Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Huis & Tuin » Woningen » Vereniging Van Eigenaren
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Vereniging van Eigenaren en krijg online een antwoord van de specialist in Vereniging van Eigenaren

Zelf een vraag over Vereniging van Eigenaren? Klik hier.
Meer vragen over Vereniging van Eigenaren.

Beheerder worden?

De rubriek Vereniging van Eigenaren heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Vereniging van Eigenaren Klik hier.

RSS over Vereniging van EigenarenVragen over Vereniging van Eigenaren via RSS. Klik hier.
RSS over Vereniging van Eigenaren op jouw website?Vragen over Vereniging van Eigenaren op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Vereniging van EigenarenVragen over Vereniging van Eigenaren via E-mail. Klik hier.

.

[Gesteld op: 10-12-2009]

Toelichting:
Beste Reinald,

Wij hebben een beetje een bijzondere situatie en ik hoop dat je wat meer duidelijkheid kan verschaffen. We hebben 6 maanden geleden een appartement gekocht. Toentertijd was er sprake van een slapende VvE (die het gehele pand beslaat). Het pand is in 2002 gesplitst en bevat inmiddels 5 appartementen met 4 eigenaren (tijdens de splitsing was er sprake van 1 enkele eigenaar van alle appartementen). Bij het passeren werd ons gemeld dat er geen geld in kas van de VvE was en ook dat er geen schulden bestonden.

Inmiddels zijn we begonnen met het herstarten van de VvE en we hebben onze eerste vergadering achter de rug. Toen bleek dat de eigenaar van de begane grond sinds de splitsing de opstal- en aansprakelijkheidsverzekering voor het gehele pand heeft betaald. Zij wil nu deze gemaakte kosten vorderen van de VvE. Dit betekent dus dat wij (die er nog maar kort wonen) voor ons gedeelte voor 7 jaar moeten gaan betalen; iets wat flink in de papieren gaat lopen. Mijn vraag is nu: is het niet redelijk dat wij slechts voor de tijdspanne waarin wij er wonen betalen en dat de kosten voor ons appartement tussen 2002 en 2009 door de vorige eigenaar gedragen dienen te worden?

Ik hoop dat je enig licht op de zaak kan werpen.

Bedankt
Antwoord:

Geachte heer, mevrouw,

Dat is inderdaad niet redelijk maar deze situatie komt (helaas) vaker voor.

Ik zou me op het standpunt stellen dat je maximaal voor 1 jaar aan de premie bijdraagt en dat is van jullie zijde schappelijk. Jullie hebben immers in je vorige woning de premies voor dat pand betaald en geen belang bij het verzekerd zijn van je huidige appartement voor deze periode?

Verder is het niet aan jullie te verwijten dat deze premie eerder niet geclaimd is, die fout ligt bij de bewoner van de begane grond. Juist zou zijn dat het verschuldigde deel van de premie bij de vorige bewoner wordt gevorderd en dat zal lastig innen zijn maar dat mag geen reden zin om het dan maar bij jullie te droppen!

Gebruikelijk is dat wanneer een lid van de vereniging van eigenaars onmachtig blijkt om zijn/haar deel van de maandbijdrage te betalen, dit tekort (lopende eventuele incassoprocedures) wordt gedragen door de overige leden. Zie splitsingsakte en/of modelreglement, waarschijnlijk staat dit letterlijk omschreven.

Ik raad jullie aan om een brief te sturen waarin je aangeeft niet te willen meebetalen voor iets wat je niet geleverd is. Onderbouw dit met redenen, prima als je bovenstaand hierin verwerkt, en geef ook aan dat je geen genoegen zal nemen met een besluit van de meerderheid van de vergadering om dit alsnog via de VvE (en dus jullie) te vergoeden. De benedenbuurvrouw zal, los van de VvE, haar deel moeten halen bij de overige bewoners. Niemand heeft haar gevraagd deze premies te betalen en jullie duidelijk zeker niet.

Je kunt, afhankelijk van de situatie, ook aangeven dat als de meerderheid in vergadering toch zo beslist, deze zaak voorleggen aan de kantonrechter (kosten VvE) om dat besluit te laten vernietigen. Dat moet je dan wel binnen een maand doen nadat je redelijkerwijs had kunnen weten dat dat besluit gevallen is.

Met vriendelijke groet,

Reinald Don

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gemiddelde score Vereniging van Eigenaren: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257267
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+