Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Onderwijs » Basisonderwijs
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Basisonderwijs en krijg online een antwoord van de specialist in Basisonderwijs

Zelf een vraag over Basisonderwijs? Klik hier.
Meer vragen over Basisonderwijs.

Beheerder worden?

De rubriek Basisonderwijs heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Basisonderwijs Klik hier.

RSS over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via RSS. Klik hier.
RSS over Basisonderwijs op jouw website?Vragen over Basisonderwijs op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via E-mail. Klik hier.

laten testen voor de zomervakantie??

[Gesteld op: 01-06-2010]

Toelichting:
HOi, kreeg vorige week een telefoontje van de learaar van mijn zoontje die in groep 5 zit. IK kreeg pats boem te horen dat het niet goed ging.
Met rekenen wisten we al, werd thuis ook geoefend. Maar nu was het op meer gebieden ook begrijpend lezen en spelling.
De toetsresultaten van januari hadden al aangegeven (was D) dat het het op dit gebied niet goed ging. Ik wist dit wel, maar je gaat er vanuit dat ze hiermee op school wel mee om kunnen gaan. Dus je gaat er vanuit dat hij hierin dan extra wordt geholpen. Dus niet. Dus nu willen ze hem testen,wat moeten we hier nu mee.
Het is wel een klap in je gezicht. Terwijl dat hij thuis wel goed scoort op de computer. Ik heb een aantal cd's met lesprogramma's oa. familiepakket0910 van ambrasoft en een cd vanjuffrouw blom voor begrijpend lezen. HIj weet het zo te maken maakt wel enkele fouten, maar zijn score is goed. rara hoe kan dit. MIjn mening is dat ze eerder in hadden moeten grijpen en een ander kind bij hem uit de klas krijgt wel bijles. Hier is het laatste woord nog niet over gesproken, Ik zou graag u meming over willen horen, bij voorbaat dank.
m.vr.gr.
Sandra
Antwoord:

U beschrijft in uw brief een aantal problemen. Het eerste probleem is dat de school pas nu (aan het eind van het schooljaar) komt met het bericht dat het niet goed gaat met de leerprestaties van uw kind. U bent hierover terecht boos, want dit had u natuurlijk al veel eerder moeten horen. In principe hanteren scholen de regel dat dit soort informatie uiterlijk in april met de ouders besproken wordt en dan in een persoonlijk gesprek (en niet over de telefoon). Meestal komt de informatie dan al niet overwacht, want meestal gaat het dan al langer niet goed met het kind. U geeft ook al aan dat in januari de toetsgegevens niet goed waren. Maar heeft de leerkracht ook uitgelegd wat een D-score eigenlijk aangeeft? En wat er voor plan (handelingsplan) er voor uw zoon was? (In een handelingsplan moet staan welke extra hulp uw kind krijgt en op welke momenten, wanneer er een evaluatie is en wat het te behalen doel is.)  Het lijkt erop dat de school dit nagelaten heeft.

Of de school extra les gegeven heeft of niet, kan ik niet met zekerheid zeggen. Het kan namelijk dat uw zoon dit wel heeft gehad, maar dat het geen of niet voldoende effect heeft gehad. Het zou kunnen dat de school hem daarom wil laten testen. U zou dit bij de school eens na moeten vragen. Overigens is het zo dat de ene bijles de andere niet is. Voor leerstoornissen bijvoorbeeld kunnen ouders en scholen geld krijgen voor extra hulp (= bijles), maar voor leerproblemen (wel vervelend, maar veel minder ernstig) niet. Hoe dat zit met het kind uit de klas van uw zoon kan ik uit uw verhaal niet opmaken.

