Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Fitness » Gewichtstraining & Bodybuilding
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Gewichtstraining & Bodybuilding en krijg online een antwoord van de specialist in Gewichtstraining & Bodybuilding

Zelf een vraag over Gewichtstraining & Bodybuilding? Klik hier.
Meer vragen over Gewichtstraining & Bodybuilding.
De huidige beheerder van de rubriek Gewichtstraining & Bodybuilding:
Naam: Joy
Bedrijf: Njoyfitness
Reactiesnelheid: 48 uur
Waardering: 8.9 (van max. 10)
Meer informatie over Joy vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Gewichtstraining & BodybuildingVragen over Gewichtstraining & Bodybuilding via RSS. Klik hier.
RSS over Gewichtstraining & Bodybuilding op jouw website?Vragen over Gewichtstraining & Bodybuilding op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Gewichtstraining & BodybuildingVragen over Gewichtstraining & Bodybuilding via E-mail. Klik hier.

17, begonnen met fitnessen/gewichtstraining.

[Gesteld op: 08-10-2010]

Toelichting:
Hallo,

Mijn naam is Niels. Ik ben een jongen van 17 (verjaard in augustus) en ben nu begonnen met fitnessen, omdat we via school een grote korting konden krijgen en ik hier al langer mee wou beginnen. Ik ben lang en smal van nature.

Ik ben van plan 2 keer in de week te gaan trainen, dinsdag en vrijdag.

Nu zou ik graag wat algemene richtlijnen hebben ivm gewichtstraining (welke dag ik best wat doe, of ik bepaalde spiergroepen best op dezelfde dag train, of er bepaalde verhoudingen zijn in trainen van spiergroepen [heb bv gehoord dat voor elke buikspieroef er 2 rugspieroef gedaan moeten worden, klopt dat?], enz.)

Dus ja, dat is waar ik zo wat naar op zoek ben: Als ik twee dagen in de week ga trainen, welke spieren train ik dan best welke dag, en hoe intensief (qua reeksen & aantal toestellen ofzo?).

Ik begrijp dat je niet kan zeggen welke oefeningen ik specifiek moet doen, daar heb ik de fitnessbegeleiders voor. Het jammere is dat deze me geen trainingsschema willen geven, omdat ik niet de volle prijs betaal... (stond ook zo in het 'contract')

Ik ben van plan zowat al mijn spieren te trainen, om mijn lichaam in evenwicht te houden. Ik wil me niet focussen op 1 spiergroep, zodat ik bv dikke armen heb terwijl de rest maar mager is.

Alvast heel, heel erg bedankt! Je zou me heel erg helpen hiermee!
~ Niels.
Antwoord:
Ik zal je vragen een voor een beantwoorden.

Ik ben van plan 2 keer in de week te gaan trainen, dinsdag en vrijdag.

Dat is heel goed.

Nu zou ik graag wat algemene richtlijnen hebben ivm gewichtstraining (welke dag ik best wat doe, of ik bepaalde spiergroepen best op dezelfde dag train, of er bepaalde verhoudingen zijn in trainen van spiergroepen [heb bv gehoord dat voor elke buikspieroef er 2 rugspieroef gedaan moeten worden, klopt dat?], enz.)

Je traint op beide dagen je hele lichaam. Daar bereik je het beste resultaat mee.
Voor borst, rug en benen pak je in het begin 3, later 4 oefeningen. Voor biceps, triceps en schouders pak je in het begin 2, later 3 oefeningen.
Je buikspieren kun je gewoon zo zwaar trainen als je wilt, je hoeft dat echt niet te compenseren met rugoefeningen.
Sterker: bij bijna iedereen is de rug sowieso al te sterk met als gevolg rugklachten!
Het klopt dus niet.

Dus ja, dat is waar ik zo wat naar op zoek ben: Als ik twee dagen in de week ga trainen, welke spieren train ik dan best welke dag, en hoe intensief (qua reeksen & aantal toestellen ofzo?).

Beide dagen train je de volgende spiergroepen, bij voorkeur in deze volgorde:
Bortst
Schouders
Triceps
Rug
Biceps
Benen

Verder voer je in het begin elke oefening 3 x 10 keer uit. Ga je zwaarder trainen dan pas je dit aan, inspelend op jouw lichaamsbouw, naar uiteindelijk 3 x 6 keer, maar dan wel met gewichten waarmee je de laatste herhalingen van de laatste set nog net kunt halen.
Bovendien werk je elke spier(groep) helemaal af voordat je met de volgende begint. Dit is ook belangrijk om zoveel mogelijk profijt van de training te hebben

Ik begrijp dat je niet kan zeggen welke oefeningen ik specifiek moet doen, daar heb ik de fitnessbegeleiders voor. Het jammere is dat deze me geen trainingsschema willen geven, omdat ik niet de volle prijs betaal... (stond ook zo in het 'contract')

