Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Onderwijs » Huiswerkhulp
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Huiswerkhulp en krijg online een antwoord van de specialist in Huiswerkhulp

Zelf een vraag over Huiswerkhulp? Klik hier.
Meer vragen over Huiswerkhulp.
De huidige beheerder van de rubriek Huiswerkhulp:
Naam: Henry van der Burgt
Bedrijf: Niet van toepassing
Reactiesnelheid: 19 uur
Waardering: 5.8 (van max. 10)
Meer informatie over Henry van der Burgt vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over HuiswerkhulpVragen over Huiswerkhulp via RSS. Klik hier.
RSS over Huiswerkhulp op jouw website?Vragen over Huiswerkhulp op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over HuiswerkhulpVragen over Huiswerkhulp via E-mail. Klik hier.

MOEILIJK

[Gesteld op: 20-04-2010]

Toelichting:
ik wil 5 kenmerken van centrale toetsing weten.

ik wil 5 kenmerken van decentrale toetsing weten.

kunt u mij aub helpen hiermee. Ik heb over gezocht naar informatie hierover. alleen ik kom er maar niet onderuit.

Alvast bedankt.
Antwoord:
Hallo,

alhoewel ik geen expert ben op het gebied van onderwijsterminologie heb ik toch het een en ander op een rijtje kunnen zetten. Hierbij heb ik geen echte kenmerken kunnen vinden maar wel de nodige voor- en nadelen. Aangezien het hier eigenlijk ook een tegenstelling betreft zijn de voordelen van centrale toetsing tegelijkertijd de nadelen van decentrale toetsing.

Voordelen centrale toetsing:
  1. Zelfde norm voor alle toetsingsinstellingen en een gecentraliseerde controle verkleinen de kans op fraude aanzienlijk en maken een vergelijking tussen verschillende opleiding / leertrajecten mogelijk (kwaliteitsbewaking).
  2. Toetsing kan binnen een vertrouwde omgeving plaatsvinden, maar onafhankelijk van de examinator, de opleiding en de plaats en het tijdstip van de opleiding.
  3. Objectieve gegevens bieden extra steun voor de keuze eventueel vervolgonderwijs
  4. Efficiënter doordat gewerkt kan worden vanuit een consensus over leerdoelen, de leermethodiek, het ontwikkelings- en vergaderproces, etc.
  5. Centrale toetsing kan voor de docent een vorm van feedback zijn waarmee een reflectie op zijn functioneren kan worden gevormd.
Nadelen centrale toetsing:
  1. Relatief duur doordat centrale toetsing een bredere infrastructuur vereist
  2. Verschraling van het leerproces doordat de aansluiting tussen onderwijs en toetsing minder direct is.
  3. Docent is beter bekend met de achtergrond en overige prestaties van een leerling, deze zouden bij een centrale toetsing met een externe examinator geen rol meer spelen, wat stress voor de leerling / student kan opleveren.
  4. Docent verliest autonomie, zijn eigen inbreng en zijn creativiteit. Tevens kan het zijn gevoel van professionaliteit aantasten en daardoor bedreigend overkomen.
Bij een decentrale toetsing is het de instelling of docent zelf die toetsingsvoorwaarden of doelen opstelt, hier een toets voor opsteld en deze uitvoert. Aan de hand van een beoordeling van deze toets worden dan resultaten verbonden.

Voordelen decentrale methode:
  1. Toetsing per (deel)onderwerp mogelijk, daardoor bredere kennistoetsing
  2. Leer- en toetsingsmethodiek kan aan omstandigheden en behoeftes van de leerlingen / studenten worden aangepast
  3. Lagere kosten voor de overheid / overkoepelende beleidsorgaan
  4. Minder stress voor de leerling / student doordat deze bekend is met de leerdoelen en werkmethodiek van de docent.
  5. Docent kan zich op creatieve wijze uiten met eigen inbreng, zonder dat zijn professionaliteit van buiten af op de proef wordt gesteld.
Nadelen decentrale methode:
  1. Minder transparant door het ontbreken van een algemene norm en onafhankelijke examinatoren.
  2. Mogelijke kans op fraude doordat geen één op één vergelijking tussen docenten / onderwijsinstellingen kan worden gemaakt om de kwaliteit te toetsen.
  3. Geen duidelijke feedback voor de docent / onderwijsinstelling aangezien deze zijn eigen prestaties aan zijn eigen normen toetst.
  4. Extra kosten / verlies aan efficiëntie door het ontbreken van een consensus over leerdoelen en de onderwijsmethodiek.
Ik hoop dat dit je vraag grotendeels beantwoord, zo niet dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Henry van der Burgt
Beantwoord door:
Henry van der Burgt
profielpagina


Gerelateerde vragen aan MOEILIJK:

MIJN VROUW WERKT SINDSKORT IN DE PROSTITUTIE
      [Gesteld in Prostitutie]
2007-03-08 15:00:02
kunt mij hier mee helpen???
      [Gesteld in Juridisch]
2008-01-15 16:48:44
KAN IK MIJN ECHTSCHEIDINGSCOUVENANT, OPENBREKEN,..
      [Gesteld in Persoonsrecht en familierecht]
2008-02-14 21:28:59
WIE BETAALD SCHADE DOOR LOSLOPENDE HOND?
      [Gesteld in Juridisch]
2008-08-27 16:36:54
acceptatie van de tijd wat je iets mag doen
      [Gesteld in Bach Bloesem Remedies]
2008-10-05 13:16:19

Gemiddelde score Huiswerkhulp: 5.0 (46x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257308
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+