Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Huis & Tuin » Woningen » Vereniging Van Eigenaren
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Vereniging van Eigenaren en krijg online een antwoord van de specialist in Vereniging van Eigenaren

Zelf een vraag over Vereniging van Eigenaren? Klik hier.
Meer vragen over Vereniging van Eigenaren.

Beheerder worden?

De rubriek Vereniging van Eigenaren heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Vereniging van Eigenaren Klik hier.

RSS over Vereniging van EigenarenVragen over Vereniging van Eigenaren via RSS. Klik hier.
RSS over Vereniging van Eigenaren op jouw website?Vragen over Vereniging van Eigenaren op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Vereniging van EigenarenVragen over Vereniging van Eigenaren via E-mail. Klik hier.

Dagelijks bestuur neemt foute beslissing.

[Gesteld op: 10-12-2009]

Toelichting:
Het dagelijks bestuur van de VVE bestaat uit 3 personen. Nu hebben 2 van de drie een offerte goedgekeurd welke niet het belang van de bewoner behartigd, hij is slecht uit onderhandeld en in de toekomst zijn nieuwe eigenaren de dupe.
Er is tijdens de algemene ledenvergadering besloten dat de bellen vervangen moeten worden alle leden gingen akkoord. Er werd ook gevraagd of het mogelijk was om video intercom te krijgen dat kon en zou meerprijs per woning van 150 euro zijn. Nu komen ze met het toestel van 190 euro en toekomstige nieuwe eigenaren moeten nog veel meer betalen. Nu willen ze ook nog eens dat de mensen vooraf toestemming geven geld af te houden voor het luxere toestel terwijl ze nog geen datum geven wanneer er daadwerkelijk geplaatst gaat worden. Het geheel stond in de planning voor September 2009. Tot op heden hebben ze alleen de brief voor inventarisatie en machtiging gestuurd en kunnen ze geen datum geven van de daadwerkelijke start van vervanging
Nu wil het geval dat ik ook nog eens de derde bestuurder ben.
Ik ben het met de gehele gang van zaken niet mee eens! Niet als bewoner maar ook niet als algemeen bestuurslid. Vragen die ik stel worden afgedaan als gezeur en het is al afgesproken.
Wat kan ik nog doen?
Antwoord:

Geachte heer, mevrouw,

Elk jaar wordt als het goed is een begroting vastgesteld waarbinnen het bestuur/de bestuurder de ruimte krijgt om uitgaven te doen. Deze bedragen mogen natuurlijk niet overschreden worden. Uit uw verhaal maak ik op dat besloten is, naast de vastgestelde begroting, een uitgave te doen voor de bellen al dan niet met video. Hier zal dan ook het maximum uit te geven bedrag genoemd zijn? Anders zou een bestuur met als het ware een blanko cheque aan de slag kunnen gaan.

Belangrijk is dus: is door het bestuur de opdracht voor de duurdere toestellen al gegeven? Of dwingt men op deze wijze de bewoners mee te gaan in dit plan?

In het eerste geval, zeker als de uitgaven lager afgesproken waren in de vergadering, is het bestuur aan te spreken op haar handelen. Een volgende vergadering zou dan kunnen besluiten dat de uitgave niet namens de VvE gedaan is maar op persoonlijke titel. Dat is een gevaarlijke situatie die makkelijk kan ontstaan en waar besturen/bestuurders alert op moeten zijn... Dit leidt tot rechtszaken en een hoop onverkwikkelijk gedoe om over de leefbaarheid in het complex maar te zwijgen.

In het tweede geval is eigenlijk de enige weg om een vergadering te organiseren of een enquette (denk aan het benodigd aantal stemmen, zie splitsingsakte) om de duurdere uitgave te mandateren aan het bestuur.

Verder kan ik me voorstellen dat men voor vooruitbetaling kiest als het spaarpotje deze uitgaven niet kan dragen. Voorwaarde is natuurlijk wel a) dat dit is afgesproken in de vergadering en b) dat duidelijk is wat de planning is. De aannemer zal ongetwijfeld bedingen/bedongen hebben dat hij een aanbetaling krijgt bij verlening opdracht. Automatische afschrijving is natuurlijk een keuze voor de bewoner.

Na deze tekst het antwoord op uw vraag... :)

U kunt het bestuur er op wijzen wat de verplichtingen zijn en de mogelijke consequenties van het 'verkeerd handelen'. Ik zou, als dat aan de orde is, zeker schriftelijk afstand nemen van de beslissingen die genomen zijn. Hopelijk genotuleerd? En verder: mobiliseer uw medebewoners. Laat direct duidelijk zijn wat uw positie hierin is.

Succes!

Reinald Don

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Dagelijks bestuur neemt foute beslissing.:

zelfde vraag vanuit de penningmeester gesteld.
      [Gesteld in Recht-Gelderland]
2008-07-17 11:48:38
Leeftijd dat kind zelf mag bepalen waar hij woont
      [Gesteld in Kinderbescherming]
2009-02-14 12:35:16
Welke belangen vertegenwoordig het bestuurslid ?
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2011-01-14 15:08:12
Gesprek kascommissie met bestuurslid.
      [Gesteld in Kascommissie]
2015-09-04 12:48:23
Verantwoordelijkheid kascommissie
      [Gesteld in Recht-Gelderland]
2008-01-21 21:36:02

Gemiddelde score Vereniging van Eigenaren: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257264
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+