Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » Recht » Privaatrecht
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Privaatrecht en krijg online een antwoord van de specialist in Privaatrecht

Zelf een vraag over Privaatrecht? Klik hier.
Meer vragen over Privaatrecht.
De huidige beheerder van de rubriek Privaatrecht:
Naam: Marc van Rosmalen
Bedrijf: Nbii b.v.
Reactiesnelheid: 19 uur
Waardering: 8.6 (van max. 10)
Meer informatie over Marc van Rosmalen vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over PrivaatrechtVragen over Privaatrecht via RSS. Klik hier.
RSS over Privaatrecht op jouw website?Vragen over Privaatrecht op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over PrivaatrechtVragen over Privaatrecht via E-mail. Klik hier.

Heb ik recht op een nieuw product of geld terug?

[Gesteld op: 29-09-2010]

Toelichting:
12-01-2008 heb ik een nieuwe magnetron gekocht, na 2 weken is deze kapot gegaan. Hij begon te roken en te stinken en was doorgebrand. Aangezien het een magnetron van 1000w is en de prijs 458€ (niet gewoon een simpele, eenvoudige magnetron dus) ben ik direct terug gegaan naar de winkel waar ik een nieuwe heb gekregen.
Echter, in juli 2009 (1,5 jaar oud toen) ging de magtron weer kapot en weer was hij doorgebrand. Het enige verschil was nu dat hij de laatste 2 maanden in een restaurant gebruikt is waardoor de verkoper nu zegt niets te kunnen betekenen omdat dat geen normaal gebruik is.
Mijn mening is echter dat een magnetron van 1000w en 458€ ook in de horeca niet zomaar kapot moet gaan (magnetrons in specieaalzaken voor horeca zijn namelijk vaak hetzelfde wattage en in dezelfde prijsklasse). Daarbij heeft de verkoper mij nooit verteld dat hij alleen voor thuisgebruik is. Ook in de algemene voorwaarden van het bedrijf is hier niets over terug te vinden.
Ik ben ondertussen meerdere malen terug geweest naar de winkelier en het is nu al langer dan een jaar geleden en ik denk erover om juridische stappen te ondernemen (bv. rechtsbijstandverzekering).
Zou u mij kunnen vertellen (eventueel met artikel nummers) wat mijn rechten zijn? Op deze manier kan ik nog een laatste keer naar de winkelier gaan om er hopelijk nog zo uit te komen.
Alvast bedankt,

Jean Nijsten
Antwoord:

Beste heer Nijsten,

Ik zal de vraag zoveel mogelijk juridisch, maar ook begrijpelijk beantwoorden.

Het betreft een consumentenkoop, ongeacht of u de magnetron nu in een restaurant gebruikt. Ten tijde van de koop was u immers in de hoedanigheid van consument en hebt de magnetron ook grotendeels als consument gebruikt. Door het feit dat dit een consumentenkoop betreft zijn eventuele beperkingen in bijvoorbeeld algemene voorwaarden niet van toepassing op uw zaak zoals deze zich voordoet. (zie art. 5 en 6 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek).

De vraag of u recht heeft op herstel, vervanging of ontbinding valt of staat met art. 17 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Wettelijk dient een afgeleverde zaak aan de overeenkomst te beantwoorden. Lid 2 van art. 17 stelt: een zaak beantwoord niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. 

De aard van de zaak is dat het een magnetron betreft die in (ongeveer) dezelfde categorie valt als een magnetron voor gebruik in de horeca. Als gevolg daarvan mag u als koper verwachten dat u de magnetron ook daadwerkelijk in een restaurant zal kunnen gebruiken. Tevens betekent dat uiteraard dat er in geval van gebruik in een restaurant ook sprake is van normaal gebruik. Ten tijde van de koop waren er voor u geen aanwijzingen dat u de mogelijkheid van gebruik in een restaurant behoefde te betwijfelen. Bijkomend argument is dat een magnetron van dezelfde soort al eerder defect is geraakt en dat er dus geen oorzakelijk verband zal bestaan tussen het gebruik in een restaurant en het defect. U heeft uw eerste magnetron immers niet in het restaurant gebruikt.

Conclusie is dus dat de magnetron niet aan de overeenkomst beantwoord en dat u daarom recht heeft op vervanging van de zaak (art. 21 lid 1 onder c van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek) . In eerste instantie heeft men geen recht op ontbinding indien vervanging nog mogelijk is. Echter is de verkoper zijn verplichting van art. 21 lid 3 (van Boek 7, etc.) niet nagekomen (de verkoper had binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper voor vervanging moeten zorgen). Daardoor mag u de overeenkomst ook ontbinden op grond van art. 22 lid 1 i.c.m art 21 lid 3 (van Boek 7, etc).     

Veel succes.

Met vriendelijke groet,

M. Bouwhuis

   

 

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Heb ik recht op een nieuw product of geld terug?:

Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
Mag een foto ongevraagd gepubliceerd worden?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-10 16:44:04
portretrecht ja of nee?
      [Gesteld in Televisie]
2010-03-19 16:48:08
Woonland Belgie ww uitkering Nederland.
      [Gesteld in Europees recht]
2011-01-27 12:25:31
Mag de knvb een belgisch stadionverbod overnemen?
      [Gesteld in Sportrecht]
2014-01-23 02:59:16

Gemiddelde score Privaatrecht: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+