoe zit deze verkeersregel nu in elkaar? Wat was de goede manier van handelen geweest?
Wie bepaalt die regels en toetst dat aan de praktijk? Vooral omdat de politie en justitie zich hier in eerste instantie lijken te beperken tot een administratieve afwikkeling ipv duidelijkheid en recht voorop te stellen?
Antwoord:

Allereerst het algemene deel. De verkeersregels worden bedacht in Den Haag. Door de minister van verkeer om precies te zijn. Binnen de grenzen van de door hem vastgestelde regels is de wegbeheerder (doorgaans de gemeente binnen de kom, de provincie daarbuiten en de staat op de rijkswegen) bevoegd om met tekens (borden, verkeerslichten en markeringen) de stomen in goede banen te leiden.

Het toetsen is dan weer een verhaal waar ik talloze kanten mee op kan. Politie heeft een handhavende taak. Zij stellen alleen vast of zich aan de regels houd, zo nee, dan treden zij handhavend op. Of de regels nog van deze tijd zijn is weer een taak van de bedenker (de minister) en of ze op juiste wijze worden gebruikt is weer de wegbeheerder.

Wat uw vrouw nu precies heeft gedaan blijft voor mij een duister verhaal. Maar laat ik de twee mogelijkheden geven die correct zijn;

Zij kan zich gedragen als voetganger; Zij dient dan af te stappen voor de kruising, met de fiets aan de hand over het trottoir verder te gaan en zich daarbij te houden aan de voetgangerslichten.

Zij kan ook fietser blijven. Nadat ze de Bloemfonteinstraat is gepasseerd dient ze dan eerst over haar schouder te kijken of ze niet wordt ingehaald. Als dat niet zo is geeft ze een teken met de arm (die steekt ze dus uit) naar links en gaat vervolgens tegen (DUS NIET OVER!!!) de asstreep rijden. Bij de verkeerslichten (niet de voetgangerslichten!) dient ze uiteraard te stoppen voor rood en door te rijden bij groen. Als ze groen licht heeft dient ze tegenliggers voor te laten gaan (die hebben ook groen!). Dat wil zeggen, de tegenliggers die rechtdoor of rechtsaf gaan.

 
Reactie vraagsteller:
Ik lees dat u inderdaad de situatie ietwat anders gelezen hebt dan ik bedoelde. Mijn vrouw is aan de rechterkant van de weg blijven rijden en is de Schalkburgerstraat overgestoken. Direkt aan de overkant van deze weg heeft zij gewacht om de Kempstraat over te kunnen steken. Toen de voetgangerslichten op groen sprongen ging zij ervan uit dat ook (ongeveer gelijktijdig) de verkeerslichten voor auto's komend uit de Schalkburgerstraat op groen zou springen. Ze is de kruising dus in 2 fasen overgestoken en niet in een keer door voor te sorteren of direkt linksaf slaan als er geen auto's aankomen.Dit doet ze omdat ze vaak niet direkt durft af te slaan en dit vind ze veiliger. Hierdoor leek het (voor de politie,waarbij ik niet weet of de politie gezien heeft dat ze uit de Kempstraat kwam of niet) alsof ze vanuit de Schalkburgerstraat kwam maar ze was eigenlijk afslaand verkeer in 2 stappen. Omdat ze vanaf het Hobbemaplein kwam zijn de verkeerslichten die het verkeer uit de Schalkburgerstraat (kant vanaf Paul Krugerlaan) niet te zien. Dan zou ze eerst een stukje de Schalkburgerstraat in moeten rijden en omdraaien. Dit doet geen enkele fietser en zou naast onzinnig in wezen gevaarlijke verkeerssituaties opleveren.De praktijk is dat elke fietser die zich aan de regels houdt of wacht tot de auto's achter hem/haar gaan rijden (wat vaak weer irritatie oproept van de auto's die rechtsaf willen) of vast gaan rijden als de voetgangerslichten op groen springen. Mijn inziens hoeft ze als afslaand verkeer helemaal niet te wachten op het verkeerslicht,alleen de verwaaring ontstaat omdat ze eerst stopt voordat ze de Kempstraat oversteekt. Hoe dan ook is het voor fietsers een lastige en nooit ideale situatie. Het lijkt een uitermate formele benadering van de politie en niet ingegeven door de praktijk. Helemaal omdat de agent zelf ook niet kon uitleggen hoe het dan wel had gemoeten. Hij bekeurde enkel op het gegeven dat je als fietser de verkeerslichten hebt te volgen en niet de voetgangerslichten.Alleen zijn de verkeerslichten in deze situatie niet zichtbaar voor fietsres omdat de lichten een stukje terug van het kruispunt staan.
Ik hoop dat de situatie hiermee duidelijker wordt.
bvd
met vriendelijke groet
 
Antwoord Beheerder:

Aha, maar zoals ik het het nu begrijp blijft uw vrouw rechts rijden, steekt ze over naar de rechter hoek aan de overkant om het zo maar te zeggen, en maakt ze daar een haakse bocht naar links. In dat geval mag ze de oversteek maken op het moment dat eventueel ander verkeer dat haar van achter naderd en rechtdoor gaat haar is gepasseerd en uiteraard de tegenliggers ook. Het voetgangerslicht doet dan niet ter zake en vraag ik me af op welke grond uw vrouw dan uberhaubt is bekeurt. Immers, dat licht geldt niet voor haar, maar er staat ook nergens dat ze zich er niets van aan mag trekken.

In dat geval zou ik in ieder geval in beroep gaan tegen de beslissing van de officier van jusitie. Dit doet u bij de rechtbank, het adres daarvan vind u in de voornoemde beslissing.

Het lijkt me goed dat u zich op een dergelijk zaak goed voorbereid; Maak foto's of tekeningen om duidelijk aan te geven wat uw vrouw heeft gedaan. Mij was het in eerste instantie niet duidelijk. Goed, dat herstelt u, maar bij een rechter is dat wat lastig.

Wees overigens niet bang voor extra kosten; u heeft het recht om in beroep te gaan. Zolang u geen misbruik maakt van het recht, kost het u niks (hoogsten de kosten van de bijstand als u daar gebruik van maakt).

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Verkeer:
Snelheidscontroles


Gerelateerde vragen aan Wat is het goede fietsgedrag in volgende situatie?:

mijn vriends dochter is een zeer moeilijk kind
      [Gesteld in NLP]
2008-06-29 13:33:00
Mijn eerste huwelijk met gescheiden man...
      [Gesteld in Huwelijk]
2009-02-04 09:36:46
Leeftijd dat kind zelf mag bepalen waar hij woont
      [Gesteld in Kinderbescherming]
2009-02-14 12:35:16
Hoe kan ik dit het beste aanleren ?
      [Gesteld in NLP]
2012-09-22 18:40:10
Pompleiding vervangen door grotere leiding+pomp
      [Gesteld in Natuurkunde]
2010-10-19 18:16:32

Gemiddelde score Verkeer: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257123
    Beheerders:  1022

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+