Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Nieuws & Media » Verkeer
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Verkeer en krijg online een antwoord van de specialist in Verkeer

Zelf een vraag over Verkeer? Klik hier.
Meer vragen over Verkeer.

Beheerder worden?

De rubriek Verkeer heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Verkeer Klik hier.

RSS over VerkeerVragen over Verkeer via RSS. Klik hier.
RSS over Verkeer op jouw website?Vragen over Verkeer op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over VerkeerVragen over Verkeer via E-mail. Klik hier.

\hoe herken ik 60 k.m. wegen ?

[Gesteld op: 18-10-2010]

Toelichting:
Ik zie weinig of geen borden en zie dat er mensen bekeurd worden. De asstrepen zijn verdwenen. Hiervoor zijn 2 onderbroken kantstrepen gekomen. Is dit voldoende ? En geeft dit dan aan dat het erftoegangsweg is ? b.v. dank Rein Keijzer.
Antwoord:

Nou wil ik het niet te ingewikkeld maken, maar u dwingt me er (wellicht onbewust) toe. Ik zal het eerst hebben over de snelheid en strepen, daarna over de soorten wegen die we kennen.

De strepen op het wegdek zeggen in juridische zin NIETS over de snelheid die mag rijden. Hoewel het de bedoeling is de situatie wel herkenbaar te maken is de door u omschreven markering in principe aanleiding te vermoeden dat men daar niet harder mag dan 60, maar geen regel is er die dat op basis van die strepen duidelijk maakt. Hoewel er richtlijnen voor zijn is er in de wetgeving niets over genoemt. Over de belijning staat ook alles op www.strepenopdeweg.nl. Blijf u wel realiseren; strepen geven een idee over de snelheid, maar bepalen niets! Daarnaast is dit nog in heel nederland doorgevoerd. Meestal word dit aangepast als er groot onderhoud plaats vind, zoals opnieuw asfalteren.

U heeft het over "weinig of geen borden". En dat is voor u (en mij) intressanter. Immers is de standaard regel (waarbij ik er gemakshalve van uitga dat we het hebben over wegen buiten de bebouwde kom) dat u 80 mag rijden. Uitzondering op de regel zijn borden die anders aangeven. We hebben het dan over bord A1; het welbekende bord met rode rand en in zwarte cijfers de max-snelheid.

De betekenis van dat bord vervalt na iedere kruising (volledig of T maakt niet uit, kruising is kruising). Voorbij de kruising geld de regel weer, tenzij er ook daar weer een bord staat.

Maar met bord A1 gebeurt doorgaans iets bijzonders. Vooral in buitengebieden (denk aan polders, landbouwgebieden, etc.) worden veel wegen als 60 km-wegen aangewezen die elkaar kruisen. Als u het voorstaande goed heeft begrepen dan snapt u dat na iedere kruising een bord met 60 zou moeten komen te staan. Dit wil men niet (iets met kosten en landschapsbederf ofzo). Daarom is er voor de wegbeheerder een foefje; In plaats van het ronde bord neemt men een iets groter, rechthoekig bord. Hierop beeld men bord A1 af en zet daarboven het woord "ZONE". Op de eerder genoemde website herkent u hem vast als u goed kijkt.

Zo'n zone is net als uw huis. Als u er in loopt bent u binnen, als er weer uit loopt staat u weer buiten. Binnen uw huis gelden de huisregels, buiten uw huis niet. Zo gaat het in een zone ook; Binnen een zone geld de regel die op dat bord staat (dat zal in dit geval dus zijn dat u slechts 60 mag). Maar daarbuiten geld dat niet meer.

Als u de zone weer verlaat herkent u dat aan het bord dat nagenoeg gelijk is aan het entree-bord. Alleen gebruikt men geen kleuren, maar grijs-wit-tinten en zet men er strepen door. De betekenis vervalt daar dus pas, en niet voorbij een eerdere kruising.

Dan nu de soorten wegen, het stukje maatschappijleer voor de weggebruiker;

In de eerste plaats wil ik iets opmerken. Het soort weg kent geen juridische status (hoogstens voor de wegbeheerder, maar niet voor u als gebruiker). Het vertelt iets, of beter, geeft een indicatie van wat u er kunt verwachten en/of doen. Ik behandel ze in de volgorde van groot naar klein.