Hier heb je een schema van mij:

BORST:               ;            Bankdrukken

               ;                        Schuine bankdrukken

               ;                        Flies (of Pec-Deck)

                                       Pull over


==============================================

SCHOUDERS:                 Nekdrukken/Dumbell drukken

                                       Lateral raises

                                       Upright row

==============================================

TRICEPS:               ;           Latpulley pushdown

               ;                          Idem, met klosjes

               ;                          Triceps extension

==============================================

RUG:               ;                  Latpulley breed naar de nek

               ;                          Latpulley breed naar de borst

               ;                          Latpulley smal naar de borst

               ;                          Hyperextension

==============================================

BICEPS:                     ;     Scott curl

               ;                         Halter curl

                                       Concentration curl

==============================================

BENEN:               ;         Leg extension

               ;                      Leg curl

               ;                      Leg press

                                    Kuiten

Voor je buik:

1. Crunches: ga plat op je rug liggen. Buig je benen en zet je voet zo dicht mogelijk bij je achterwerk. Doe je handen op je borst, of in je nek (niet achter je hoofd*). Til nu je schouders een stukje van de grond waarbij je onderrug op de mat moet blijven. Je voeten mogen niet loskomen van de grond. Kom in 3 tellen omhoog tot je schouders helemaal los zijn en in 1 a 2 tellen laat je je weer zakken. Doe dit één tot drie keer zo vaak als je halen kunt.

2. Schuine buikspieren: Ga weer liggen zoals boven. Nu echter til
je je voeten van de grond, trek je knieën naar je toe en doe je knieën
wijd uit elkaar. Doe de vingers van beide handen achter de oren. Dus
niet de handen achter het hoofd!* Til één schouder in een
omhoogdraaiende beweging van de grond maar laat de andere liggen. Tik
met je elleboog tegen de knie aan de andere kant. Vervolgens hetzelfde aan de andere kant.
Doe dit één tot drie keer zovaak als je kunt halen. Hoe verder je ellebogen uit elkaar, hoe zwaarder de oefening.

3. Onderste buikspieren: Ga liggen met je benen gestrekt. Leg je
armen gestrekt naast je lichaam. Til je hoofd en schouders op zodat je
alleen nog met je onderrug op de grond ligt. Steun op je handen en til
je benen op en beweeg ze omhoog. Doe dit één tot drie keer zo vaak als je halen kunt.

* Zo voorkom je dat je aan je hoofd trekt.


Ik ben van plan zowat al mijn spieren te trainen, om mijn lichaam in evenwicht te houden. Ik wil me niet focussen op 1 spiergroep, zodat ik bv dikke armen heb terwijl de rest maar mager is.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!
 
Reactie vraagsteller:
Wow, daar ben ik inderdaad héééél veel mee, bedankt!! Ik ga onmiddellijk

Nog een laatste vraagje: Zijn dit de beste oefeningen, of mag ik ze eventueel ook vervangen door andere toestellen die op dezelfde spieren trainen? Ik heb nogal de neiging van oefeningen met enkel gewichten (zonder toestel) op een verkeerde manier uit te voeren :/
 
Antwoord Beheerder:
Dit zijn de oefeningen die het grootste effect hebben op je spieren, de zogenaamde basisoefeningen. Er zijn er veel meer, waarvan de meeste bedoeld zijn om spieren meer te definiëren. Maar dan moet je wel eerst spieren hebben die je kunt definiëren natuurlijk!

Tja, oefeningen verkeerd uitvoeren levert slechte resultaten en een grotere kans op blessures die soms erg vervelend en hardnekkig kunnen zijn. Je hebt toch wel begeleiding, mag ik hopen? De grootste fout die gemaakt wordt met het trainen met gewichten is dat men té snel té veel gewicht gebruikt waardoor de oefening niet meer correct kan worden uitgevoerd. Waak daar voor! Voer alle oefeningen altijd correct uit. Bij twijfel vraag je het aan de begeleider/eigenaar in/van de sportschool.
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan 17, begonnen met fitnessen/gewichtstraining.:

waar komt vuurwerk vandaan?
      [Gesteld in Vuurwerk]
2007-12-13 12:11:45
Hoe wordt vuurwerk gemaakt?
      [Gesteld in Vuurwerk]
2008-12-09 09:28:16
waarom wordt vuurwerk gebruikt en gemaakt?
      [Gesteld in Vuurwerk]
2008-12-17 12:26:41
waar wordt vuurwerk gemaakt?
      [Gesteld in Vuurwerk]
2009-01-14 15:33:47
Is dit nu onveilig?
      [Gesteld in Anticonceptie]
2013-11-12 10:33:25

Gemiddelde score Gewichtstraining & Bodybuilding: 8.9 (102x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+