Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Sport » Krachtsport » Bodybuilding
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bodybuilding en krijg online een antwoord van de specialist in Bodybuilding

Zelf een vraag over Bodybuilding? Klik hier.
Meer vragen over Bodybuilding.

Beheerder worden?

De rubriek Bodybuilding heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Bodybuilding Klik hier.

RSS over BodybuildingVragen over Bodybuilding via RSS. Klik hier.
RSS over Bodybuilding op jouw website?Vragen over Bodybuilding op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BodybuildingVragen over Bodybuilding via E-mail. Klik hier.

info

[Gesteld op: 08-09-2007]

Toelichting:
Hallo, leuk dat mensen gratis bij jullie ten rade kunnen komen.. Wel, ik bodybuild al twee jaartjes met periodes van telkens zo'n drie vier maand en ben er al hard van veranderd door goed te trainen en gewone shakejes te drinken. Nu zou ik graag in oktober er terug stevig willen invliegen met behulp van de juiste voeding en de juiste voedingssupplementen (ps; ik ben 2O jaar) Ik heb thuis een apotheek dus ik kan normaal alles verkrijgen wat legaal is van mijn vader, maar dingen met voorschrift enzo of anabolen of weet ik wat zal ie nooit geven. Kunnen jullie mij soms een duidelijk beeld scheppen van een ideaal voedingsschema en de juiste voedingssupplementen, want zo samengestelde producten van op internet ofzo kost heel veel geld terwijl ik thuis alle ingredienten zeer goedkoop kan krijgen?? Alvast erg veel dank!!
Antwoord:
Hi!

Wat een moeilijke vraag om zo even te beantwoorden!

Ik ben geen voedingsexpert, dus een echt schema kan ik je niet geven. Een algemeen schema zou je ook niet zoveel helpen, omdat je rekening moet houden met jouw lichaam, leeftijd, vetpercentage en wat al niet meer.

Okay, de eerste stap is een deal met jezelf maken om niet een paar maanden wat te doen, maar dit gewoon vol te blijven houden voor... nou ja, eigenlijk voor altijd. Het is zonde om eventjes hard te trainen en dan weer te stoppen, dat is weggegooide energie en geld.

De tweede stap is uit zien te vinden hoeveel energie je per dag verbruikt. Op mijn site kun je berekenen hoeveel je verbruikt op basis van gewicht, activiteitsniveau en vetpercentage (kijk op http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm en gebruik de onderste – meest precieze – berekening, de Formule van Katch-McArdle). Laat je vetpercentage eerst meten met een huidplooimeter, je vader heeft vast wel contactjes.

Het getal in het onderhoudsvakje is wat je per dag nodig hebt aan calorieën om te blijven zoals je bent. Wil je aankomen, begin dan met 500 bij dat getal op te tellen. Kom je dan nog niet in spiermassa aan (wel een maandje geven en op je vetpercentage blijven letten), doe er nog eens 500 bij, net zolang tot je wel in spiermassa aankomt.

De volgende stap is het getal te delen door tien (10). Tien, omdat dat het aantal ‘maaltijden’ is dat je dagelijks moet gaan eten! Van dat getal ga je uit bij de calorieënberekening van elke maaltijd. Je kunt er een beetje (niet teveel) van afwijken per maaltijd, als je uiteindelijk maar aan het totaal komt.

Ik schreef maaltijden tussen aanhalingstekens omdat een shake ook als een maaltijd telt. 10 is trouwens een richtlijn, je kunt er ook 12 van maken als dat beter uitkomt.

In principe eet je iedere twee tot tweeëneenhalf uur. Dat lijkt moeilijk, maar met shakes erbij kom je een heel eind. Het liefst zou je zo vaak mogelijk echte voeding moeten eten, maar dat is wel erg duur...

Shakes zijn een makkelijke maaltijd. Neem hiervoor wheyproteine wanneer je wakker wordt en voor en na je training, en gewone eiwitshakes of een mengeling van normale eiwitten en wheyeiwitten voor de andere shakes.

Goed, je energie en bouwstoffen komen van eiwitten, koolhydraten en vet. Ga uit van een verdeling van ongeveer 35% eiwitten, 45% koolhydraten en 20% vet. Je hebt wel een goede voedingstabel nodig met niet alleen de calorieën maar ook de grammen vet, koolhydraten en eiwitten. Ook iets waar je vader je vast wel aan kan helpen.

Plan aan de hand van alle getallen al je maaltijden voor de dag. Neem ook de shakes mee in je berekening! Het vet en de meeste van de koolhydraten komen voor rekening van je echte maaltijden. Een voorbeeldverdeling is (aangenomen dat je ’s middags traint, anders moet je het ietsje anders verdelen):

wheyshake (direct wanneer je wakker wordt)
ontbijt
tussendoormaaltijd of shake
lunch
tussendoormaaltijd of shake
shake voor je training
shake na je training
avondeten
tussendoormaaltijd of shake
shake voor het slapen gaan

Probeer zoveel mogelijk maaltijden te nemen, en alleen shakes wanneer het niet anders kan.

Bij je shakes voor en na je training kun je ook Vitargo en creatine nemen. De apotheek van je vader kan je waarschijnlijk wel aan goede creatine helpen. Ook kun je glutamine erbij nemen.

Neem verder gezonde voedingsmiddelen. Eiwitten zitten onder andere in eieren (duh!), melk, yoghurt, kwark, vlees en vis. Goede koolhydraten in volkorenbrood, aardappelen en zo. Om het vet hoef je je niet zo druk te maken, dat krijg je vanzelf wel binnen.

Lijkt het allemaal wel erg veel werk? Wel... niemand heeft ooit gezegd dat het eenvoudig is om bodybuilder te zijn! En dan moet je ook nog trainen...

Het kan allemaal wel eenvoudiger, maar wil je echt goede resultaten, dan is het veel planning en afzien.

Veel succes!

Robin
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gemiddelde score Bodybuilding: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+