Stroomwegen (meestal auto(snel)wegen) zijn wegen die bedoelt zijn om van A naar B te gaan. Deze wegen kenmerken zich door het homogene verkeer. Hiermee bedoel ik dat u op de snelweg hoofdzakelijk snel verkeer tegen komt en dus geen voetgangers of fietsers. Iedereen heeft ook dezelfde soort bedoeling; verplaatsen. Laatste kenmerk; meestal liggen ze tussen grote steden. Denk bijvoorbeeld aan de A28 van Utrecht naar Groningen.

Gebiedsontsluitingswegen zijn wegen die u in de gelegenheid stellen van het ene gebied naar het andere te gaan. U kunt dan denken aan 80km-wegen tussen twee kleinere steden. Het verkeer is hier minder homogeen; Op de weg kunt u (al dan niet op speciale banen of paden) fietsers treffen, landbouwverkeer, voetgangers, noem maar op. Verplaatsen op kortere afstand dan op stroomwegen of juist van een stad naar een stroomweg is de doelstelling van de meeste mensen. U kunt bijvoorbeeld denken aan de door mij vaak gebruikte N764. Als u van Utrecht naar Groningen rijd gebruikt u deze of een soortgelijk weg liever niet, maar het stukje van Kampen naar Zwolle (zo'n 10 kilometer) is er prima mee te doen.

Erftoegangswegen bieden (nu ga ik u verrassen) toegang tot erven. Dit zijn vaak 60km-wegen, maar binnen de kom is er niet meer dan 50km toegestaan. En zoals eerder gezegt; het soort weg zegt niets over wat wel en niet mag; dus ook de snelheid kan hier anders liggen. Alle soorten weggebruikers moeten het ook doen met minder asfalt. Het belang van homogeen verkeer is er niet of in mindere mate dus rijd snel en langzaam verkeer op dezelde rijbaan (behoudens een verdwaalde fietser die zich prima kan redden op een fietspad).

Als we het dan nu gaan hebben over erven dan denkt u wellicht aan uw tuinpad danwel oprijlaan of het landbouwbedrijf en weilanden langs de 60km-weg. Maar niets is minder waar. Het erf in de zin zoals we dat hier behandelen heeft niets met een eigen terrein te maken en net zo min met erven in de zin van het RVV (vroeger woonerf). Met een erf bedoelen we een verblijfsgebied. Deze gebieden kenmerken zich doordat mensen zich er niet of in mindere mate verplaatsen. De belangrijkste doelstelling van iedereen is er verblijven. Dat kan door te winkelen, door te werken, of door er te wonen. Een woonwijk is in deze dus een erf. Net als een industriegebied (om te werken) en een winkelpromonade (waar uw vrouw gaat winkelen). Homogeen verkeer kennen we niet of nauwelijks; Men loopt welliswaar over het trottoir, maar de fietser, automobilist en vrachtwagenchauffeur gebruiken allen dezelfde rijbaan.

Zoals u wel merkte, ik gaf qua snelheden en dergelijke indicaties, geen bepalingen.

Tot slot een botte opmerking (sorry alvast); De hele lap tekst hierboven over de soorten wegen gaat u niets aan. Dit is vooral bedoelt voor de gebiedsplanoloog bij de gemeente of provincie en voor wegbeheerders. In bepaalde verkeersplannen worden deze termen vaak gebruikt. Iedereen die zich bezich houd met de besluitvorming rondom wegen behoort ze te kennen, en te begrijpen wat de gevolgen van de soorten wegen zijn. Dan hebben we het dus over hoe om te gaan met verkeersstromen. Als weggebruiker zou u er iets aan kunnen hebben, u kunt immers ook vaststellen wat u kunt verwachten en daar uw gedrag op aanpassen (als u dat nog niet deed). Maar daar zeggen de borden op de weg vaak veel meer over.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Verkeer:
Snelheidscontroles


Gerelateerde vragen aan \hoe herken ik 60 k.m. wegen ?:

hoe herken ik 60 k.m. wegen ?
      [Gesteld in Verkeer]
2010-10-18 23:25:07
Ochtendstijfheid, pijn bij bukken.
      [Gesteld in Chiropractie]
2009-05-03 10:58:56
Wat gebeurt er in of met je lichaam door leukemie
      [Gesteld in Leukemie]
2007-02-27 18:33:46
visvakantie 16-23 mei
      [Gesteld in Zeevissen]
2009-03-19 16:06:40
geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27

Gemiddelde score Verkeer: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257130
    Beheerders:  1022

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+