Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Advies bij totale chaos in boekhouding.

[Gesteld op: 28-04-2010]

Toelichting:
Enige jaren geleden heb ik een eenmanszaak (met een beperkte omzet) opgezet. Door onkunde en inherent gebrek aan kennis, heb ik nooit een btw nummer aangevraagd. Ik loop nu zeker drie jaar achter met btw en inkomstenbelasting aangifte. Het gaat de laatste tijd met de omzet beter, en is het mijn intentie en doel om dit nu aan te pakken en de troep op te ruimen.

Wat is het slimst om te doen? Afspraak maken met belastingdienst? Eerst mijn boekhouding op orde (laten) brengen? Graag een kundig advies gewenst.
Antwoord:

Een ondernemer begint bij een verplichte inschrijving bij de Kamer van Koophandel, en daarna volgt automatisch de aanmelding als ondernemer bij de belastingdienst, waarna u wordt uitgenodigd om BTW-aangiftes in te dienen.
Omdat u gen BTW-aangiftes indient, en zelfs geen BTW-numer heeft, vermoed ik dat u zich niet bij de belastingdienst heeft aangemeld, en vermoed ik ook dat u zich niet bij de Kamer van Koophandel heeft ingeschreven. Niet alleen is dit een economisch delict, waar een aanzienlijke boete op staat, maar ook loopt u het risico dat de belastingdienst uw activiteiten signaleert, vaststelt dat u niet bent geregistreerd, en na een boekenonderzoek een aanslag oplegt voor niet-afgedragen BTW en inkomstenbelasting. Deze naheffing wordt dan verhoogd met een boete van 100 % wegens opzettelijk verzuim. Dit betekent dat u alle verdiensten moet afdragen, en dat u er niets aan over houdt.
De boete kan worden gematigd als u zelf actie onderneemt, en uw zwarte inkomsten alsnog aangeeft.

De eerste vraag is echter: gaat het wel om een onderneming? Dit lijkt een vreemde vraag, maar een particulier mag wel vaker wat verkopen zonder dat er sprake is van een onderneming, en zonder dat er BTW en inkomstenbelasting over is verschuldigd.
Hier zijn geen harde richtlijnen voor; het hangt er van af hoeveel tijd u besteed aan de eenmanszaak, hoeveel omzet u heeft, hoeveel klanten er zijn, etc. Dit wordt individueel per situatie beoordeeld door de Kamer van Koophandel. Vervolgens beoordeelt de belastingdienst of u beschouwd kan worden als ondernemer voor de BTW, of voor de inkomstenbelasting, of voor allebei.

Kortom, het is nog niet zeker of u wel belastingen moet afdragen. Ik raad u dan ook aan, als u uw activiteiten wilt voortzetten, eerst de onderneming te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarbij krijgt u waarschijnlijk meer informatie over uw belastingplicht. Als blijkt dat u ook BTW en inkomstenbelasting moet betalen, dan raad ik u aan over de situatie van de afgelopen 3 jaar een brief te schrijven naar de belastingdienst. In overleg met hun kan dan wellicht een praktische oplossing worden gekozen voor de boekhouding en de naheffing.

Daarbij raad ik u ook aan om voor de toekomst gebruik te maken van een boekhouder of accountant. Vooral omdat u te weinig kennis blijkt te hebben van de wetgeving is dit onmisbaar. Uiteraard kost dit geld, maar u koopt daarbij wel een stuk zekerheid, en wellicht krijgt u adviezen waar juist geld mee kan worden verdiend. Deze persoon kan u ook helpen om uw problemen uit het verleden op te lossen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Advies bij totale chaos in boekhouding.:

naheffing btw damesdeel
      [Gesteld in Prostitutie]
2008-04-30 15:06:06
wat te doen met mijn zakelijke schulden
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2009-12-29 09:49:31
Hoe volledige heffingskorting benutten?
      [Gesteld in Belastingen-Gelderland]
2011-05-17 11:54:25
Opleiding boekhouder
      [Gesteld in Studiekeuze]
2011-10-27 08:46:13
Hoe kan ik het beste stoppen met onze VOF?
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2014-01-16 13:54:26

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (900x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+