Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Fitness
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Fitness en krijg online een antwoord van de specialist in Fitness

Zelf een vraag over Fitness? Klik hier.
Meer vragen over Fitness.
De huidige beheerder van de rubriek Fitness:
Naam: Ton
Bedrijf: Bodyview
Reactiesnelheid: 121 uur
Waardering: 5.7 (van max. 10)
Meer informatie over Ton vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over FitnessVragen over Fitness via RSS. Klik hier.
RSS over Fitness op jouw website?Vragen over Fitness op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over FitnessVragen over Fitness via E-mail. Klik hier.

vraag over spierpijn

[Gesteld op: 20-05-2010]

Toelichting:
Hallo ik kwam toevallig op deze site terecht. Maar ik had wat gelezen wat niet helemaal klopt De vraag was: een jongen wilde zijn borstpieren trainen en deed dat elke dag en ook over dat hij bijna nooit spierpijn heeft. Het antwoord op deze vraag was dat: "Spierpijn is eigenlijk nooit goed. Pijn wil zeggen dat er iets beschadigd is. een beetje spierpijn, spierkater is een beter woord, kan geen kwaad".

Nou weet ik niet of u afgestudeerd fysiotherapeut bent maar ik heb wel eens les gehad in fysiologie, en daarin staat dat spierpijn helemaal niet erg is, je spieren worden juist geprikkeld. Als je dus geen spierpijn meer hebt moet je je spieren met andere oefeningen uitdagen.
Als je rust voldoende rust houdt voor de volgende training dan train je volgens de supercompensatie.

En ook stond er in hoe die zwaarder kan trainen:
Hier staat dat hij de oefeningen dan 4 seconden moet uitvoeren dus bijv: 4 sec omhoog en in 4 sec omlaag. Waarom? Bijv bij de shoulder press:
het is 1,2 weg stoten en 4 tellen terug omdat je excentrisch het meeste weestand moet geven. Dus dan de spieren juist traint.

Nou weet ik dat dit een gratis site is dus dat er niet teveel van mag worden verwacht maar wilde het toch aankaarten.

gegroet
Antwoord:
Hallo ik kwam toevallig op deze site terecht. Maar ik had wat gelezen wat niet helemaal klopt De vraag was:  een jongen  wilde zijn borstpieren trainen en deed dat elke dag en ook over dat hij bijna nooit spierpijn heeft. Het antwoord op deze vraag was dat: "Spierpijn is eigenlijk nooit goed. Pijn wil zeggen dat er iets beschadigd is. een beetje spierpijn, spierkater is een beter woord, kan geen kwaad".

Nou weet ik niet of u afgestudeerd fysiotherapeut bent maar ik heb wel eens les gehad in fysiologie, en daarin staat dat spierpijn helemaal niet erg is, je spieren worden juist geprikkeld. Als je dus geen spierpijn meer hebt moet je je spieren met andere oefeningen uitdagen.
Als je rust voldoende rust houdt voor de volgende training dan train je volgens de supercompensatie.

Spierpijn is wat men bedoelt wanneer men meerdere dagen pijn heeft aan spieren. Dat is een symptoom van beschadigde spieren, net zoals je pijn hebt wanneer je een spier verrekt hebt. Dit is dus duidelijk wat anders dan een zogenaamde spierkater, waarbij men hooguit een dag de spieren nog voelt. Daarin zit het verschil. Met beschadigde spieren trainen is dan ook erg onverstandig: je kunt nog meer beschadigen. Daarbij kunnen zoveel spiercellen beschadigd raken dat er een teveel aan myoglobine vrijkomt dat dan door de nieren wordt uitgefilterd en de urine donkerrood kleurt. Myoglobine is vergif voor de nieren, en, zoals een arts mij ooit zei, "als je iets meer had gedaan dan lag je nu in het ziekenhuis aan de nierdialyse."
Onderschat spierpijn dus nooit!
En het is zeker niet zo dat je altijd een spierkater moet hebben als je progressie wilt in spieropbouw/krachtontwikkeling. De een zal het wel voelen, de ander niet.
Bovendien stelt de vraagsteller dat hij "bijna nooit" spierpijn heeft, dus kennelijk heeft hij het weleens.
Het is sowieso altijd van belang voldoende rust te houden alvorens een spier/spiergroep opnieuw te trainen. Daar wijs ik altijd op.


En ook stond er in hoe die zwaarder kan trainen:
Hier staat dat hij de oefeningen dan 4 seconden moet uitvoeren dus bijv: 4 sec omhoog en in 4 sec omlaag. Waarom? Bijv bij de shoulder press:
het is 1,2 weg stoten en 4 tellen terug omdat je excentrisch het meeste weestand moet geven. Dus dan de spieren juist traint.

Ik zou willen zeggen: probeer het eens! Door de relatief lange duur van de belasting en de langzame beweging wordt de spier totaal anders belast. In de praktijk blijkt dat mensen door tijdelijk deze methode te volgen meer kracht en spiermassa krijgen. Vervolgens kan men weer terug naar de normale routine.

Nou weet ik dat dit een gratis site is dus dat er niet teveel van mag worden verwacht maar wilde het toch aankaarten.

gegroet

Prima toch?
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Fitness:
Afvallen
Gewichtstraining & Bodybuilding
Personal Training
Pilates Methode



Gerelateerde vragen aan vraag over spierpijn:

spierpijn slecht?
      [Gesteld in Fitness]
2007-05-17 11:59:56
WAT IS VCS
      [Gesteld in Chronisch Vermoeidheidssyndroom]
2007-10-11 23:00:27
mag je trainen met spierpijn?
      [Gesteld in Fitness]
2009-04-01 23:12:47
zwaar gevoel onderrug, tinteling voet en vingers
      [Gesteld in Aandoeningen Bewegingsapparaat]
2009-07-10 13:59:56
Wordt tijdens spierpijn de spier versterkt?
      [Gesteld in Fitness]
2010-01-08 10:12:31

Gemiddelde score Fitness: 5.7 (20x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+