Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Kinderen & Tieners » Kinderopvoeding » Orthopedagogiek
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Orthopedagogiek en krijg online een antwoord van de specialist in Orthopedagogiek

Zelf een vraag over Orthopedagogiek? Klik hier.
Meer vragen over Orthopedagogiek.

Beheerder worden?

De rubriek Orthopedagogiek heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Orthopedagogiek Klik hier.

RSS over OrthopedagogiekVragen over Orthopedagogiek via RSS. Klik hier.
RSS over Orthopedagogiek op jouw website?Vragen over Orthopedagogiek op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over OrthopedagogiekVragen over Orthopedagogiek via E-mail. Klik hier.

Situationeel getriggerde gedragspr. bij 4-jarige

[Gesteld op: 16-04-2010]

Toelichting:
Ons zoontje zit op een montessorischool in een gecombineerde 1 t/m 4 groep (vermoeden leervoorsprong). Ze verzekerde ons dat ze slimme kleuters voldoende vanuit deze groep konden bedienen. Ook is er aan deze school een Leonardoschool verbonden, waar zijn zus na de zomervakantie mogelijk gaat starten. Dus dachten we, voldoende expertise aan boord, een goed verhaal en een proefweek meegelopen.
De juf heeft al bemerkt dat hij slim is en kan nu al zeggen dat hij na de zomervakantie naar groep 2 gaat (waarschijnlijk dan een combi-klas 1/2). Echter, na een kleine vier maanden school beginnen echter problemen te ontstaan, die mogelijk hun oorsprong vinden in een combinatie van onvoldoende gewaarborgde veiligheid, een inconsequente wijze van lesgeven, niet weten op welke wijze aan te sluiten en verveling bij B. Het resultaat is een uitermate ontevreden kindje, die het liefst thuis wil blijven. Hij vindt het niet leuk en erg saai. Thuis ontwikkelt hij, zoals verwacht, steeds meer situationeel getriggerde ext. gedragsproblemen (slecht luisteren, vaak boos worden, ruw spelen, moet vaak gecorrigeerd worden, speelgoed stukmaken). Wat hij nooit gedaan heeft (is vanaf 3mnd naar KDO geweest, nooit problemen) en het voor ons thuis loodzwaar maakt. Als ik tijdens een spelletje probeer te achterhalen wat er aan de hand is, begint hij iedere keer weer over school, pesterijen (vooral 1 naam), etc., etc. en bijna altijd is het negatief gekleurd. Ook als ik hem vraag naar de leuke dingen. Na zo'n gesprek wordt hij wel wat rustiger. Maar hij weet dat het de situatie op school niet direct beinvloed.
Er bestaan op dit moment bij mij een aantal hardnekkige vraagtekens aangaande de schoolsituatie in combinatie met zijn leer- en begeleidingsbehoeften. Ondanks dat we al verschillende oudergesprekken hebben gehad en er voldoende materiaal aanwezig is lijken de leerkrachten van de reguliere afdeling in onvoldoende mate te kunnen aansluiten en de pesterijen lijken onvoldoende te worden aangepakt. De situatie is nog steeds omgedraaid, dat B. thuis meer leert dan op school. Persoonlijk krijg ik de indruk dat ze niet goed weten hoe te handelen ondanks de getoonde inzet en de Leonardo-afdeling om de hoek. Het resultaat is erg wisselvallig maar meestal gaat hij met tegenzin naar school en komt hij weer nukkig uit school. Hij vindt dat hij er niks leert, terwijl hij al voorzichtig begint te 'lezen' en rekenen.
Hoe te handelen, welke route in te zetten, welke expertise?
Mvg., M.K
Antwoord:

Goedenavond,

Ik vind dit een lastige vraag om te beantwoorden, omdat er zoveel mee speelt. Allereerst lijkt uw zoon erg veel zelfreflectie te hebben voor een kind van 4. Het is uitzonderlijk dat een kind van 4 kan aangeven dat hij niet naar school wil omdat hij vindt dat hij daar niets leert. Echter, wat u zelf aangeeft, is dat het lijkt of hij op school niet genoeg uitgedaagd wordt.

Voor kinderen met een bovengemiddeld IQ en voor kinderen welke door de reguliere leerstof niet voldoende gestimuleerd worden, zijn er scholen met zogenoemde plus- klassen. Deze bieden meer uitdaging en zijn er speciaal voor deze kinderen. Allereerst zou u eens kunnen overwegen uw kind op zijn cognitieve vaardigheden te laten testen, alvorens u hierop te oriënteren.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Plaats gerust een reactie.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Situationeel getriggerde gedragspr. bij 4-jarige:

Een casus met vragen.
      [Gesteld in Leer- & Gedragsstoornissen]
2009-03-25 21:27:12
Weigering vrije school
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-07-11 10:17:25
Van basisschool wijzigen
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2010-03-23 09:19:27
Ben ik als (kinder)coach BTW plichtig?
      [Gesteld in Belastingen-Gelderland]
2011-01-04 20:01:08
Kan een kind zomaar apart gezet worden?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2012-01-05 10:12:20

Gemiddelde score Orthopedagogiek: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+