Wat betreft de computerspelletjes: Er zijn nogal wat mogelijke redenen waarom uw zoon die wel goed doet, terwijl het op school minder gaat. De eerste is dat deze "spelletjes" vaak makkelijker zijn dan wat op school van de kinderen geeist wordt. Heeft de leerkracht u wel eens oefenschriften van uw zoon laten zien? Of verteld welke vaardigheden een kind in groep 5 moet kunnen en kennen? U kunt zich dan een beter beeld vormen van het niveau dat uw kind zou moeten beheersen.  Verder is het zo dat de vorm waarin een oefening wordt aangeboden, invloed kan hebben op hoe goed de score van uw zoon is. Bij een computerspel kan een kind veel zien. Er hoeft weinig te worden gelezen. Is uw kind visueel ingesteld (hij onthoudt makkelijk vanuit plaatjes, film enz.) dan zal hij computerspelletjes waarschijnlijk beter doen dan wanneer hij op school veel moet lezen. Zo zijn er ook kinderen die makkelijk leren als ze dingen horen en kinderen die makkelijker leren door te lezen.

Uit uw verhaal maak ik op dat uw zoon niet zo gemakkelijk leest. In groep 5 moeten de kinderen veel leren door te lezen. Eigenlijk moet uw zoon dus twee keer zo hard werken (bij lezen en bij het leren van de stof). Ook toetsen zijn talig (er moet veel bij gelezen worden). De uitslag van de toetsen kan dus ook laag zijn, omdat uw zoon moeite heeft met lezen. Heeft de school daar al rekening mee gehouden?

In uw verhaal lees ik steeds 1 groot tekort van de school en/of de leerkracht. Namelijk de communicatie. De school heeft u niet (voldoende) op de hoogte gehouden van de vordering van uw zoon. Daarnaast lijkt het erop dat er niets aan u is uitgelegd over de werkwijze bij toetsen, bij het gewone leren en bij het aanvragen van testen. Ik denk daarom dat het belangrijk is als u met de leerkracht gaat praten en hem of haar op informatie vraagt. Maak voor uzelf een lijstje met vragen die u wilt stellen en vraag door tot u een eventueel antwoord begrijpt. Vraag of de leerkracht lesmateriaal kan laten zien net als lesjes die uw zoon gemaakt heeft. Vraag naar handelingsplannen die voor uw zoon gemaakt zijn. Deze moeten aanwezig zijn voor kinderen met een D en E score op de toetsen! Zijn er geen handelingsplannen, vraag dan ook waarom niet. Laat u de scores van uw zoon goed uitleggen. Alleen vertellen dat uw zoon een D scoort is niet genoeg. Hoe slecht is een D en hoeveel kinderen scoren nog meer een D. En hoe laag is de D. Zit hij dichter bij een E of juist dichter bij een C (het laatste is uiteraard beter). Vraag ook waarom de leerkracht uw kind wil laten testen. Gaat het om de leerbaarheid (leert uw kind makkelijk of niet; meestal uitgedrukt in IQ), denken de leerkrachten aan dyslexie of aan faalangst? Welke testen zouden er dan gedaan moeten worden en waar? En wat is het nut van de testen; wat denken de leerkrachten ermee te bereiken?

Ik besef dat ik u een hoop informatie tegelijk geef, maar ik hoop dat u er iets aan heeft. Wilt u nog meer vragen of wilt u nog meer uitleg, dan kunt u uiteraard altijd weer contact opnemen!

Met vriendelijke groeten, Tirza van der Meyden

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Basisonderwijs:
Lesmateriaal


Gerelateerde vragen aan laten testen voor de zomervakantie??:

kosten aanpassen convenant en eventueel rechtzaak
      [Gesteld in Persoonsrecht en familierecht]
2009-02-02 22:15:27
ik heb bijstand mag mijn dochter een baantje nemen
      [Gesteld in Wet Werk en Bijstand]
2009-06-03 22:03:52
reŰle omgangsregeling?
      [Gesteld in Omgangsregeling mediation]
2010-09-27 19:01:33
Mag werkgever het aantal vakantieweken verlagen?
      [Gesteld in Personeel & Organisatie-Noord Brabant]
2011-01-06 21:01:54
Studentenkamer in zomervakantie doorbetalen?
      [Gesteld in Consumenteninformatie]
2011-06-28 22:54:06

Gemiddelde score Basisonderwijs: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+