Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » Religie & Spiritualiteit » Islam
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Islam en krijg online een antwoord van de specialist in Islam

Zelf een vraag over Islam? Klik hier.
Meer vragen over Islam.

Beheerder worden?

De rubriek Islam heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Islam Klik hier.

RSS over IslamVragen over Islam via RSS. Klik hier.
RSS over Islam op jouw website?Vragen over Islam op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over IslamVragen over Islam via E-mail. Klik hier.

Gelatine wel of niet?

[Gesteld op: 09-02-2010]

Toelichting:
Salaam,

de ene zegt dat we el gelatine mogen eten en de ander zegt weer van niet. Mogen we gelatine wat veel in voedingsmiddelen is verwerkt wel of niet?

Gr zuster in de Islam
Antwoord:
Volgens de meeste geleerden en een hadith die we hebben is gelatine niet haram, omdat het maar een onderdeel is van het product. Gelatine zoals het verwerkt zit in het product is meerdere malen een chemisch proces doorgaan, waardoor de rund die in de gelatine zit eigelijk al verloren is gegaan. Vandaar dat het niet haram is. Hieronder nog even uitleg overgenomen van een andere website.


Vraag: mag je (runder)gelatine eten?

Antwoordt: Gelatine haram of halal?
(genomen van een les gegeven door shaych Mohamed Baaznoel)

Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis.
Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets verbrand van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.

Ibn Hazm (rahiemoellah) stelde het beknopt toen hij zei;

"Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens"

Hij vemelde ook in zijn boek fiqh, al-moehalla:
"als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regel geving".

Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd maar een ander substantie van een ander samenstelling, zoveel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.

Bewijs/voorbeeld 1:

De metgezellen (radie allahhoe anhoem) aten gewoonlijk kaas die van het land de ongelovingen. In die de kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door ongelovigeen op een manier die niet in overeenstemming is met de islam. De met gezellen wisten dat, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat tercht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt lange dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.

Bewijs/voorbeeld 2:

Nog een bewijs van de soennah: De profeet (vzmh) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegen komt wat gemaakt is van wijn dan is het halal.

Waarom?

De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haram; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halal. Waarom? omdat het daarvoor fruit was.

Bewijs/voorbeeld 3:

Allah zegt in de qor´aan:

En voorwaar, voor jullie is erin het vee een lering: wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. (soerah An-Nahl 16:66)

Allah brengt een voorbeeld voor ons naar voren overheen iets rein kan komen van iets onrein.

En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al over heen zijn gegaan. De profeet (vzmh) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (heet kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (vrzmh) gaf ons het harde om iets te zuiveren wat eerst onrein was.


Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internatiomale haram lijst staat. Deze bijprodukten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstantiea dat zij haram zijn. Maar de begingsubstantiea(e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het halal.

Wat is gelatine? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definicert: "En kleurloze of uit-gele, in water opgeloste, proteine verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelten wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vorren dat verandert in een gel bij verkoeling" (blz290)

Is dit een chemische verandering of niet? Is het langer proteine? Nee, dat is het niet.

Je gelooft het niet dus je vraagt, "maar hoe kan het halal zijn wanneer het kwam van iets haram?"

Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen; "zout is iets anders dan vlees botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout."

Om het zout voorbeeld verder tenemen: zout bestaat uit natrium chloride (NACl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vorme zij twee giftige substanties die haram zijn voor consunptie.

De Ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklont wordt is het nog steedts nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de Ahnaaf zijn niet de enigen die dit stndpunt innemen.

De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaffier en gaat richting de Hel, vandaag is hij moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.

We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haram verklaren omdat heen een vorm is van dholm (onrecht). Geleerde hebben gezegd dat het erger is dat je vets van halal haram maakt Allah heeft deze regeligie gemakkelijker gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Islam:
AlevitismeKoranSoefisme


Gerelateerde vragen aan Gelatine wel of niet?:

Ondermaats presterende werknemer
      [Gesteld in Personeelsmanagement]
2006-09-07 20:33:31
Eerder stoppen met werken
      [Gesteld in Personeelsmanagement]
2006-09-07 20:20:27
Adverteren in Yahoo!?
      [Gesteld in Search Engine Advertising]
2007-03-12 23:23:03
Hoe zit het nu met gelatine
      [Gesteld in Islam]
2010-01-17 18:38:17
Varkensgelatine, Jum'a gebed en E-nummers
      [Gesteld in Islam]
2013-06-13 21:34:03

Gemiddelde score Islam: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • lorentini
    9.0
  • Marco Rupert
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256600
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+