Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » NLP
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek NLP en krijg online een antwoord van de specialist in NLP

Zelf een vraag over NLP? Klik hier.
Meer vragen over NLP.
De huidige beheerder van de rubriek NLP:
Naam: Hans Dalhuijsen
Bedrijf: Institute of social engineering
Reactiesnelheid: 88 uur
Waardering: 8.8 (van max. 10)
Meer informatie over Hans Dalhuijsen vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over NLPVragen over NLP via RSS. Klik hier.
RSS over NLP op jouw website?Vragen over NLP op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over NLPVragen over NLP via E-mail. Klik hier.

Concentratieproblemen op school

[Gesteld op: 04-10-2010]

Toelichting:
Mijn zoon van 7 heeft moeite met concentreren op school. Hij komt niet tot zelfstandig werken, is ontevreden over zijn prestaties, is fysiek onrustig en daardoor moeilijk te hanteren in de klas. Hij is erg gevoelig voor geluid, drukte om zich heen.

Hoe kan ik hem helpen zich meer te focussen?
Wat kan er in de schoolsituatie veranderd worden?

School wil wel, maar begrijpt hem totaal niet

alvast bedankt voor uw tijd.
Antwoord:
Geachte vragensteller/ster,

Het beantwoorden van uw vraag heeft helaas even moeten duren, daar ik op 4 oktober wegens familieomstandigheden plotseling voor enkele weken verstek moest laten gaan.

Wat u schetst voor uw zoon is een veel voorkomend patroon bij kinderen die graag leren door alternatieven te onderzoeken en meer zaken te combineren tot iets bruikbaars. Het navolgende is een uitwerking van dit leerpatroon, die uiteraard niets zegt over wat en hoe uw zoon is. Mogelijk kunt u er iets in herkennen, wat een mogelijkheid biedt om het onderwijs beter te laten aansluiten bij zijn leerkwaliteiten.
Het beeld dat u van uw zoon schetst lijkt vanuit NLP oogpunt daarop, dat hij erg op zijn omgeving gericht is. Daar zoekt hij alternatieve mogelijkheden, die hij nodig heeft om betekenis te kunnen geven aan zijn ervaringen en om zich te kunnen concentreren op zijn centrale taak, het schoolwerk. In die situatie kan hij uiteraard niet stilzitten want dan kun je niet om je heen kijken.
Zijn gevoeligheid voor geluid is ook aan dit patroon gekoppeld. Geluiden maken hem alert op nieuwe mogelijkheden, waardoor hij loslaat waarmee hij al bezig is.
Daaronder zit een gevoel van verantwoordelijk zijn voor zichzelf en anderen.

Als je iemand met dit leerpatroon dwingt tot stilzitten, luisteren en concentreren op één taak, door hem de mogelijkheid af te nemen alternatieven te creëren, is het effect averechts. Hij kan dan geen betekenis geven aan zijn ervaringen, snapt zaken niet en krijgt dan een diskwalificerend etiket opgeplakt. Hij leert door doen, ervaren en niet door verwerken van woordenstromen.
Hij kan bij concentratie op slechts éen taak zijn ‘weten’ niet inzetten en raakt dan gefrustreerd omdat hij achteraf wel een eigen betekenis geeft aan wat en hoe het voor hem goed is.
In vergelijking daarmee is de geleverde schoolprestatie voor hemzelf onvoldoende. En daarvoor voelt hij zichzelf verantwoordelijk wat natuurlijk niet leuk is en ook niet klopt.

Rechtstreekse beïnvloeding van het gedragspatroon heeft weinig resultaat, daar hij, op momenten dat hij het heeft, betekenissen uit zichzelf haalt en niet van buiten. Van pogingen daartoe leert hij slechts, dat hij niet zichzelf mag zijn wat een goede basis is voor een minderwaardigheidscomplex.


Dit alles heeft te maken met zijn eigen manier van leren, zijn leerstrategie, die anders is als die waarop ons onderwijs is gebaseerd. Op mijn website kunt u op de pagina’s achter de knop ‘ Het ISE-model’ meer informatie vinden over hoe verschillende manieren van leren bepalend zijn voor hoe mensen zich manifesteren. Voor uw zoon kunt u wellicht herkenning vinden in de voorbeelden van de ‘relatiecultuur’, al dan niet gecombineerd met aspecten van de ‘contactcultuur’.
Een meer specifiek inzicht in zijn feitelijke manier van leren en in de omgevingsbehoeften, die hij voor goede schoolprestaties nodig heeft, kan ik u zonder persoonlijk contact niet geven.

Helaas worden kinderen met dit leerpatroon vaak aangeduid als afwijkend van een norm, bezitters van ADHD enz. met alle schadelijke gevolgen van dien. Steeds vaker probeert men hen rustig te krijgen met pilletjes, waardoor zij worden veroordeeld tot een sub obtimale schoolopleiding en lichamelijke, psychische en fysieke schade op latere leeftijd.

Het dilemma voor de school is hierbij vaak, dat men enerzijds zo’n leerling zijn gang wil laten gaan en anderzijds dat de aanblik van een beweeglijk kind in de klas de leraar/lerares en andere kinderen weer afleidt. Dit is lastig te overwinnen daar vaardigheden die je nodig hebt om een klas als groep te laten functioneren, in de Nederlandse onderwijscultuur en in Nederlandse lerarenopleidingen ontbreken.

Wat uw zoon nodig heeft is een leeromgeving waarin hij zijn eigen natuurlijke manier van leren zoveel mogelijk kan gebruiken. Hij heeft behoefte aan een laag spanningsniveau en aan contact met anderen. Er zijn onderwijssystemen waar kinderen een eigen verantwoordelijkheid mogen hebben voor hun leerprestaties en stilzitten niet is vereist.
Verder lijkt het mij nuttig wanneer u als ouders wel weet hoe hij zich motiveert, zijn leerprocessen structureert en zijn ervaringen verwerkt. U kunt hem dan thuis compensatie geven voor het feit dat hij op school zijn onderzoekende intelligentie niet optimaal kan ontwikkelen.

Wilt u meer weten dan kunt u daarover contact opnemen met een in Interculturele NLP geschoolde Coach, of met ondergetekende.

Met vriendelijke groet,

Hans Dalhuijsen.
Beantwoord door:
Hans Dalhuijsen
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek NLP:
NLP Therapie


Gerelateerde vragen aan Concentratieproblemen op school:

Hoe krijg ik mijn kind weg van huidige school?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2012-06-28 22:46:37
Van Basisschool wisselen tijdens schooljaar.
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2012-03-01 22:36:32
Leerplicht bij kinderen met psychische klachten
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2012-04-18 23:00:38
het niet overgaan van groep 4 naar groep 5
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2012-06-27 05:16:53
Van basisschool wijzigen
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2010-03-23 09:19:27

Gemiddelde score NLP: 8.8 (165x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+