Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bedrijfsformules en krijg online een antwoord van de specialist in Bedrijfsformules

Zelf een vraag over Bedrijfsformules? Klik hier.
Meer vragen over Bedrijfsformules.
De huidige beheerder van de rubriek Bedrijfsformules:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via RSS. Klik hier.
RSS over Bedrijfsformules op jouw website?Vragen over Bedrijfsformules op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via E-mail. Klik hier.

Afbetaald huis in rechstpersoon?

[Gesteld op: 16-11-2010]

Toelichting:
Is het mogelijk een afbetaald huis onder te brengen in een rechtspersoon (stichting, vereniging, holding of stamrecht bv) en vervolgens met dat huis een nieuwe lening aan te gaan bij een bank om een tweede huis te verwerven in de rechtspersoon. Beide huizen zijn dan bedoeld voor de verhuur. Het gaat hiet niet om vakantiehuizen maar huizen in amsterdam. Kan zoiets en hoe zou zoiets werken?
Antwoord:

Ja, dat kan. Zowel stichtingen, verenigingen als B.V.'s kunnen eigenaar worden van onroerend goed.
De vraag is alleen hoe en waarom u wilt inbrengen; U moet namelijk goed beseffen dat stichtingen en verenigingen geen eigenaar hebben. Door onroerend goed in te brengen verliest u daardoor het beheer over het onroerend goed. Dat beheer gaat over in handen van het bestuur van de stichting of vereniging, dat uit tenminste 3 personen bestaat. U zou 1 van de bestuurders kunnen worden, maar een bestuurder kan maar een bepaald aantal jaren blijven zitten. Het gaat dus maar om een tijdelijke functie. En als u komt te overlijden, dan hebben uw erfgenamen niets, omdat het onroerend goed niet meer uw eigendom is.
Tot slot is het ook belangrijk dat de huuropbrengsten binnen de stichting of vereniging moeten blijven, en dat ze dus niet aan u mogen worden uitgekeerd.

Bij een B.V. is dat totaal anders u wordt eigenaar van de opgerichte B.V., en dus blijft u indirect eigenaar van het onroerend goed. U kan als directeur vrij beschikken over de panden, en als aandeelhouder mag u dividenden laten uitkeren.
Fiscaal is dit echter niet aantrekkelijk, omdat bij een B.V. altijd belasting over de winst moet worden betaald. Als u echter de panden in prive zou houden, dan zijn de opbrengsten onbelast, omdat het gaat om Box 3-vermogen. Om die reden zou het voor u gunstiger kunnen zijn om geen rechtspersoon op te richten.

Als u uw plannen wilt uitvoeren, dan is het in principe heel eenvoudig: u moet een notaris benaderen voor de oprichting van een rechtspersoon, en ook voor overdracht van het onroerend goed.
Maar ik raad u dus aan eerst met een deskundige (accountant of fiscalist) de voor- en nadelen van uw plannen te bespreken.

 
Reactie vraagsteller:
Het idee was geboren om de succesrechten te vermijden. In het geval van de stichting kan ik me indenken dat ik mijn kinderen en vrouw mede bestuurders maak en dat die functies binnen de familie en dus volgende generaties blijven. De huuropbrengsten zijn bedoeld om de lening te betalen voor het nieuwe pand. Tevens vraag ik mij af of de stichting mag investeren in een vreemde BV of geld mag uitlenen aan natuurlijke personen.

In het geval van de BV vraag ik mij af of die panden belast worden als en een hypotheek op rust. Het idee was om met het ingebrachte pand als onderpand een nieuwe lening aan te gaan voor een tweede huis, wat bestemd zou zijn voor verhuur. Tevens zou het toch ook mogelijk zijn om het onderhoud en zelf de meubels van die huizen zakelijk te verschaffen als ik mezelf als doel stel ze volledig gemeubileerd te verhuren.

Wanneer wordt het dan wel een goed idee dit in een rechtspersoon onder te brengen want ik kan me haast niet voorstellen dat als het gaat om 3 of 4 panden dat het succesrecht het dan niet interresant maakt.
 
Antwoord Beheerder:

Inderdaad zou u onroerend goed in een stichting kunnen onderbrengen en daarmee successierechten (tegenwoordig genoemd: erfbelasting) besparen. U geeft namelijk eigendom weg, en dus wordt uw vermogen lager, en dus de erfenis ook.
U kan dan inderdaar in de statuten van de stichting laten opnemen dat het bestuur altijd uit familieleden moet bestaan. Maar wat zou hun belang er bij zijn? U geeft immers een pand aan een stichting, en zij moeten tijd besteden aan verhuur van het pand, terwijl ze nooit iets zullen zien van de opbrengsten. Het bestuur mag namelijk geen vergoeding ontvangen, en een winstuitdeling kan ook niet plaatsvinden. En als er later geld nodig is in de familie, dan is het jammer dat het onroerend goed is weggegevn. Dat kan nooit meer worden teruggedraaid.  Ik vermoed dat het uw bedoeling is om het pand aan de familie te verhuren, maar die huur moet wel altijd marktconform zijn.

De overige activiteiten van de stichting moeten passen binnen de doelstelling van de stichting, zoals omschreven in de statuten. Daarmee is dus uw vraag beantwoord of er ook mag worden geinvesteerd, of uitgeleend. Daarbij merk ik wel op dat beleggen niet gebruikelijk is, want als de belegging mislukt, en er geld wordtverloren, dan kan het bestuur in prive aansprakelijk worden gesteld i.v.m. wanbeleid.

Het verkrijgen van een lening zal naar verwachting geen probleem zijn als er een hypotheek op 2 panden wordt verstrekt. Daarbij maakt het weinig verschil of het gaat om prive-eigendom, of van een stichting of van een B.V.
Als een B.V. meubilair koopt en verhuurt, dan mag er op worden afgeschreven, en zijn dit zakelijke kosten. Uiteraard moet de huuropbrengst hoger zijn dan de kosten, dus een dergelijke constructie is niet gunstig. Ik zou dat niet aanraden.

Overigens: als het onroerend goed in een B.V. wordt ingebracht, dan wordt er geen belasting bespaard. De waarde van het pand wordt dan namelijk omgezet in de waarde van de aandelen ind e B.V. die eigenaar van het pand wordt. Het vermogen neemt dus niet af.

Wat uw laatste vraag betreft: U heeft gelijk als u stelt dat als u 3 of 4 panden in een stichting inbrengt, dat u daarmee erfbelasting bespaart. Als u echter die panden niet in het bezit heeft, maar ze door de stichting wil laten aankopen met geleend geld, dan bespaart u helemaal niets. U kan namelijk alleen besparen als uw vermogen afneemt, en dat gebeurt niet als u geld leent. Het aantal panden maakt dan dus niets uit.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Bedrijfsformules:
AlliantiesFranchisingMulti-level-marketing


Gerelateerde vragen aan Afbetaald huis in rechstpersoon?:

Thuiswerkers hoe belasting betalen?
      [Gesteld in Belastingen]
2007-02-07 16:23:22
Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
Hallo, franse bulldog teef poept s┤nachts in huis
      [Gesteld in Hondenopvoeding]
2010-02-06 09:18:29
gek of niet
      [Gesteld in Paranormaal]
2010-04-09 16:34:42
Recht op vrije keuze (z.huis/hulpverlener‏)?
      [Gesteld in Gezondheidsrecht]
2013-02-26 13:12:24

Gemiddelde score Bedrijfsformules: 8.3 (618x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+